قطعنامه نشست کمیته دیپلماسی مشترک کنگره ملی کوردستان

در قطعنامه نشست کمیته دیپلماسی مشترک آمده است:"فعالیت‌های مصادف با ٩٩ و ١٠٠ سالگی پیماننامه لوزان مورد ارزیابی قرار گرفته، کمیته فعالیت‌های ١٠٠ سالگی افزایش یافت و برنامه‌ریزی برای این فعالیت‌ها انجام پذیرفت."

کمیته دیپلماسی مشترک احزاب و سازمان‌های سیاسی کوردستان، نتایج ٢١مین نشست خود را که روز ١٨ ژوئن ٢٠٢٢ در دفتر کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) در بروکسل پایتخت بروکسل برگزار شده بود منتشر کرد.

نشست کمیته دیپلماسی مشترک ک.ن.ک در قطعنامه پایانی اعلام داشته است:"دولت ترک به عنوان بزرگترین دشمن خلق کورد، با حمله به تمامی کوردستان پیشقراولی دولت‌های اشغالگر را بر عهده گرفته است و در تمامی جهان علیه خلق کورد فعالیت می‌کند. رژیم ترک گام به گام اشغالگری خود در باشور کوردستان را افزایش می‌دهد. این حملات و اشغالگری نه تنها در مناطق زاپ، متینا و آواشین، بلکه در بعشیقه، کرکوک، مخمور، تا چمچمال و کفری نیز گسترش یافته‌ است. همچنین به روژاوای کوردستان حمله کرده و در حال تدارک اشغالگری بیشتر است. هدف رژیم ترک نابودی تمامی دستاوردهای خلق کوردستان می‌باشد.

یک روز قبل از نشست ما، ١٧ ژوئن ٢٠٢٢ در منطقه کفری، نیروهای دولت ترک با دورون یک خودرو را هدف حمله قرار دادند. در نتیجه این حمله ۴ نفر از جمله معاون روئسای مشترک اداره خودگردان شمال و شرق سوریه آقای فرهاد شبلی به شهادت رسیدند. نشست در این رابطه یکبار دیگر رژیم ترک را بشدت محکوم می‌کند. همدردی خود را با خلق کوردستان و خانواده شهیدان اعلام می‌دارد.

دولت ترکیه در جنگ علیه گریلاهای کوردستان از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی استفاده می‌کند. تاکنون شمار زیادی از شروان‌های آزادی با سلاح شیمیایی به شهادت رسیده‌اند. نشست از سازمان‌های مربوطه و در رأس آنها سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را فرامی‌خواند به سکوت در قبال این جنایات پایان دهند و علیه استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام موضع کنند. همچنین نشست از تمامی نیروها و فعالان کوردستان می‌خواهد که در مقابل این حملات و اشغالگری‌ها موضع نیرومندتری نشان دهند، در داخل و خارج صدای خود را بلند کنند."

کمیته دیپلماسی مشترک ک.ن.ک با اشاره به وضعیت باشور کوردستان و عراق از تمامی نیروهای کوردستانی می‌خواهد در مقابل حملات رژیم ایران و ترکیه به باشور کوردستان متحد شوند و از دستاوردها صیانت به عمل آورند.

در رابطه با وضعیت شنگال آمده است که نیروهای کوردستانی باید در مقابل حملات اشغالگرانه از شنگال حمایت به عمل آورند. باید هویت ایزدی شنگال محفوظ نگه داشته شود و دمگرافی شنگال تغییر داده نشده و خلق شنگال بتواند اداره امور خود را در دست داشته باشد.

کمیته در مورد فشارها و حملات رژیم ایران علیه خلق کورد به کشتار روزانه کولبرها، اعدام زندانیان سیاسی و سیاست سرکوب و جو خفقان اشاره شده است. کمیته دیپلماسی مشترک ک.ن.ک همچنین به گسترش اعتراضات ضدحکومتی و بازداشت فرهنگیان و فعالان مدنی در روژهلات کوردستان اشاره کرده و ضمن محکومیت حملات و فشارهای رژیم ایران خواستار حمایت نیروهای کوردستانی از خلق روژهلات کوردستان و خلق‌های آزادیخواهی ساکن در جغرافیای سیاسی ایران شده است.

قطعنامه پایانی نشست کمیته دیپلماسی مشترک ک.ن.ک در پیوند با روژاوا و مناطق شمال و شرق سوریه خواستار افزایش فعالیت‌ها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در روژاوا، اخراج نیروهای رژیم ترک از خاک روژاوا، بازگشت آوارگان به مناطق خود و استقرار نیروهای چندملیتی با نظارت سازمان ملل در مرزهای روژاوا و با ترکیه شده است.

ک.ن.ک در رابطه با حملات رژیم ترک به دستاوردهای خلق کورد در باکور کوردستان، با یادآوری بازداشت دسته‌جمعی سیاستمداران و روزنامه‌نگاران کورد از سوی ترکیه خواستار ارتقای فعالیت‌ها برای بازتاب سیاست‌ها اعمال شده رژیم فاشیست ترکیه علیه جامعه در عرصه بین‌المللی شده است.

کمیته از تمامی احزاب و سازمان‌های سیاسی کوردستانی دعوت به عمل آورده است به عضویت این کمیته مشترک درآیند و همراه با یکدیگر به فعالیت دیپلماسی کوردستانی بپردازند.