مونزور: باید پیرامون شهیدان پاریس متحد شویم

نوپل مونزور عضو جنبش زنان کورد مقیم اروپا اظهار کرد که تدارکات وسیعی برای آکسیون‌های مرتبط با سالگرد ترور ساکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز در اروپا و بویژه در پاریس صورت گرفته است.

برای رسیدگی به پرونده شهادت سه زن انقلابی کوردستان به نام‌های ساکینه جانسیز (سارا)، فیدان دوغان (روژبین) و لیلا شایلمز که در ٩ ژانویه ٢٠١٣ در پاریس ترور شده بودند تحصن «برای عدالت» ادامه دارد. خلق کورد و دوستانش در ٩مین سالگرد قتل‌عام پاریس یکبار دیگر به میدان‌ها سرازیر خواهند شد.

نوپل مونزور عضو جنبش زنان کورد مقیم اروپا (TJK-E) به مناسبت ٩مین سالگرد قتل‌عام پاریس در گفتگو با خبرگزاری فرات از کوردهای ساکن فرانسه و دیگر کشورها درخواست کرد تا در راهپیمایی ٨ ژانویه پاریس شرکت کنند.

مونزور اظهار کرد که در شخص سه زن انقلابی کورد سه نسل از خلق کورد را هدف قرار داده‌اند و افزود: در ٩مین سالگرد قتل‌عام پاریس یاد و خاطره تمامی شهیدان را گرامی می‌دارم. ٩ سال است آکسیون‌‌ها برای تحقق عدالت و آشکار شدن این قتل‌عام و محاکمه قاتلان ادامه دارد. این فعالیت‌ها همچنان ادامه خواهند یافت. ما بخوبی قاتلان را می‌شناسیم و هدف آنان را می‌دانیم. ما بخوبی می‌دانیم که چرا هوال سارا را هدف قرار دادند. هوال سارا در جنبش زنان کورد و جنبش آزادیخواهی کورد سمبل انسان آزاد و مقاومتگر است. هوال سارا در مقابل فاشیسم ایستادگی کرد و موضعی پیروزمندانه را نشان داد. خواستند با ترور هوال سارا به جنبش زنان کورد ضربه وارد کنند. رهبری گفته بود 'چه من را هدف قرار دهند چه سارا را' و این قتل‌عام را تداوم قتل‌عام درسیم نامیده بود. تصادفی نیست که هوال روژبین و هوال لیلا را هم هدف قرار داده‌اند.

اردوغان دستور ترور را صادر کرده است؛ باید مجازات شود

نوپل مونزور با اشاره به اینکه مبارزه برای عدالت ٩ سال است ادامه دارد افزود:"اگر ٩ سال دیگر هم این پرونده ادامه داشته باشد خشم و اعتراض ما بیشتر خواهد شد. ما قاتلان را از قتل‌عام درسیم می‌شناسیم. از قتل‌عام زیلان آنها را می‌شناسیم. از قتل‌عام‌هایی که در مقاومت خودمدیریتی به آن دست زدند آنها را می‌شناسیم. ما قاتلان را در جزیر، در سور و در ربوسکی می‌شناسیم. ما از قتل‌عام گورگوم قاتلان را می‌شناسیم. ما از قتل‌عام‌های اخیری که در روژاوا و شنگال روی دادند قاتلان را می‌شناسیم.

ما همچون جنبش زنان کورد مقیم اروپا هنوز هم کمپین «١٠٠ دلیل برای محاکمه دیکتاتور» را ادامه می‌‌دهیم. اینگونه مسئول قتل‌عام‌ها شخص طیب اردوغان است. ما این دیکتاتور فاشیست را خوب می‌شناسیم. ما بر این اساس خواستار محاکمه او هستیم. تا زمانیکه نیروهای عامل قتل‌عام‌ را به پای میز محاکمه بکشیم به مبارزه خود ادامه می‌دهیم.

این قتل‌عام در فرانسه روی داد. ما بخوبی می‌دانیم که فرانسه موظف به افشای ماهیت قاتلان است اما فرانسه در این رابطه به سکوت خود ادامه می‌دهد. واقعیت دیگر این است که پاریس به شهر جنایات سیاسی مبدل شده است. در این رابطه سکوت می‌کنند. ما خود شاهد بودیم که پس از قتل‌عام مدارک و شواهد بسیاری وجود داشتند اما دولت فرانسه خواست آنها را از میان بردارد و پس از مرگ ماشه‌چکان این جنایت «عمر گونای» حتی گفتند ' قاتل مُرد، باید پرونده بسته شود'. ما به مبارزه خود برای تحقق عدالت ادامه می‌دهیم. دلایل مستند و قوی در دست داریم. در بلژیک افرادی دستگیر شدند. می‌خواهند این موضوع را لاپوشانی کنند. فرانسه می‌خواهد که این پرونده را به انحراف بکشاند. تا زمانی که دولت فرانسه واقعیات این قتل‌عام را افشا نکند از دیدگاه ما شریک جرم است و باید به این پرونده رسیدگی شود. فعالیت‌های ما در چهارچوب «اردوغان دستور داده است، باید مجازات شود» و «تا عدالت در تاریکی باقی بماند، فرانسه شریک جرم است» ادامه خواهد داشت. ما به شیوه‌ای واضح اعلام می‌کنیم یا فرانسه در این قتل‌عام دست دارد یا اینکه مسئول شفاف‌سازی قتل‌عام است. اما تا زمانیکه فرانسه عدالت را اجرا نکند شریک جرم است."

برنامه آکسیون‌ها

نوپل مونزور اعلام کرد که در ۵ ژانویه در تمام کشورهای اروپا در مقابل کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌‌ای فرانسه تجمع برگزار خواهند شد. در پاریس نیز در سه مکان گردهمایی برگزار می‌شود. مونزور گفت: برای حسابخواهی از قاتلان و صیانت از رفقای شهید ما به وظایف اخلاقی و وجدانی خویش عمل می‌کنیم. باید هر کسی با مسئولیت‌پذیری در این فعالیت‌ها جای گیرد. ما از تمامی دوستانمان می‌خواهیم که در برابر فاشیسم و ذهنیت مردسالار مبارزه را شعله‌ور کنند. ما برای فعالیت‌های ٨ ژانویه فراخوان ویژه‌ای خواهیم داشت.

در ۵ ژانویه در مقابل تمامی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های فرانسه در کشورهای اروپا دسته‌های گل سیاه قرار می‌دهیم. در ساعت ١١ روز ۵ ژانویه در مقابل مرکز جامعه دمکراتیک کورد پاریس گردهم می‌آییم و تا دفتر اینفورماسیون کوردستان راهپیمایی می‌کنیم.

همچون دیگر کشورها در روز ٨ ژانویه رأس ساعت ١٢ ما در «گار دونور» گردهم می‌آییم، سپس راهپیمایی ما آغاز خواهد شد و میتینگی را برگزار می‌کنیم. همزمان سازمان‌های دوستانمان در راهپیمایی جای می‌گیرند. روز ٩ ژانویه ساعت ١٢ ما دوباره گردهم می‌آییم و در ساعت ١٢:٣٠ در مقابل دفتر اینفورماسیون کوردستان یاد و خاطره سه هوال شهیدمان را گرامی می‌داریم. ما از هر کسی می‌خواهیم پیرامون شهیدان قتل‌عام پاریس متحد شویم و از قاتلان حسابخواهی کنیم."