طرح لایحه بودجه سوئد به تعویق افتاد

امینه کاکه‌باوه دولت سوئد را از لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه بر حذر داشت

به گزارش رادیو سوئد انتظار می‌رفت دولت این کشور امروز لایحه بودجه را به رأی نمایندگان پارلمان بگذارد اما این اقدام به تعویق انداخته شد. دلیل به تعویق افتادن طرح لایحه بودجه در پارلمان شرطی بوده که امینه کاکه‌باوه نماینده مستقل پارلمان برای رأی موافق خود تعیین کرده است. او دولت این کشور را از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ترکیه بر حذر داشته است.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی و در حالی که آرای احزاب رقیب پارلمان برابر بود، حزب حاکم سوئد با یک رأی موافق امینه کاکه‌باوه به قدرت رسید. سوسیال دمکرات‌ها در آنزمان برای جلب اعتماد امینه‌ کاکه‌باوه از جمله قول داده بودند از یگان‌های مدافع خلق روژاوا که نقش موثری در نابودی داعش بازی کرده بودند حمایت کنند.

امینه کاکه‌باوه یک زن مبارز کوردستانی- سوئدی است که قبل از مهاجرت به سوئد در سال‌های دهه نود میلادی، یک پیشمرگ آزادیخواه کومله بود و می‌گوید هنوز زخم‌های مردم تحت ستمش را فراموش نکرده است. او با اینحال گفته سوئد را دوست دارد و به عنوان یک شهروند سوئدی به منافع مردم این کشور و قول‌هایی که به رأی‌دهندگان حامی خود داده بود کاملا پایبند است.

در هفتەهای اخیر و بدنبال درخواست سوئد برای عضویت در ناتو، اردوغان دیکتاتور ترکیه گفته است اگر سوئد شروط او برای تروریستی خواندن جنبش کوردها و سرکوب آنها را نپذیرد، او نیز جلوی عضویت سوئد در ناتو را خواهد گرفت.

پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو ٣٠ عضو دارد که طبق اساسنامه آن حتی اگر یکی از اعضا از حق رأی مخالف خود استفاده کند، هیچ كشور جدیدی نمی‌تواند به عضویت این سازمان نظامی درآید.

دولت سوئد اخیرا اعلام کرده که اگر ترکیه با عضویت در ناتو موافقت کند، تحریم‌های تسلیحاتی علیه آنکارا که سال ٢٠١٩ در پی کشتارهای جمعی ترکیه در روژاوا وضع کرده بود را لغو خواهد کرد.

این قول بر خلاف تعهدی بوده که دولت سوئد به امینه کاکه‌باوه داده بود. او که یک نماینده مستقل پارلمان و از برجسته‌ترین چهرەهای سیاسی در سوئد است تأکید کرده سوئد نباید تصمیمات و دمکراسی خود را اسیر دیکتاتوری چون اردوغان کند.

طبق گزارش رادیو سوئد قرار بود امروز دولت این کشور لایحه بودجه خود را به رأی نمایندگان بگذارد اما این اقدام را به تعویق انداخته است. این گزارش حاکی از شرط امینه کاکه‌باوه است که گفته اگر دولت سوئد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه را لغو کند، او به لایحه بودجه سوسیال دمکرات‌ها رأی مثبت نخواهد داد.