روئسای مشترک جدید حزب اتحاد دمکراتیک؛ آسیه عبدالله و صالح مسلم

آسیه عبدالله و صالح مسلم در ٩مین کنگره حزب اتحاد دمکراتیک به عنوان روئسای مشترک برگزیده شدند.

حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) روز گذشته در شهر حسکه با شرکت ٧٠٠ نماینده ٩مین کنگره خود را برگزار کرد.

در دومین روز کنگره، آسیه عبدالله و صالح مسلم با رأی اكثریت شرکت کنندگان به عنوان روئسای مشترک جدید پ.ی.د انتخاب شدند. ١۴۵ عضو مجلس عمومی پ.ی.د نیز با رأی‌گیری برگزیده شدند.

آسیه عبدالله کیست؟

آسیه عبدالله سال ١٩٧١ در روستای تبکه از توابع بخش دیرک استان قامشلو متولد شده و در خانواده‌ای میهن‌دوست بزرگ شد. آسیه از ١٩٩٠ در فعالیت‌های سیاسی جای گرفته و برای آزادی زن و جامعه رنج‌های بزرگی کشیده است.

آسیه عبدالله در پنجمین کنگره پ.ی.د در سال ٢٠١٢ به عنوان ریاست مشترک پ.ی.د انتخاب شد. پ.ی.د در این کنگره برای اولین سیستم ریاست مشترک را به اجرا گذاشت. وی در ۶مین کنگره پ.ی.د نیز در سال ٢٠١۵ برای دومین بار به ریاست مشترک پ.ی.د برگزیده شد.

آسیه عبدالله یکی از اعضای هیئت روژاوا بود که در سال ٢٠١۵ از سوی فرانسوا اولاند رئیس جمهور وقت فرانسه در کاخ الیزه مورد استقبال قرار گرفت.

وی در سال ٢٠١٧ به عنوان ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک (TEV-DEM) انتخاب شد. سپس سمت رهبری کنگره ستار را که یکی از سازمان‌های مجلس زنان شمال و شرق سوریه است برعهده گرفت، وی اکنون عضو شورای اجرایی مجلس خودمدیریتی دمکراتیک است.

آسیه عبدالله همچنین از اعضای کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) و عضو هیئت احزاب اتحاد میهنی کورد (PYNK) در مذاکرات با ENKS می‌باشد.

زمانی که تبهکاران داعش با کمک رژیم اشغالگر ترک در ١۵ سپتامبر ٢٠١۴ حمله به کوبانی را آغاز کردند، آسیه عبدالله یکی از رزمندگان دفاع از قلعه برخودان کوبانی بود. علی‌رغم محاصره تنگ و حملات دشوار داعش به تنها محله باقیمانده خارج از کنترل تبهکاران، آسیه عبدالله از کوبانی خارج نشد و تا آزادی شهر به نبرد ادامه داد.

صالح مسلم کیست؟

صالح مسلم اهل روستای شیران در کوبانی، سال ١٩۵١ متولد شده و در خانواده‌ای میهن‌دوست بزرگ شد. صالح مسلم مهندس صنایع شیمیایی است. او سال ١٩٧٧ از دانشگاه پلی-تکنیک استانبول فارغ‌التحصیل شد و به عنوان مهندس صنایع شیمیایی در سال‌های ١٩٨٠ در عربستان سعودی به فعالیت مشغول شد.

از سال‌های ١٩٧٩ به فعالیت‌های سیاسی پیوست. از بنیان‌گذاران حزب اتحاد دمکراتیک بوده و سمت‌های بسیاری را در این حزب بر عهده گرفته است. در سال ٢٠١٠ به عنوان دبیرکل این حزب برگزیده شد.

سال ٢٠١٢ به عنوان ریاست مشترک حزب برگزیده شد و در سال ٢٠١۵ یکبار دیگر سمت ریاست مشترک پ.ی.د را بر عهده گرفت.

پس از بحران سوریه، صالح مسلم قبل از خروج یک‌طرفه پ.د.ک به عنوان مشاور هیئت ائتلاف میهنی‌ (هیئت التنسیق) برگزیده شد. همچنین وظیفه عضویت دفتر سیاسی ائتلاف میهنی دمکراتیک را بر عهده داشت.

در ٢٠١٣، ٢٠١۴ و ٢٠١۵ وظیفه گفتگو و مذاکره به نمایندگی از اداره خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه با وزارت خارجه رژیم ترک را بر عهده داشت.

صالح مسلم در سطح کوردستان نیز وظیفه عضویت در هیئت جامعه دمکراتیک در توافق دهوک و هولیر را بر عهده داشت. همچنین عضوی کنگره ملی کوردستان و یکی از اعضای موسس دیالوگ کورد-کورد با ENKS می‌باشد.

صالح مسلم بارها از سوی رژیم سوریه دستگیر و زندانی شده است. سال ٢٠٠۴، ۴ ماه در زندان‌های رژیم بعث نگهداری شده و مورد شکنجه واقع شد. سال ٢٠٠۶ در حلب دستگیر شد و ١ ماه و نیم  را در زندان سپری کرد.

سال ٢٠١٨ رژیم ترک و دولت چک در توطئه‌ای مشترک علیه صالح مسلم در پراگ وی را دستگیر و سعی در ربودن وی کردند. پس از یک هفته دستگیری در پی گسترش اعتراضات عمومی در اروپا و کوردستان آزاد شد. این توطئه مشترک چک و ترکیه همزمان با حمله مشترک النصره، پس‌مانده‌‌های داعش و ترکیه به کانتون عفرین بود.