فرماندهی یگان‌های زنان آزاد: با برافراشتن پرچم مقاومت شایسته شهدا خواهیم بود!

یژاستار اعلام نمود، مقاومت کاتو مقاومتی بی‌مانند است و گفت:"ابتدا در زاپ و آواشین و امروز ما در هر جای کوردستان مبارزات زنان را گسترش می‌دهیم و مقاومت را افزایش می‌دهیم و این‌گونه تلاش می‌کنیم شایسته شهدای قهرمانانمان باشیم."

فرماندهی قرارگاه مرکزی یگان‌های زنان آزاد (یژاستار) در رابطه با شهدای کاتو بیانیه‌ای منتشر کرد که به‌شرح زیر می‌باشد:

"زنان در نخستین گام جامعه بشری و ایجاد جامعه طبیعی کومینال نقش مهمی داشته‌اند. با فرهنگ الهه مادر هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی تمدن دمکراتیک را به وجود آوردند. خانه‌ی اصلی بشریت و اجتماعی‌بودن را پدید آورده‌اند. یکی از زنانی که با این اصالت و در مرحله اجتماعی شدن بشریت نقش خود را انجام داده و ارزش‌های اجتماعی کمون را به این سطح رسانده‌است، زن کورد می‌باشد. زن کورد به دلیل دلسوزی خود برای جامعه و به دلیل فرهنگ غنی و اصیل تاریخی خود دارای روحی مقاومت‌گر و اصیل می‌باشد. این مقاومت که از مرحله‌ی تاریخی هزاران ‌ساله گذشته ‌است، در تاریخ نزدیک ما با «بسی»، «ظریفه» و «رندی» و زنانمان که در کوهستان‌های درسیم خود را به پایین انداخته و تسلیم نشدند، نشان داده ‌است.

همراه با گام پ.ک.ک که جنبش آزادی بشریت است، این فرهنگ مقاومت تاریخی زنان کورد با مبارزات ده‌ها ساله به ایدئولوژی آزادی زنان تغییر یافت. جنبش آزادی زن، حزبی بودن و ارتش بودن زنان را با خود به‌ همراه آورد. در سایه مقاومت زنان آزاد کورد، زنان کورد به صاحب ایدئولوژی، جنبش، حزب، ارتش و سیستم زندگی آزاد تبدیل شدند. از مقاومت رفیق سارا در زندان آمد تا مقاومت رفیق بسی آنوش در سنگرها، از موضع‌گیری بریتان که علیه خیانت با خط فدایی موضع‌گیری کرد، مقاومت و مبارزات خود را در تاریخ ثبت نموده و فرهنگی اصیل ایجاد کردند. موضع‌گیری باشکوه و اصیل زنان آزاد کورد، با اراده زنان، با عقیده و عشق و آزادی، اراده و مبارزات به پیروزی رسید و با شهادت ایجاد شد. در ابتدا زنان کورد برای همه زنان جهان، دستاوردهای بزرگی فراهم آوردند و این‌گونه مقاومت زنان اصیل ادامه دارد و قدم به قدم به سمت پیروزی می‌رود.

مقاومت کاتو یکی از اصیل‌ترین مقاومت‌ها در تاریخ آزادی زنان است

یکی از نمونه‌های تاریخی که موضع‌گیری اصیل هزاران‌ ساله زنان آزاد کورد را به‌صورت قدرتمند نشان می‌دهد، مقاومت بزرگ زنان در کاتو است. همان‌طور که می‌دانید در بهار سال ۲۰۱۷ دولت اشغالگر ترکیه و دشمن زنان، عملیاتی گسترده و اشغالگرانه در کوهستان کاتو از توابع الکه [از توابع شرنخ] را آغاز نمود. علیه این حمله دولت ترکیه، نیروهای یژاستار ما در منطقه کاتو مستقر شدند و پاسخ اشغالگران را داده و مقاومتی قهرمانانه انجام دادند. از فرماندهان تا مبارزان یژاستار در کاتو و با اراده‌ای پولادین در شرایط سنگین زمستان علیه ارتش فاشیستی ترکیه جنگیدند. رفقای زن ما چندین روز در میان برف زمستان جنگیدند تا زمانی‌که دست و پاهای آن‌ها به دلیل سرمازدگی یخ زد، اما با آتشی در دل به‌صورت بی‌نظیر مبارزه کردند. همراه با رفقایمان «نودم نورحق»، «هیوی سورخوین» که پیشاهنگی مقاومت‌ را برعهده داشته‌اند، تحت فرماندهی رفقایمان «راپرین آمَد» و «رُزا هلین»، رفقایمان «روکن گوَر»، «بارین شیلان»، «آواشین چراف»، «زنارین آرژین»، «رُزا کاتو»، «استرک عفرین»، «زیلان قره‌داغ» و «آرین قره‌داغ» قهرمانانه جنگیده و شهید شدند. در سالگرد شهادت آن‌ها یادشان را گرامی می‌داریم و به خانواده این رفقا و همه زنان تسلیت می‌گوییم.

مقاومت بی‌نظیر کاتو که در وجود ۱۲ رفیق ما انجام شد، با تجربه‌ای موفق به مقاومتی اصیل در تاریخ آزادی زنان تبدیل شد که هرگز فراموش نخواهد شد. ما سربلند هستیم که دارای چنین رفقای قهرمان، شجاع، مبارز، جوان و مقاومت‌گر هستیم. به‌عنوان یژاستار برای ما مایه افتخار است که بر راه این شهدا مبارزه می‌کنیم. ابتدا در زاپ و آواشین و اکنون در همه کوردستان مبارزات زنان ادامه دارد و با مقاومت گسترده‌تر می‌شود و این‌گونه تلاش می‌کنیم شایسته شهدایمان باشیم. برای آنکه به ادامه‌دهنده راه شهدا و رفقایمان تبدیل شویم، بیشتر از همیشه مبارزه می‌کنیم. خون رفقایمان بر زمین نمی‌ماند و ارزش‌هایی که آنان آفریدند گسترش می‌یابند. موضع‌گیری اصیل آن‌ها را در هر جایی ارتقا می‌بخشیم. امید همه زنان که عشق و آزادی است را گسترش داده و این‌گونه پاسخ مناسبی خواهیم داد. مبارزات آزادی ما تا زمانی‌که چنین داستان‌های قهرمانانه‌ای داشته باشد، هرگز از بین نخواهد رفت. موضع‌گیری زن آزاد، اراده، مقاومت و مبارزات زن قطعا به پیروزی خواهد رسید. زن آزاد، مبارز و پیروز برای همه بشریت و خلق‌ها سبب پیروزی می‌شود."