قطعنامه کنفرانس بین‌المللی زنان عراق منتشر شد

قطعنامه کنفرانس بین‌المللی یک روزه زنان عراق در خصوص نسل‌کشی شنگال منتشر شد. در قطعنامه درخواست شده است که پارلمان سایر کشورها نیز مانند سازمان ملل و پارلمان اروپا جنایت نسل‌کشی ایزدی‌ها را به‌عنوان ژنوساید به رسمیت بشناسند.

قطعنامه پایانی کنفرانس بین‌المللی زنان عراق که امروز ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۲ در بغداد پایتخت عراق با شعار" با اراده زنان آزاد با ژنوساید شنگال مقابله می‌کنیم" برگزار گردید منتشر شد.

متن قطعنامه به شرح زیر است:

به دلیل حمله‌ها و قتل‌عام‌های زنان که در روز ۳ آگوست ٢٠١۴ در شنگال انجام شد، همه ما دچار درد و ناراحتی شدیم .ما معتقدیم این حملات که زنان ایزدی را به‌طور ویژه هدف قرار داده بودند، بر همه ما تاثیر گذاشت. متأسفانه این ژنوساید در شنگال اولین ژنوساید نبود. ما دوباره تکرار می‌کنیم که فعالانه مبارزات علیه هرگونه کهنه‌پرستی، تبعیض، تبعیض نژادی، ملی، طائفه‌ای و آیینی را گسترش می‌دهیم تا در آینده فجایعی این‌چنینی بر سر هیچ ملت و گروهی در جامعه دوباره تکرار نشود. ما به‌عنوان زنان معتقدیم، ما زنان هرچه بیشتر فعالیت‌های خود را گسترش دهیم و صفوف خود را براساس اراده آزاد سازماندهی کنیم بیشتر می‌توانیم به‌صورت مؤثر در گسترش و تقویت دمکراسی، آزادی و صلح در میهنمان مشارکت نماییم.

تاکنون هیچ کشوری و هیچ سازمانی به‌صورت دقیق در مورد این حمله سیستماتیک علیه مردم شنگال تحقیق نکرده ‌است. کسانی که مسئول این رخداد هستند، تاکنون مشخص نشده و مورد بازخواست قرار نگرفته‌اند. این مسئله نیز به طور کامل از طرف ما رد شده و قابل ‌قبول نیست. علی‌رغم آنکه شنگال منطقه ای مورد مناقشه است، اما مسئولیت دفاع از امنیت این منطقه برعهده حکومت مرکزی عراق و همچنین حکومت اقلیم می‌باشد، اما نه حکومت اقلیم و نه حکومت عراق پرونده شنگال را برروی میز گفتگو قرار نداده و هیچ کدام زیر بار مسئولیت این قتل‌عام که علیه مردم و زنان ایزدی انجام شد، نرفته‌اند.

به‌همین دلیل ما آن را حائز اهمیت دانستیم که گزارش ژوئیه ۲۰۲۲ کمیسیون عدالت ایزدی‌ها تحت عنوان "مسئولیت دولت و ژنوساید ایزدی‌ها "را منتشر نماییم. از سازمان‌های بین‌المللی و در راس آن‌ها از سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه برای جنایت جنگی، درخواست می‌نماییم تا تحقیقاتی را در رابطه با اتهاماتی که در این گزارش آمده ‌است آغاز کرده و وظیفه خود را انجام دهند.

سازمان ملل و پارلمان اروپا و بسیاری از پارلمان‌های جهان فاجعه شنگال را به‌عنوان ژنوساید به رسمیت شناخته‌اند. ما به همه این دستگاه‌ها که چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند، تبریک می‌گوییم. همچنين از پارلمان و دستگاه‌های بین‌المللی دیگر نیز درخواست می‌نماییم تا قتل‌عام شنگال را به‌عنوان ژنوساید به رسمیت بشناسند. همچنین از کشورها و دستگاه‌هایی که به‌صورت رسمی به این ژنوساید اعتراف کرده‌اند درخواست می‌نماییم، تا محاکمه مسئولین این رخداد را آغاز نمایند.

باید کشورهای جهان برای آزادسازی زنان و کودکان ایزدی که هنوز در دست تبهکاران داعش هستند، تلاش نمایند. همچنین باید محدودیت‌هایی که در مقابل بازگشت ایزدی‌ها به میهن خود آن‌ها وجود دارد، برداشته شود. از پ.د.ک نیز درخواست می‌کنیم تا ممانعت در برابر بازگشت آواره‌ها را متوقف کند. علاوه‌ بر آن یک‌بار دیگر از همه دولت‌ها و ابرقدرت‌ها درخواست می‌نماییم تا از تلاش‌هایی که هدف آن‌ها جبران خسارت هم‌وطنان ایزدی به دلیل این رخداد است، و همچنین از پاک‌سازی مناطقی که مین‌های کاشته‌ شده توسط داعش هنوز در آن‌ها باقی‌ مانده است و هم چنین از آبادانی شنگال پشتیبانی کنند.

تاکنون ژنوساید زنان در لیست جنایات جنگی در قوانین بین‌المللی به آن اشاره نشده ‌است، به‌همین دلیل از همه سازمان‌ها و دستگاه‌های بین‌المللی، به‌ویژه از سازمان ملل می‌خواهیم ژنوساید زنان که در شنگال رخداد را به‌عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت اعلام نماید.

ما از حقوق خلق‌ها و ملت‌ها و ادیان برای دفاع از خود در مقابل تهدیدهای ژنوساید و قتل‌عام زنان دفاع کرده و اعلام می‌نماییم که نیروهای خوددفاعی ی.ب.ش که از مردم و زنان شنگال تشکیل شده ‌است، حق مشروع خود آن‌هاست. به‌همین دلیل از همه جوامعی که از دمکراسی و حقوق‌بشر دفاع می‌کنند درخواست می‌نماییم تا از واقعیت خود مدیریتی دمکراتیک برای مردم شنگال پشتیبانی نمایند.

تا به امروز مردم شنگال با تکیه‌بر توانایی‌های خود تلاش کرده‌اند مکان‌های خدماتی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و پرستشگاه‌ها را باز کنند. درحالی‌که آن‌ها امیدوار بودند کشورها و دستگاه‌های بین‌المللی در مجموع و دولت عراق به‌طور ویژه در التیام درد و رنج این خلق شرکت نماید، اما به‌جای آن می‌بینیم دولت ترکیه و عراق هرکدام به شیوه‌ای به شنگال حمله می‌کنند. ما هم این حملات را محکوم می‌کنیم و درخواست می‌نماییم هرچه سریع‌تر این حملات متوقف شوند. همچنین از نیروهای مرتبط درخواست می‌کنیم امسال تحریم هوایی علیه دولت ترکیه را تحمیل نمایند تا در آسمان شنگال به بمباران این منطقه نپرداخته و این نیز یک پیش‌شرط می‌باشد.

در رابطه با توافق میان حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کوردستان در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ امضاء شده ‌است و شهروندان شنگال در آن شرکت ندارند، درخواست می‌نماییم هرچه سریع‌تر این توافق لغو گردد.

بدون‌شک لازم است زنان در همه تصمیم‌گیری‌های مرتبط با شنگال شرکت نمایند، چون آن‌ها قربانیان اصلی حملات سوم آگوست ۲۰۱۴ هستند. به‌همین دلیل نیز تاکید می‌کنیم هر تصمیمی که اراده زنان در آن شرکت نداشته باشد، ناعادلانه است و دائمی نخواهد بود.

داعش به بهانه دین حملات وحشیانه ای علیه ایزدی‌ها انجام داد، به‌همین دلیل از همه ادیان و ایدئولوژی‌ها درخواست می‌نماییم تا با خلق ایزدی همدردی کرده و گفتگو میان آیین‌های متفاوت را پیش ببرند.

از طرف همه زنانی که در این کنفرانس حاضر شدند اعلام می‌کنیم که بهترین و صحیح‌ترین پاسخ برای این فاجعه که بر زنان ایزدی تاثیر بسیاری گذاشته‌ است، تقویت سازمان فمینیستی جهانی و هم‌صدایی است. همچنین از همه زنان جهان درخواست می‌کنیم تا با کسانی که مسئول قتل‌عام شنگال هستند مبارزه کنند."