انجام دیدار برای مخمور در UNHCR

هیئتی شامل نماینده و دکتر، بپه ساواری با درخواست پایان دادن به تلاش برای محاصره مخمور با نمایندگی خاورمیانه و آفریقا UNHCR دیدار کرد. این هیئت از سازمان ملل خواست تا به منطقه رفته و امنیت ساکنان کمپ را بررسی کند.

جهت پایان دادن به محاصره اردوگاه پناهندگان شهید روستم جودی در مخمور توسط ارتش عراق که از ۲۰ می آغاز گشت نشستی با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) برگزار شد. هیئت متشکل از دکتر بپه ساواری، رئیس ابتکار آزادی برای عبدالله اوجالان در سوئیس و ابتکار بین‌المللی برای مبارزه با سلاح‌های شیمیایی، نماینده‌ی AL کانتون تیچینو، احمد یامان عضو روابط خارجی مجلس دموکراتیک کورد در سوئیس (CDK-S) و رمضان بایتار با الکساندر تایلر، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در خاورمیانه و آفریقا دیدار کردند.

این هیئت در دیدار خود خاطرنشان کردند که برج‌های نظامی با حصارهای سیم‌خاردار در کمپ مخمور ساخته شده است و سعی شده تا مخمور به جای اردوگاه آوارگان غیرنظامی به یک کمپ نظامی تبدیل شود. این هیئت با اشاره به اینکه دولت عراق مسئول اصلی تلاش برای محاصره است، خاطرنشان کرد که امنیت مردم مخمور در خطر است.

ما مسئولیت‌های سازمان ملل را یادآوری کردیم

پس از این دیدار، بیانیه مطبوعاتی از طرف هیئت ارائه شد. رمضان بایتار در بیانیه‌ای گفت: در دیداری که با آقای الکساندر تایلر داشتیم، گفتیم که دولت عراق که مسئول امنیت مردم مخمور است، نمی‌تواند این مسئولیت را انجام دهد. تشکیلاتی مانند داعش همچنان در منطقه وجود دارند. اقلیت‌ها و گروه‌های مذهبی مختلف در منطقه حضور دارند و با یکدیگر درگیر هستند. همچنین در منطقه‌ای که زمینه برای درگیری بین قدرت‌های هژمونی بین‌المللی است، امنیت ساکنان اردوگاه توسط عراق نمی‌تواند تضمین شود.

بایتار با بیان اینکه آنها به تایلر اطلاع دادند که ارتش عراق این تلاش برای محاصره و تحریم مخمور را نمی‌پذیرند، افزود: یادآور شدیم که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد وابسته به سازمان ملل مسئول تامین امنیت اردوگاهی است که مردم مخمور در آن زندگی می‌کنند.

ساواری: UNCHR باید به منطقه برود و بازرسی کند

دکتر ساواری با بیان اینکه مدتی برای بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه عراق بوده است، گفت: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌تواند به منطقه رفته و در چارچوب اصول مقرر در کنوانسیون ژنو، امنیت ساکنان کمپ را بررسی کند. ما از آنها خواستیم که قوانین خود را اجرا کنند و به منطقه بروند.

تایلر: ما از مشکلات آگاه هستیم

الکساندر تایلر نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در خاورمیانه و آفریقا گفت که آنها از مشکلات منطقه آگاه هستند و خواسته‌های هیئت مورد توجه قرار گرفته است. تایلر پرونده‌ای را که توسط هیئت در مورد تحریم مردم مخمور تهیه شده بود دریافت کرد.