دومین جشنواره تئاتر کرکوک آغاز شد

دومین جشنواره تئاتر کرکوک با حضور هنرمندان و بازیگران تئاتر از هر چهار بخش کوردستان در شهر کرکوک آغاز شد.

عصر روز گذشته در مرکز روشنفکری کرکوک، دومین فستیوال تئاتر کرکوک آغاز شد. این دوره از فستیوال با نام هنرمند" علی کریم" نام گذاری شده است که یک هنرمند اهل باشور کوردستان است و مدت طولانی به هنر کوردی خدمت کرده است.

هنرمند علی کریم متولد شهر کرکوک می‌باشد و در تابستان ۱۹۶۸ کار هنری را آغاز نموده است. اولین کار وی تئاتر "پول دارو"  نوشته‌ی هنرمند بزرگ عراقی "یوسف العانی" و به کارگردانی هنرمند "انور محمد رمضان" بود. غیر از کارهای تئاتر و تلویزیون، وی در زمینه نوشتن نیز به هر دو زبان کوردی و عربی در مجلات و روزنامه‌ها به نوشتن مقاله در زمینه تئاتر و تجارب خود پرداخته است. تاکنون همچنین از وی ۵ کتاب چاپ شده است که آخرین کتاب وی با نام "نمایش در سینما" در زیر چاپ قرار دارد.

این فستیوال مدت ۶ روز طول خواهد کشید. در مدت برگزاری فستیوال تعدادی تئاتر روی صحنه خواهند رفت. این جشنواره در دو نوبت عصر‌ و شب در چندین مکان مختلف در شهر کرکوک به نمایش در خواهند آمد.

همچنین لازم به ذکر است نه تنها از باشور کوردستان بلکه از روژاوا، روژهلات و باکور کوردستان نیز گروه‌های تئاتر در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

همچنین در پایان فستیوال توسط هیئت داوری بهترین اثر انتخاب شده و جایزه و لوح تقدیر به آنها تقدیم خواهد شد. همچنین به گروه‌های تئاتر شرکت‌کننده و کسانی که برای برگزاری این فستیوال تلاش نموده‌اند، هدایایی به رسم یادبود داده خواهد شد.

سیروان بیلانه سخنگوی دومین جشنواره تئاتر کرکوک در رابطه با این دوره به خبرگزاری فرات گفت:"مایه خوشحالی است دومین فستیوال تئاتر کرکوک آغاز شد و هنرمندانی از هر چهار بخش کوردستان در آن شرکت دارند. مایه خشنودی است که در مدت چهار روز در شهر کرکوک ۱۴ نمایش تئاتر، ۳ ورکشاپ و ۳ سمینار تئاتر با حضور هنرمندانی از هر چهار بخش کوردستان برگزار خواهد شد. در این هفته می‌توانیم بگوییم، کرکوک لباسی از تئاتر به تن خواهد کرد."

وی همچنین گفت:"امیدواریم این دوره مانند دوره‌ اول با موفقیت برگزار شود، تا سبب موفقیت تئاتر در کرکوک گردد. ما به عنوان هیئت عالی فستیوال می‌توانیم بگوییم تاکنون همه برنامه‌هایمان را با موفقیت انجام داده‌ایم و امیدوارم در روزهای آینده نیز همه برنامه‌هایمان با موفقیت برگزار شود، تا بتوانیم تصویری زیبا و روشن از شهر کرکوک به سایر بخش‌های کوردستان نشان دهیم."

وی در رابطه با اهمیت این گونه جشنواره‌ها در پیشرفت هنر تئاتر کوردی گفت:"همه فعالیت‌های هنری دارای اهمیت هستند، به ویژه فعالیت‌های مربوط به تئاتر. در این فستیوال ۳۰۰ مهمان و هنرمند و چندین گروه تئاتر از تمام شهرها از هر چهار بخش کوردستان شرکت نموده‌اند، تا در این جا از تبادل نظر در رابطه با تئاتر و هنر یکدیگر سود ببرند."

سیروان بیلانە سخنگوی دومین جشنواره تئاتر کرکوک در رابطه با اهمیت حضور هنرمندان و بازیگران تئاتر از هر چهار بخش کوردستان در فستیوال شهر کرکوک به خبرگزاری فرات گفت:"مایه خشنودی است، برای اولین بار جشنواره‌ای در سطح هر چهار بخش کوردستان برگزار شده و ما خوشحالیم که این قدم در شهر کرکوک برداشته شد، تا هنرمندان از سرتاسر کوردستان گردهم آیند. ما همچنین امیدوار هستیم در سال‌های آینده این مرزها برداشته شده و به جای آنکه بگوییم، از هر چهار بخش کوردستان، اعلام کنیم، این فستیوال تئاتر متحد در کوردستان برگزار می‌شود."