فراخوان ۲۸ می از طرف اکولوژیست‌ها: به کسانی که سرزمین ما را غارت می‌کنند، رای نمی‌دهیم

اکولوژیست‌ها که سال‌ها علیه تخریب تعادل زیست محیطی و غارت طبیعت توسط دولت مبارزه می‌کنند، اعلام کردند که ۲۸ می یک نقطه عطف مهم برای پایان دادن به دولت آ.ک.پ- م.ه.پ و تخریب طبیعت ایجاد شده توسط آن است.

غارت طبیعت یکی از سنگین‌ترین تخریب‌هایی است که آ.ک.پ در طول ۲۲ سال حکومت خود انجام داده است.

حکومت آ.ک.پ عمدا طبیعت کوردستان را نه تنها با ساخت و سازها، بلکه با سدها و نیروگاه‌های برق آبی غارت کرد.

آشکار گردید که زیر آب بردن حسنکیف تاریخی، نیروگاهی که قرار است در البستان بازسازی شود، نیروگاه‌های برق ساخته شده در بسیاری از شهرهای کوردستان، نتیجه سیاستی است که هدف آن غارت کامل جغرافیای کوردستان بود.

از سوی دیگر، تصویری که پس از زلزله‌های ۶ فوریه گذشته پدیدار شد، با درام سنگینی نشان داد که ساخت‌وسازها در شهرک‌ها فقط برای اجاره انجام می‌شود.

سرمایه در درون دولت سرطانی شد

کسانی که برای اکولوژی علیه دولت آ.ک.پ مبارزه می‌کنند، رویدادها و ایستار خود را نسبت به دور دوم انتخابات که در ۲۸ می برگزار می‌شود، برای ANF ارزیابی کردند.

منکشه کیزیلدره سخنگوی کمیسیون اکولوژی ه.د.پ با اشاره به اینکه غارتی رخ داده است که هم حق حیات موجودات زنده و هم حافظه فرهنگی را از بین برده است و گفت که این تخریب زیست محیطی به یک سلاح جنگ ویژه تبدیل شده است و دارایی‌های زیست محیطی تبدیل به یک سلاح جنگی شده است.

کیزیلدره گفت: وقتی به دارایی‌های جنگلی و آب‌های سطحی ترکیه روی نقشه نگاه می‌کنیم، شاهد استیلا توسط شرکت‌های معدنی و انرژی در همه جا هستیم. علاوه بر این، از آنجایی که سرمایه و قدرت در هم تنیده شده‌اند، نمی‌توان این استیلا را تنها به عنوان استیلای سرمایه تعریف کرد. چرا دهقانی که باغ انگورش زیر تجهیزات ساخت و ساز ویران شده و در حالیکه فقط سعی می‌کند از دردهای خود بگوید، نه تنها نیروی انتظامی به نام سرمایه در مقابل او می‌ایستد بلکه علیه او خشونت می‌کند؟ زیرا دیگر معلوم نیست که سرمایه کیست، دولت کیست، این مرز از بین رفته است. همه ما می‌دانیم که باند پنج نفره که در هر غارت زیست‌محیطی نقش اول را ایفا می‌کند، گروهی از سرمایه‌داران حریص نیستند. سرمایه در نهادهای دولتی سرطانی شده است. این سرطان به دارایی‌های زیست‌محیطی نیز سرایت می‌کند و آینده‌ای خشک، غیرمولد، بی آب و آلوده را برای ما رقم می‌زند.

پایان دادن به این شراکت خطرناک در دستان ماست

کیزیلدره با بیان اینکه 28 می فرصت مهمی برای مبارزه علیه تخریب محیط‌زیست است، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: ما در 28 می فرصت داریم تا دقیقاً از این امر جلوگیری کنیم. البته ما اجازه نخواهیم داد که نه دولت و نه سرمایه، دارایی‌های زیست محیطی را به وسیله‌ای برای رانت‌خواری تبدیل کنند، اما در حال حاضر ما یک حزب سیاسی داریم که خود را یک دولت می‌پندارد و یک گروه پلید و بی‌رحم سرمایه در هم تنیده با آن دارد. پایان دادن به این شراکت خطرناک در دستان ماست. با این انتخابات باید به حزب سیاسی شناخته شده اکیداً یادآوری کنیم که صرفا یک حزب سیاسی است و به سرمایه نیز یادآوری کنیم که دارایی‌های زیست‌محیطی متعلق به کسی نیست و ما حافظ همه دارایی‌های زیست محیطی هستیم. به همین دلیل می‌توانیم در ۲۸ می به پای صندوق‌های رای برویم، رأی دهیم و با رأیی که بدهیم نظام جبرود را فرستیم.

حتی یک دره و رودخانه‌ای باقی نمانده که سمی نکرده باشند

جمیل آکسو که در انجمن اکولوژی گرده برای اکولوژی تلاش می‌کند، گفت که از حکومت 22 ساله آ.ک.پ که پشت سر گذاشت، تنها یک دوره غارت بجا گذاشته است، شهرها به محل ساخت و ساز تبدیل شدند، تقریباً هیچ پارکی در شهرها باقی نمانده است. چند منطقه صنعتی سازماندهی شده در شهرهای مرکزی ایجاد شد و طبیعت برای آنها غارت شد. وی افزود: این رژیم طبیعت که توسط آ.ک.پ ایجاد شده اکنون وارد مرحله جدیدی شده است. استراتژی جنگی که توسط ایالات متحده آمریکا / اتحادیه اروپا در جهان برای استعمار مجدد جهان و شکست اقتصادی و سیاسی روسیه و چین ایجاد شده است، مأموریت‌ها و نقش‌های جدیدی را به ترکیه تحمیل می‌کند. در زمینه حفاظت از طبیعت، رژیم حالت اضطراری ایجاد شد. حتی یک دره و رودخانه‌ای باقی نمانده که سمی نکرده باشند. مواد خوراکی ما که در دشت‌هایمان تولید می‌شود سمی است، هوای ما آلوده است و خشکسالی هشدار قرمز می‌دهد. ترکیه در حال تبدیل شدن به یک مرکز زباله غرب است، ما در چنین فضایی به سر می‌بریم. نتایج انتخابات هر چه که باشد، ما باید با تمام این رژیم طبیعت مبارزه کنیم. زیرا برای ما به معنای مرگ ناگهانی یا آهسته است. این نه تنها برای ما، بلکه برای نسل‌های آینده نیز صدق دارد.

به کسانی که تاریخ ما را زیر آب می‌کنند، رای نمی‌دهیم

رِدوان آیهان از ابتکار احیای حسنکیف اظهار داشت که با سد ایلیسو که در دوره آ.ک.پ ساخته شد سعی شد که حسنکیف و دره دجله تخریب شوند.

آیهان با بیان اینکه این مبارزه سابقه ۳۳ ساله دارد و دولت آ.ک.پ- م.ه.پ بیشترین مقاومت را از خود نشان داد، گفت: علیرغم همه مخالفت‌ها و واکنش‌های اجتماعی، سد ایلیسو تکمیل شد و نزدیک به ۳۰۰ مکان تاریخی از جمله حسنکیف با قدمت ۱۲ هزار سال زیر آب برده شد.

آیهان با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های زنده و صدها گونه گیاهی بومی در دره دجله با فعال شدن سد ایلیسو از بین رفتند، ادامه داد: ما هرگز به کسانی که جنگل‌های ما را می‌سوزانند، درختان ما را قطع می‌کنند، تاریخ ما را نابود می‌کنند، تاریخ ما را زیر آب می‌کنند، سرزمین‌های ما را زیر آب می‌کنند، حوضه مزوپوتامیا را زیر آب می‌برند و روستاهای ما را زیر آب می‌کنند رای نمی‌دهیم.