همچون سکینه جانسز می‌ایستیم/ پیروزی در دستان ماست

ک.ژ.ک در بیانیه‌ای اعلام کرد: حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ با سیاست‌های خصمانه علیه زنان با حمله به زنان کورد خط آزادی زنان جهان را هدف حمله قرار داده است. زنان کورد راه آزادی و سربلندی را پی گرفته‌اند و هیچ نیرویی نمی‌تواند مانع زندگی آزاد و برابر زنان شود.

شورای اجرایی کنفدرالیسم زنان کوردستان (ک.ژ.ک) به مناسبت سالگرد شهادت سکینه جانسز از بنیانگذاران پ.ک.ک و از پیشاهنگان جنبش زنان، فیدان دوغان نماینده کنگره ملی کوردستان در پاریس و لیلا شایلمز عضو جنبش جوانان بیانیه‌ای صادر کرد.

متن پیام ک.ژ.ک به شرح ذیل است:

"ما در ٩ سالگرد شهادت سکینه جانسز کادر پیشاهنگ پ.ک.ک و جنبش زنان کورد، فیدان دوغان نماینده دیپلماتیک ک.ن.ک و لیلا شایلمز هستیم که از سوی سازمان میت ترک با دستور رئیس رژیم فاشیست آ.ک.پ طیب اردوغان در ٩ ژانویه ٢٠١٣ در پاریس به قتل رسیدند.

هوال سکینه راه آزادی را به زنان نشان داد

سرگذشت زندگی هوال سکینه جانسز همزمان تاریخ زنان کورد است. هر لحظه از زندگی شخص هوال سکینه جانسز سرشار از اشتیاق به آزادی بود. این مهم در پیوند با زندگی فدایی و میل به آزادی می‌باشد. وی با جسارت قالب‌های زندگی سیستم کاپیتالیستی، کهنه‌پرستی که زن را به برده مبدل کرده بود منهدم کرده و به بزرگترین زن مقاومتگر مبدل شد که به زندان‌های تاریک کودتا روشنایی بخشید. هوال سکینه با ایستار و مشارکت خویش به منبع الهام جنبشمان و خلقمان بدل شد. به شیوه‌ای پیروزمندانه نمایندگی زن قهرمان کورد را به انجام رساند. در زندگی خود یک مبارز راه آزادی بود. هیچ زمانی از این مشی فاصله نگرفت و با عزمی نستوه پیشاهنگی مبارزه آزادی زنا و خلقمان را بر دوش گرفت. بر این مبنا در شخص سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز یاد و خاطره تمامی زنان شهید را گرامی می‌داریم. زنان شهیدمان میراث مقاومت و آزادی بسیار بزرگی را از خود به یادگار گذاشتند. ما شایسته یاد و نام آنها خواهیم بود و قطعا به پیروزی دست می‌یابیم.

هر سه زن انقلابی الگوی ارزش‌های جهانی بودند

قتل‌عام پاریس یکبار دیگر ماهیت دولت‌هایی همچون فرانسه و آلمان را یکبار دیگر آشکار کرد. علی‌رغم آنکه ٩ سال از این قتل‌عام سپری شده است اما هنوز هم زوایای تاریک آن آشکار نشده است و این نیز تنها به معنی لاپوشانی واقعیت‌ها و پنهان‌ کردن عاملان این جنایت بزرگ می‌باشد. دولت‌هایی اینچنین که خود را پیشرو، دمکراتیک و آزاد قلمداد می‌کنند، برای جلوگیری از آشکار شدن واقعیت‌های قتل‌عام پاریس، برای جلوگیری از حساب‌خواهی عاملان این قتل‌عام تمامی موازین حقوقی و عدالت را زیر پا گذاشتند. اینچنین نشان دادند که چگونه با مبارزه آزادی ملت کورد و جنبش آزادی زنان رفتار می‌کنند. از اینرو نه تنها دولت ترکیه، بلکه نظام مدرنیته سرمایه‌داری و در رأس آن فرانسه و آلمان مسئول قتل‌عام ٩ ژانویه پاریس هستند. بر این اساس ما علاوه بر عاملان اصلی این قتل‌عام، دولت‌های فرانسه و آلمان را محکوم می‌کنیم.

خط آزادی و ارزش‌هایی که هوالان سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز نمایندگی آنرا بر دوش گرفتند همزمان ارزش‌های جهانشمول را نمایندگی می‌کند. آنان می‌خواستند برای انسانیت و برای زنان زندگی آزاد و برابر را محقق کنند. حمله به زنانی که ارزش‌های جهانشمول را در شخصیت خود حفظ می‌كنند، ماهیت پلید رژیم اقتدارگرا و دولت‌پرست را یکبار دیگر به وضوح نشان داد. از این رو با حمله به هوالان ما به تمامی زنان جهان و آزادی خلق‌های حمله کردند.

جنبش زنان ما و پیشاهنگان آن هدف رژیم ترک قرار گرفته‌اند

زنان کورد در سایه ایدئولوژی آزادی رهبر آپو همیشه پیشرفت کرده‌اند. از تأسیس پ.ک.ک تاکنون در صفوف مقدم مبارزه و مقاومت جای گرفته‌اند. جنبش آزادی زنان که با سکینه جانسز آغاز شد امروز در مبنای حزبی‌ شدن و ارتشی شدن زنان به سطح برساخت کنفدرالیسم دمکراتیک زنان رسیده است. همزمان با انقلاب روژاوا، ما انقلاب زنان را به نتیجه می‌رسانیم. از اینرو پیشاهنگی انقلاب زنان را بر عهده گرفته‌ایم. ما با مبارزات خود به منبع الهام جنبش‌های آزاد و جنبش‌های زنان در سراسر جهان مبدل شده‌ایم.

به همین دلیل رژیم فاشیست ترک به عنوان دشمن زنان و خلق‌ها، با تکیه بر دولت‌های آمریکا و اروپایی و به شیوه‌ای منسجم جنبش آزادی زنان کورد را هدف حمله قرار داده است.

ذهنیتی که سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز را به شهادت رساند، سپس به حامی داعش مبدل شده و آنرا مدیریت نمود، در قتل‌عام زنان نقش اصلی را ایفا کرد، هنوز هم همان نقش را بازی می‌کند. این ذهنیت در قتل‌عام زنان در شنگال در سال ٢٠١۴ تا ربودن و تجاوز به زنان در عفرین در سال ٢٠١٨ که تاکنون ادامه دارد مسئول است.

در باکور کوردستان سالهاست که زنان هدف حمله قرار می‌گیرند. ۴ ژانویه ٢٠١۶ در شخص سوه دمیر، پاکیزه نایر و فاطمه اویار با قتل‌عام به زنان مقاومتگر پاسخ داد و خواستند این پیام را بدهند 'اگر مقاومت کنید به قتل می‌رسید'. به رغم تمامی هجمه‌ها زنان برای همیشه بپا خواستند و ایستادگی کردند. قتل‌عام‌ها امروزه نیز علیه زنان صورت می‌گیرند. قتل دنیز پویراز عضو ه.د.پ، اعمال ویژه علیه زنان کورد در زندان‌ها در سطح شکنجه هر روز ادامه دارند. در نتیجه این اعمال روز ٩ دسامبر ٢٠٢١ غریبه گزر در زندان به شهادت رسید.

نه تنها در باکور کوردستان، در تمامی میدان‌ها به زنان حمله‌ور می‌شوند. سال ٢٠١٩ در روژاوا هفرین خلف، سال ٢٠٢٠ لیلا آگری، سال ٢٠٢١ ریاست مشترک مجلس زنان "ساعده حرماص" و "هند الخدر"، همچنین سه پیشاهنگ زنان جوان در کوبانی به نام‌های ویان، نوژیان و روژین در حملات ترکیه به شهادت رسیدند. ما یاد و خاطره این شهدایمان را زنده نگاه می‌داریم. زندگی و آرمان‌های شهیدان سرچشمه نیروی ما می‌باشند. تمامی این موارد نشان می‌دهند که جنبش زنان کورد و پیشاهنگان آن هدف حملات رژیم ترک قرار دارند.

با ترور سکینه جانسز به خط مشی جهانی آزادی زن حمله کردند

دولت ترک با قتل‌عامی که علیه هوال سکینه جانسز صورت داد پیامی روزانه و تاریخی را به خلقمان و زنان مقاومتگر داده است. همچنان که می‌دانیم رژیم ترک در باکور کوردستان با قتل‌عام درسیم خاست تا مسئله کورد را ریشه‌کن کند. مبارزه آزادیخواهی پ.ک.ک این نقشه را خنثی کرد. واقعیت زنان کورد، خلق آگاه و سازماندهی شده کورد را آفرید. هوال سکینه جانسز یکی از رفقای بی‌مانندی بود که به آزادی خلقمان، زنان و انسانیت ایمان داشت. یک ملیتان پیشاهنگ بود که از صمیم قلب به زندگی مسالمت‌آمیز خلق‌ها باور داشت. سکینه جانسز و پس از وی ده‌ها زن که به این جنبش ایمان داشتند، بر این اساس هدف حمله واقع شدند. هزاران زن فعال به شیوه‌ای ناعادلانه و بدور از موازین حقوقی دستگیر شدند. صدها گریلای زن به شهادت رسیدند. دختران جوان کورد، زنان کورد بر مبنای سیاست جنگ ویژه هدف سیاست فحشا، مواد مخدر، مزدوریگری و سیاست‌ تجاوز قرار گرفتند. رژیم ترک با این رویه‌های وحشیانه، کثیف، بی‌اخلاق و بی‌وجدان در شخص زنان کورد به خط‌مشی و مبارزه آزادی زنان حمله کرد. زنان کورد امروز پیشاهنگی جنبش آزادی زنان خاورمیانه و جهان را بر عهده گرفته‌اند. سیاست‌های حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ که بر بنیان دشمنی با زنان شکل گرفته است نه تانها علیه زنان کورد بلکه در شخص زنان کورد علیه خطمشی جهانشمول آزادی زن است.

به رغم آنکه نظام مدرنیته سرمایه‌داری با دورویی و بی‌وجدانی از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی به هر شکلی از حاکمیت فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ حمایت می‌کند اما مقاومتگران زن یژا ستار و زنان محبوس در زندان‌ها، مادران ما، زنان جوان، در تمامی میدان‌ها جنبش زنان به مقاومت اجتماعی ادامه می‌دهد. بر این اساس از شهیدانمان صیانت به عمل آوردیم.

هوال سکینه جانسز پیشاهنگ جنبش زنان کورد است. در مقابل این قتل‌عام ما دارای توان انتقامجویی هستیم. ما نسبت به پنهانکاری در رسیدگی به پرونده ترور شهیدان ٩ ژانویه پاریس خشمگین هستیم. زنان در اروپا، دوستان ما برای به نتیجه رسیدن این پرونده، برای مجازات قاتلان همیشه تلاش کرد‌‌ه‌اند. خلقمان در اروپا، زنان ودوستان اینترنشنال برای رسیدگی به این پرونده دائمان در فعالیت هستند. ما به آنان سلام و درود می‌فرستیم.

هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل آرمان آزادی زن ایستادگی کند

اشتیاق و مشارکت در مبارزه آزادی زنان در سطح جهان، در خاورمیانه و در کوردستان روز به روز گسترش می‌یابد. این امر نیز مایه هراس نیروهای اقتدارگرای مردسالار می‌باشد. پاشنه آشیل نظام مدرنیته سرمایه‌داری همانا مبارزه آزادی زن است. سرمایه‌داری با استعمارگری بر خلق‌ها و زنان، با کثیف‌کردن عشق و محبت، با ایجاد هیرارشی سرانجام نظام مردسالار را ایجاد کرد. ما همراه با دوستانمان در سده ٢١ بزرگترین انتقام را از این نظام می‌گیریم. با مقاومت جنبش‌های آزادی زنان، جنبش‌های ضد نظام و همچنین با زندگی برابر و آزاد آلترناتیو، در سایه‌ی رنجی که می‌کشیم، با فکر، سازماندهی و فعالیت‌هایی که همچو بخش‌های جهان آزاد انجام می‌دهیم هر روز زندگی نوینی را می‌آفرینیم.

ایمان و اعتقادمان به تحقق آزادی بزرگ است. زنان کورد راه آزادی و پیروزی را پی گرفته‌اند. هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل آرمان زندگی برابر و آزاد زنان ایستادگی کند. همچون سکینه جانسز، ما نیز همیشه می‌ایستیم و قطعا زندگی آزاد و برابر را برای زنان تمامی خلق‌ها با مبارزه محقق خواهیم کرد. پیروزی در دستان زنانی قرار دارد که برای رسیدن به آزادی مقاومت می‌کنند."