ک.ژ.ک، یاد پروفسور ماریا میس را گرامی داشت

جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک)، با بیان اینکه فمینیست پروفسور. ماریا میس، یکی از زنان پیشرو اکو فمینیسم، که سه روز پیش درگذشت، یاد ماریا میس را با احترام گرامی داشت، گفت: یاد ایشان در مبارزات ما برای آزادی زنان، جامعه و حقوق زنان زنده خواهد ماند.

جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک) در بیانیه‌ای کتبی یاد و خاطره پروفسور ماریا میس، متفکر و فعال مارکسیست-فمینیست را که در تاریخ ۱۶ می درگذشت، گرامی داشتند.

در ادامه بیانیه آمده که با اندوهی عمیق از درگذشت ماریا میس مطلع شده‌اند و گفته شده:

ماریا میس، استاد معروف جامعه‌شناسی، فمینیستی متقاعد به نظریه و عمل مارکسیستی بود که در توسعه دهه ۱۹۹۰ انعطاف‌پذیر بود و ‌توانست از هر تعصبی دور بماند و خود را وقف مشکلات و چالش‌های خاص قرن کند. جنبش زنان کورد برای فعالیت‌های ماریا میس ارزش زیادی قائل بود.

ماریا میس سهم قابل توجهی در توسعه دیدگاه زن در زمینه علمی-تاریخی داشته است.

ماریا میس یکی از پیشگامان اکو فمینیسم که بخش مهمی از ایدئولوژی جنبش زنان کورد است و در مرکز الگوی خودمدیریتی الهام‌بخش در حال اجرا در شمال و شرق سوریه/روژاوا قرار دارد می‌باشد. نقدها و آلترناتیوهایی بر پایه‌ی رهنمود اکوفمینیستی که وی در برابر نئولیبرالیسم و ​​سرمایه‌داری جهانی‌شده مطرح می‌کرد، در جریان مبارزه منبع نیروی میلیون‌ها زن بوده و نقش مهمی در ساخت سازمان‌های غیردولتی داشته است.

جنبش زنان کورد در آغاز سال ۲۰۰۰ گفتگویی را با ماریا میس آغاز کرد تا ایشان را بشناسد، گفتگو کند، ارتباط برقرار کند و در مورد انقلاب زنان کورد اطلاع دهد. ماریا میس با علاقه فراوان سعی کرد بفهمد که چه چیزی حیثی ویژه به جنبش زنان کورد می‌بخشد. بنابراین، وی در مقطعی که ایستار انتقادی فزاینده‌ای نسبت به سازمان‌های زنان در آلمان و اروپا داشت، انقلاب زنان کورد در روژاوا را به عنوان منبعی جدید برای امید می‌دید.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هنگام توسعه نظریه‌های خود در مورد تاریخ زنان و استعمار زنان از آثار ماریا میس بهره گرفت. وی از نوشته‌هایش آگاه بود و خودش نیز متوجه بود.

با افتخار و خوشحالی می‌توانیم بگوییم که دوستمان پروفسور ماریا میس در حالی که هنوز سلامت بودند توانست انقلاب زن قرن بیست و یکم را در کوردستان تجربه کند و این موفقیت به لطف زحمات زنان استثنایی مانند وی میسر شده است.

ماریا میس نامی است که همیشه تحلیل عمیق، انتقاد و جایگزین‌های الهام‌بخش برای برقراری جامعه‌ای آزاد، عادلانه‌تر و صلح‌آمیزتر است. ما با احترام ماریا میس را گرامی می‌داریم. یاد ایشان در مبارزات ما برای آزادی زنان، جامعه و حقوق زنان زنده خواهد ماند.