ادامه تظاهرات در بغداد؛ هواداران صدر پارلمان عراق را تسخیر کردند

تظاهرات در بغداد ادامه دارد، سازمان‌ها و مسئولان دولتی بیانیه صادر می‌کنند و خواستار مبارزه با فساد اداری هستند در حالیکه سوابق آنان حداقل برای مردم عراق نقطه امیدی باقی نگذاشته است.

از صبح امروز (شنبه ٣٠ جولای) هواداران مقتدی صدر با ورود به منطقه سبز در بغداد ساختمان پارلمان عراق را به کنترل خود درآوردند. ناظران سیاسی این اقدام صدر را تلاش برای ماندگاری مصطفی کاظمی بر مسند نخست‌وزیری عراق عنوان کرده‌اند، دستور کاظمی به نیروهای امنیتی برای محافظت از هواداران صدر در پارلمان این ادعا را تأیید می‌کند.

تسخیر پارلمان عراق برای دومین بار

هزاران معترض برای دومین بار طی ٧٢ ساعت گذشته پارلمان عراق را به اشغال خود درآوردند و شعار 'حکومت ایرانی نمی‌خواهیم' سردادند. ورود هواداران صدر به منطقه سبز که منطقه حفاظت شده فوق امنیتی در بغداد و مکان پارلمان عراق، ادارات دولتی و سفارتخانه‌های خارجی است حاکی از مماشات نیروهای امنیتی تحت فرمان نخست‌وزیر مصطفی کاظمی است.

اعتراضات ظاهرا به احتمال تشکیل دولت جدید از سوی گروه‌های شیعه مورد حمایت رژیم ایران و نامزدی محمد الشیاع السودانی نامزد مورد حمایت چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه است. سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس شاخه خارجی سپاه پاسداران به بغداد بر دامنه نارضایتی‌ها افزوده است.

چهارچوب هماهنگی؛ حکومت و نهادهای قانونی خط قرمز ماست

چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی در واکنش به تسخیر پارلمان این کشور و ادامه تنش‌ها در بیانیههای مسئولیت هرگونه رویدادی را متوجه سیاستمدارانی دانست که از این اعتراضات حمایت کرده‌اند.

در بیانیه چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق (بجز جریان صدر) آمده است:" با نگرانی عمیق رخدادهای تاسف‌باری که بغداد طی روزهای گذشته شاهد آن بود به خصوص تعرض به نهادهای قانونی و حمله به پارلمان و تهدید به یورش به دستگاه قضایی و مقرهای رسمی و دستگاه‌های امنیتی را زیر نظر داریم.

ما ضمن توصیه به خویشتنداری و صبر و آمادگی بالا، از مردم باورمند عراق به مشروعیت قانون اساسی می‌خواهیم برای دفاع از حکومت و نهادهای قانونی و در صدر آن، دستگاه قضایی و پارلمان دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز بزنند و در برابر این تعرضات خطرناک و خروج از قانون، عُرف و شریعت بایستند."

در بیانیه تأکید شده است:"که حکومت و نهادهای قانونی و صلح و آرامش داخلی خط قرمز ماست و همه مردم عراق برای دفاع از آن به همه شیوه‌های مسالمت‌آمیز ممکن، آماده باشند."

دفتر سازمان ملل در بغداد: تشدید تنش‌ها عمیقا نگران‌کننده است

دفتر سازمان ملل متحد در عراق در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از تداوم تنش‌ها در این کشور اعلام کرد:"تشدید تنش‌های جاری عمیقا نگران کننده است، بکارگیری عق و منطقه برای جلوگیری از خشونت بیشتر حیاتی است."

دفتر سازمان ملل از طرف‌ها دعوت کرد "در راستای منافع مردم عراق، از تنش‌ها بکاهند."

مصطفی کاظمی: جناح‌های سیاسی بنشینند، مذاکره کنند و به تفاهم برسند

مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق در پیامی به مردم و احزاب این کشور گفت:"در این شرایط بسیار حساس، با کمال صمیمیت و عشق و در این ماه مقدس و محرم الحرام شما را مورد خطاب قرار می‌دهم." او گفت:"مردم ما حیات را آرزو دارد و از نزاع، خونریزی، جنگ، انتقام و ستیز بیزار است و کینه و نفرت را دوست ندارد و به اندازه فداکاری‌ها و رنج‌های که کشیده به آینده چشم دوخته‌اند."

کاظمی جریانات و احزاب سیاسی عراق را به گفتگو دعوت کرد و افزود:"جناح‌های سیاسی باید بنشینند، مذاکره کنند و به خطر عراق و عراقی‌ها به تفاهم برسند ا ز زبان خیانت و تفرقه بپرهیزند و روحیه عالی میهن‌پرستی و همه جنابه را به نمایش بگذارند."

نخست‌وزیر عراق افزود:"ما باید بر عقل، ضمیر و وجدان خود حکومت کنیم و حول عراق و عراقی‌ها و نه حول منافع محدود جمع شویم."

هادی العامری: طرف‌های عراقی نسبت به فتنه هشیار و خویشتندار باشند

هادی العماری رئیس ائتلاف سیاسی پارلمانی الفتح عراق در بیانیههای از مردم این کشور و جریانات و احزاب سیاسی خواست در برابر فتنه و احتمال خونریزی هشیار باشند و با خویشتنداری روش مذاکره را برای حل بحران در پیش گیرند.

عامری در پیام خود گفت:"هر آنچه تاکنون رخ داده است در چارچوب رویه دمکراتیک بوده است، اما مردم صبور ما با نگرانی و احتیاط به فتنه‌ای می‌نگرند که ممکن است وضعیت کنونی به دنبال داشته باشد و هرج و مرج‌هایی که امکان دارد و خدای ناکرده خونریزی‌هایی در پی آن باشد، فتنه‌ای که در آن خواسته دشمنان عراق محقق شود.

الحلبوسی: پارلمان تا اطلاع ثانوی تعطیل است

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که جلسات مجلس این كشور تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

الحلبوسی در بیانیه خود از مصطفی کاظمی فرمانده نیروهای مسلح عراق خواست تا تدابیر لازم را در حمایت از موسسات و معترضان اتخاذ کند.

اعلام تعطیلی روز یکشنبه در عراق به دستور کاظمی

مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه (٣١ جولای ٢٠٢٢) برای تمامی نهادهای رسمی به استثنای موسسات امنیتی تعطیل است. همچنین ۵٠ درصد نیروهای خدماتی و درمانی نیز تعطیل می‌باشند.

هنوز مشخص نیست که کاظمی به چه دلیلی روز یکشنبه را در عراق تعطیل اعلام کرده است.