گلایه رفسنجانی و دعوا بر سر سفره نظام ایران

سخنان انتقادی رفسنجانی در یک ویدئو که بتازگی منتشر شد

در آستانه سالمرگ علی اکبر رفسنجانی ویدئویی از او در فضای مجازی منتشر شده که در حال گلایه از علی خامنه‌ای است. او در حالی از خامنه‌ای انتقاد می‌کند که سال‌ها پس از بنیان‌گذاری نظام بر سر یک سفره نشسته بودند اما بعدها رفسنجانی تحت نام فتنه‌گر از سفره انقلاب رانده شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیانگذاران نظام ایران که در سال‌های پایانی عمرش مورد غضب خامنه‌ای و اطرافیان او قرار گرفت، در ویدئویی که به تازگی منتشر شده است، در میان جمعی از روحانیون می‌گوید نگرانی خود از رد صلاحیت‌ها قبل از انتخابات مجلس را در دیدار با علی خامنه‌ای بازگو کرده است.

مشخص است که نگرانی رفسنجانی از رد صلاحیت حلقه نزدیکان به خویش بوده و گرنه در دوره ریاست جمهوری او، دگراندیشان و مخالفان به صورت فیزیکی حذف می‌شدند و کار به بررسی صلاحیت نمی‌کشید. رفسنجانی و خامنه‌ای هر دو خود را صاحب سفره نظام می‌دانستند و شكاف میان آنها قابل درک بود.

رفسنجانی در این ویدئو که معلوم نیست در چه تاریخی ضبط شده، می‌گوید خامنه‌ای به او گفته است حتی اگر ۶٠ درصد مجلس مخالف او باشند نگران نیست، چون اگر بخواهند کار خطرناکی بکنند ما می‌توانیم جلویشان را بگیریم. او بطور تلویحی به خودکامگی علی خامنه‌ای اشاره می‌کند.

اختلافات میان خامنه‌ای و رفسنجانی در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨ به جدایی راه آنها منجر شد. رفسنجانی گرچه تا زمان مرگ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما در تمامی انتخابات‌های بعدی رد صلاحیت شد.