جنبه های مشترک دو قاتل ترور پاریس

اگرچه روش های آنها متفاوت است، اما جنبه های مشترک بسیاری در میان قاتلان دو قتل عام پاریس، ویلیام مالت و عمر گونای وجود دارد.

در ۹ ژانویه ۲۰۱۳، انقلابیون کورد سکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز به قتل رسیدند. پس از ۱۰ سال در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ قتل عام کوردها در پایتخت فرانسه، پاریس و عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کورد ، امینه کارا (اوین گویی) و هنرمند میر پرور عبدالرحمن قزیل وطنپرست کرد به قتل رسیدند. ترور دوم مانند قتل عام اول توسط سازمان اطلاعات ترکیه سازماندهی شد. قتل عام اول توسط عامل میت، عمر گونای در دفتر اطلاعات کوردستان در نزدیکی Gare de Nord در پاریس انجام شد. دومی در مقابل مرکز فرهنگی کوردی در محله استراسبورگ saint Denis توسط ویلیام مالت انجام شد. هر دو قاتل فرانسوی و یکی از آنها ترک هستند، اما خصوصیات آنها بسیار شبیه است. جنبه های مشترک هر دو قاتل به شرح زیر است:

عدم فرار

ویلیام مالت در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ ساعت ۱۱:۴۰ مقابل مرکز فرهنگی کوردی احمد کایا، میر پرور و عبدالرحمن قیزیل را به شهادت رساند. سپس به رستوران اوستا روبروی انجمن کوردها تیراندازی کرد و سپس وارد آرایشگاه منزور کوردها شد. در اینجا او شلیک کرد و با تمام شدن گلوله هایش توسط مشتریان داخل آرایشگاە محاصرە و به پلیس تحویل داده شد. مالت که با یک جعبه ۲۵ گلوله، خشاب کامل و یک اسلحه با مارک۱۹۱۱ دستگیر شد، پس از قتل عام فرار نکرد. به همین ترتیب، عمر گونای پس از کشتار ۹ژانویه موفق به فرار شد، اما او نیز این کار را نکرد. گونای نیز مانند مالت چند روز پس از ۹ ژانویه توسط کوردها به پلیس تحویل داده شد.

هر دو نیز نژادپرست و قاتل حرفه ای بودند

مالت در اظهارات اولیه خود گفت که نژادپرست است و از کوردها عصبانی است. عمر گونای در منطقه ای از آلمان که در آن زندگی می کرد به عنوان نژادپرست ترک نیز شناخته می شد. صاحب خانه ای که گونای در آن زندگی می کرد پس از کشتار ۹ ژانویه با فرات نیوز صحبت کرد و اطلاعات زیر را در مورد شخصیت گونای داد: او بارها به من گفت: من یک ترک عثمانی هستم. او یک ملی گرا بود، اوکوردها را  دوست نداشت. گونای ۳۲ ساله و مالت ۶۹ ساله بود. با وجود این اختلاف سنی، هر دو قاتل حرفه ای بودند. تمام گلوله های شلیک شده از تفنگ گونای به اجساد سکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز اصابت کردند. به همین ترتیب شلیک های مرگبار مالت با وجود سن بالای او به هدف اصابت کرد. ۷گلوله از تفنگ مالت شلیک شد. دو تا از آنها به اوین گویی، یکی به میر پرور و یک عدد به عبدالرحمن قزل و سه نفر بر روی کسانی که در آرایشگاه بودند اصابت کردند و آنها مجروح شدند. در قتل عام اول سکینه جانسیز و در قتل عام دوم اوین گویی که از رهبران مبارزات زنان بودند به قتل رسیدند. پس از شلیک اولین گلوله، اوین گویی روی زمین افتاد و مجروح شد. مالت گلوله دوم را از فاصله نزدیک شلیک کرد که نشان می دهد دولت ترکیه در مورد این شورشگر کورد تصمیم اعدام گرفته است.

آموزش استفاده از تسلیحات

جرالد دارمانین وزیر کشور پس از قتل عام ۲۳ دسامبر بیانیه ای صادر  و اطلاعات جالبی در مورد قاتل مالت داد: وزیر دارمانین گفت که مالت مرتباً به میدان اسلحه یک باشگاه ورزشی می رفت و دائماً نحوه شلیک سلاح را یاد می گرفت. به همین ترتیب عمر گونای عضو باشگاه تیراندازی باواریا آلمان بود و مدتی در آنجا آموزش دید.

گذشته هر دو قاتل

اطلاعات مهمی در تاریخچه هر دو قاتل وجود دارد. پس از کشتار ۲۳دسامبر، پلیس پاریس اعلام کرد که قاتل ویلیام مالت دارای سه سابقه قبلی است. او در سال ۲۰۱۷ به جرم حمل سلاح ممنوعه به ۶ ماه زندان محکوم شد. او در ژوئن ۲۰۲۲ به دلیل حمله با سلاح در سال ۲۰۱۶ به ۱۲ ماه زندان محکوم شد. از آنجایی که درخواست تجدیدنظر ثبت شد و روند قانونی ادامه داشت، مالت در دسامبر ۲۰۲۱با شمشیر به کمپ مهاجران در پاریس که مهاجران سودانی در آن اقامت داشتند حمله کرد و ۲ نفر را مجروح کرد. به دلیل این حمله، او یک سال زندانی شد.

وی در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ به شرط کنترل قضایی و ممنوعیت خروج از کشور آزاد شد. به همین ترتیب عمر گونای نیز از سابقه کیفری در آلمان برخوردار بود. در سال ۲۰۰۵ هنگام کنترل ترافیک با سلاح غیرمجاز دستگیر شد و در سال ۲۰۰۵ یک اسپری ممنوعه و یک چاقو از وی کشف شد. سوابق جنایی گونای برای مدت طولانی مخفی نگه داشته شده و توسط وزارت کشور آلمان پس از بازجویی مداوم از اولا یلپکه، نماینده سابق حزب چپ، فاش شده است.

ورود غیر منتظرە گونای بە فرانسه،مالت و آلمان

ویلیام مالت با وجود صدمات زیاد آزاد شد و سپس توسط واحدهای امنیتی فرانسه پیگیری نشد. عمر گونای نیز تا پایان سال ٢٠١١ یعنی یک سال و نیم قبل از کشتار پاریس در ۹ ژانویه در آلمان بود، اما با وجود داشتن سابقه کیفری، به هیچ وجه مورد بازجویی قرار نگرفت. گونای با یک گروه فاشیست ترک کار می کرد و در بسیاری از حملات علیه کوردها در کارخانه شرکت داشت.

هر دو قاتل گفتند بیمار هستم

قاتل مالت پس از دستگیری به پلیس گفت که بیمار روانی است. مالت بیماری خود را به عنوان خشم بیمارگونه تعریف کرد و پزشکان او را معاینه کردند و به این نتیجه رسیدند که شرایط برای دستگیری او فراهم نیست. در این مورد، پلیس او را در روز دوم به کلینیک روانپزشکی پلیس برد. اما با درخواست دادستانی، مالت دوباره دستگیر و روانه زندان شد. با وجود گذشت ١٠ سال، بیماری عمر گونای به خوبی توضیح داده نشده است. ادعا شده بود که تومور روی پای گونای وجود دارد. اما در واقعیت هرگز مشخص نشد که او بیمار است یا نه. عمر گونای در ۱۷دسامبر ۲۰۱۶، حدود یک ماه قبل از جلسه رسیدگی به پرونده کشتار ٩ ژانویه درگذشت. مقامات رسمی فرانسه هنوز علت مرگ عمر گونای را فاش نکرده اند.