کنفرانس بین‌المللی زنان: تأسیس اداره خودگران شنگال پاسخ به ژنوساید بود

کنفرانس بین‌المللی زنان عراق در بغداد ادامه دارد و پانل دوم و سوم کنفرانس نیز برگزار شد.

کنفرانس بین‌المللی زنان عراق در بغداد ادامه دارد و پانل دوم و سوم کنفرانس نیز برگزار شد. در این پانل‌ها اعلام شد که پاسخ همه حملات و قتل‌عام‌ها ایجاد خودگردانی شنگال و سازماندهی زنان و تاسیس نیروی دفاعی آن‌ها در راستای جامعه‌ای آزاد با پیشاهنگی زنان آزاد بود.

پانل دوم کنفرانس بین‌المللی زنان عراق تحت عنوان "مرحله حملات ژنوساید سوم آگوست ۲۰۱۴ تلاش برای سربرآوردن دوباره از زیر خاکستر بود" برگزار شد. در این پانل ۳ تن سخنرانی کردند.

در ابتدا کویستان اکرم فرج رییس شهرداری هلبجه سخنرانی کرده و به اثرات ژنوساید بر جامعه و زنان اشاره کرد و به عنوان نمونه حمله‌ی شیمیایی به هلبجه را مثال زد که تاکنون نیز مسائل اجتماعی، روانی، محیط‌زیستی و بسیاری مسائل دیگر را به دنبال داشته است و در پایان نیز به این مسئله اشاره نمود که امیدوار است ژنوساید شنگال و زنان شنگال مانند حملات شیمیایی به هلبجه و زنان به حاشیه رانده نشود.

سپس نجات بابیر خلف یک زن نجات‌یافته از دست داعش در شنگال در رابطه با روزهای قتل‌عام صحبت کرد که چه بر سر زنان آمده‌است. وی گفت:"ما ۶۰۰ زن بودیم که به دست داعش افتاده و به همراه تعدادی کودک در بازارها به قیمت ۵ دلار فروخته شدیم. آنچه زنان در این شرایط تجربه کرده‌اند به‌هیچ‌وجه قابل بحث نیست. زنان ایزدی در دست داعش فروخته می‌شدند و مردان در میان آن‌ها یکی را انتخاب می‌کردند تا آن را خریداری نمایند. هم برادرم و هم دخترم مفقود هستند و هیچ اطلاعی در مورد آن‌ها ندارم."

نجات همچنین گفت:"این ژنوساید انجام شد اما برای ما هیچ‌چیز جبران نشد. هیچ اقدامی برای جبران و ایجاد شرایط مناسب برای زنان گرفتار در دست داعش انجام نشد. همه قول می‌دهند که برای شنگال کار خواهند کرد اما حقیقت ندارد. امروز که من می‌توانم در این‌جا صحبت کنم نیز در سایه‌ی آن اراده و سازماندهی است که در شنگال با پیشاهنگی تفکر آزادی زنان ایجاد شده‌ است."

همچنین سهام دخیل رشو مسئول ارتباطات خارجه جنبش آزادی زنان ایزدی (TAJÊ) که در زمان قتل‌عام‌ها سیزده‌ساله بوده‌ است، پس‌از نجاتش به زنی پیشاهنگ تبدیل‌شده و برای سازماندهی زنان شنگال کار می‌کند. او اکنون مسئول ارتباطات خارجه تاژه است. وی در رابطه با مرحله‌ای که آن را به چشم خود دیده‌است گفت:"پاسخ همه حملات و قتل‌عام‌ها ایجاد خودگردانی شنگال و خود سازماندهی زنان است تا جامعه‌ای آزاد با پیشاهنگی زنان آزاد بنیاد نهاده شود."

در پانل سوم در رابطه با علل ژنوساید و قتل‌عام زنان در عراق، زینب مراد ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان ک.ن.ک صحبت کرد و گفت:"زنان کورد زندگی جدیدی برای خود ایجاد کرده‌اند. پس‌از قتل‌عامی که داعش انجام داد، زنان خود را سازماندهی کرده و با اراده و نیرویی دیگر به میدان جنگ آمده‌اند. باید زنان تفکر و باوری که همه تلاش‌هایش برای شکست زنان و به اسارت گرفتن زنان بود را به‌خوبی درک کرده و با آن مقابله کنند. باید زنان بر روی پای خود ایستاده و مستقل شوند تا بتوانند این سیستم و تفکر را شکست دهند."

کنفرانس بین‌المللی زنان عراق با شعار "با اراده زنان آزاد با ژینوساید شنگال مقابله می‌کنیم"، ادامه دارد و قرار است تا عصر امروز پانل دیگری نیز برگزار شود.