جواد البیضانی: خائنان با ترکیه دست به تهدید می‌زنند

جواد البیضانی پژوهشگر عراقی اعلام نمود که علیرغم اینکه دولت ترک از یک استراتژی قدیمی برای کسب مجدد حاکمیت بر سوریه و برخوردار است،  این استراتژی را با کمک خائنان به پیش می‌برد.

جواد البیضانی پژوهشگر و تاریخدان عراقی در گفتگویی با خبرگزاری هاوار در رابطه با تهدیدهای دولت ترک علیه شمال-شرق سوریه و نقش نیروهای دمکراتیک سوریه علیه طرح‌های اشغالگری سخن گفت.

جواد البیضانی پژوهشگر و تاریخدان عراقی در رابطه با تهدیدهای دولت ترک علیه سوریه و عراق گفت: بعد از جنگ جهانی اول دولت ترک استراتژی اعاده مجدد حاکمیت بر مناطقی از حلب گرفته تا موصل و منطقه زاخو و سمیره را مبنای سیاستهای خود قرار داد. البیضانی در رابطه با حملات ارتش ترک با هواپیماهای بدون سرنشین و هدف قرار دادن خانواده میهن‌دوست گُلو هم اظهار داشت: حملات تروریستی ادامه داشته و دولت ترک در ادامه این سیاست به جاسوسان داخلی و خارجی خود متکی است. زیرا هواپیماهای بایراکدار بدون کسب اطلاعات از منطقه نمی‌توانند به حمله دست بزنند.

جواد البیضانی در ادامه اظهار داشت که این اقدامات به این معناست که حملات تروریستی در داخل خاک سوریه انجام شده و اطلاعات مرتبط به این اهدف از داخل سوریه به آنها رسیده است. مشخص است که برخی از خائنان در این مناطق حضور داشته و اخبار و اطلاعات را به آنها می‌رسانند. همچنین در داخل عراق و منطقه شنگال و برخی از مناطق دیگر، خائنان وابسته به دولت ترک اطلاعات را در اختیار دولت ترک قرار می‌دهند. در همین رابطه البیدانی هشدار داد که این افراد به عراق و سوریه خیانت می‌کنند.

نیروهای سوریه دمکراتیک علیه اشغالگران ترک هستند

البیضانی از دولت‌های منطقه و از جمله دولت عراق درخواست کرد که از نیروهای سوریه دمکراتیک پشتیبانی کرده و در این باره اظهار داشت: من همیشه گفته‌ام که نیروهای سوریه دمکراتیک در خط مقدم مبارزه علیه ترکیه و جنبش‌های ترورستی با حمایت ترکیه هستند. از طرف دیگر باید توجه داشت که با سخن گفتن از اسلام و محمد و قرآن، نباید مردم دچار فریب شوند، تمام گفته‌های اردوغان که به این عناوین دست می‌زند دروغی بیش نیستند. خلق روژاوا در این باره به خوبی آموزش پیدا کرده است. در صورتیکه ما تاریخ جنبش‌های اسلامی را مطالعه کنیم می‌بینیم که انگلستان و فراماسون‌ها تاثیر مستقیمی را بر جنبش‌های اسلامی داشته‌اند. همچنین اکثریت روسای این جنبش‌ها با صهیونیزم جهانی در ارتباط بوده و اردوغان را هم تحت تاثیر یا کنترل خود دارند. تا جاییکه اختلافات اردوغان با اسرائیل هم به خوبی طراحی و هماهنگ شده است.

البیضانی در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار اظهار داشت: اردوغان در هر قدمی که بر می‌دارد، با اسرائیل و آمریکا در هماهنگی قرار دارد. به همین دلیل هر حمله‌ای که صورت بگیرد، با هماهنگی از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد و هدف از ان ویران کردن منطقه عربی و تضعیف آن و همچنین تضعیف روحیه کورد است. در غیر این صورت چگونه می‌توان مهاجرت وسیع و گسترده کورد را تفسیر کرد؟

ائتلاف کورد-عرب

جواد البیضانی پژوهشگر و تاریخدان عراقی در رابطه با اهداف دولت ترک از تهدیدهای اخیر روژآوا اظهار داشت: ترکیه با این تهدیدها می‌خواهد که این پیام را به جهان برساند که عرب و کورد با هم اختلاف دارند. اما من همیشه اعلام کرده‌ام که دیالوگ درست، نه تبلیغات، باید بین کورد و عرب برقرار شود. دیالوگی که نتایج آن مثبت باشد، و تنها بر روی کاغذ نباشد، باید بتواند راه درستی را هموار کند تا کورد و عرب بتوانند عاری از هر گونه کشمکشی با هم زندگی کنند. وی در ادامه افزود: ما به عنوان خلق، نباید به آمریکا و روسیه اتکا داشته باشیم،  باید به پتانسیلهای خودمان متکی باشیم. این مسئله هم با هماهنگی و تحلیل و بررسی آینده در مقابل دشمنان امکان‌پذیر می‌شود. باید ما پیام خودمان را به جهان برسانیم که خلق‌های ما در معرض خطر قرار دارند و موجودیت ما در معرض تهدید قرار دارد.

البیضانی همچنین افزود: دولت ترک از طریق دستگاه‌های رسانه‌ای خود به اعمال فشار می‌پردازد. لازم است که ما با هم همکاری داشته و در مقابل سیاستهای آنان ایستادگی کنیم. به عنوان دو خلق با هم اتفاق داشته و در مقابل گسترش تهدیدهای دشمنانه همکاری داشته باشیم.

البیضانی در رابطه با دیدار چند روز گذشته ارشد صالحی رئیس جبهه ترکمنی با مقامات ترک اظهار داشت: دولت ترک از یک استراتژی قدیمی برخوردار است و درصدد است تا سوریه و عراق را به عنوان مناطق تحت حاکمیت پیشین خود به قلمرو ترکیه بازگرداند. در پیگیری این استراتژی به نیروها و افراد مزدور متکی بوده و به هزینه برخی از گروهها، با گروه‌های دیگر مراوده برقرار می‌کند. به سنی‌ها اعلام می‌کند این خاک متعلق به ما است و به ترکمن‌ها هم اعلام می‌شود که این خاک متعلق به آنهاست. این مسئله در دیدار رئیس جبهه ترکمنی برای شرکت در کنفرانس استانبول مشخص شده است. وی در ادامه خاطرنشان ساخت که من مشاهده می‌کنم که این مسئله بسیار حساس بوده و این استراتژی دولت ترک در منطقه را عیان می‌کند که از طریق آن، تلاش می‌کند مسئله حاکمیت سیاسی در آینده را دچار تغییر کند. به همین دلیل است که اظهارات عضو جبهه ترکمنی و اقدامات دولت ترک شاهدی بر مطامع و خواست‌های دولت ترک محسوب می‌شود.

البیضانی در رابطه با استراتژی تغییر حاکمیت در منطقه گفت: اردوغان در استراتژی خود نخست در هر کشوری که اقلیتی از ترک وجود داشته باشد بر احیای بعد ملی و سپس پرچم ترکی تاکید می‌کند. برخی اوقات به کورد می‌گوید که شما مسلمان هستید، اما زمانیکه کورد مخالفت کرده و خواستار حقوق خود می‌شود، با ظلم و ستم اردوغان مواجه می‌شود.

البیضانی در خصوص تلاش‌های ترکیه برای گسترش نفوذ خود در جهان هم اظهار داشت: با تضعیف نیروهای سیاسی یا نیروهای عرب، اردوغان تلاش می‌کند تا بر یک نیروی ملی‌گرای شونیستی اتکا داشته باشد و بر آن اساس مبنای دولت ترک را در مناطق خاورمیانه تا شرق ترکستان و در اروپا تا منطقه روسیه گسترش دهد. پوتین و روسیه در معرض تهدید واقع شده‌اند، زیرا اکثریت سازمان‌های تروریستی از ریشه ترکی برخوردارند. در مناطق دریای مدیترانه، اردوغان شانس خود را یکبار امتحان نمود، اما در این منطقه نیروی عربی قدرتمند مصر در صحنه حضور دارد. از طرف دیگر برخی از کشورهای خلیج هم ترکیه را به عنوان تهدید می‌نگرند.

آموزش نیروهای آذربایجان، اتیوپی و سومالی در ترکیه

البیضانی در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که اکنون دولت ترک بر سومالی برتری و حاکمیت یافته است و نیروهای سومالی، آذربایجان و اتیوپی در منطقه غازی آنتپ آموزش می‌بینند. اما مصر نیروی قدرتمندی است و اکر نیروی مصر حضور نداشت، ترکیه با همکاری با سازمانهای اخوان المسلمین و تروریستی در تونس، مغرب و لیبی و همکاری فرانسه می‌توانستند دریای مدیترانه را به اشغال خود دربیاورند. اما در نهایت فرانسه مشاهده کرد که دولت ترک زیاده‌طلبی کرده و مصر جای ترکیه را گرفت.

البیضانی در بخش پایانی گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت: مگر امکان دارد که دولتی بدون هماهنگی‌های استراتژیک با امریکا عمل کند؟ دولت ترک در جنوب یمن، سومالی، اتیوپی، نیجریه، ساحل شرق آفریقا و در برخی از کشورهای امریکای لاتین حضور دارد. هم اکنون در حال گسترش به سوی کشورهای شرق آسیا است. با پاکستان دست به ائتلاف می‌زند و به حمایت از اویغورها دست زده و کنفرانسی را برای آنها برگزار می‌کند. ایا آمریکا اجازه می‌دهد که یک دولت بدون اجازه وی چنین گسترشی پیدا کند؟ وی در خاتمه اظهار داشت که تنها جمال عبدالناصر بود که در مورد اتحاد اعراب گامهایی برداشت، در بعد اقتصادی ناصر را در هم شکستند و توطئه‌ای را علیه وی ترتیب دادند. همانها اجازه داده‌اند تا اردوغان به میل خود حرکت کند، علت هم این است که آمریکا از ان حمایت می‌کند تا از این طریق بر چین، روسیه و کشرهای دیگر فشار وارد کند.