روزنامه‌نگار ارمیش: شهید کاروان می‌خواست حقایق را به جامعه بفهماند

هالیت ارمیش، روزنامه‌نگار، به شهید کاروان هورامی اشاره کرد و گفت: او فردی پرتلاش بود. او هدف داشت؛ می‌خواست جامعه را به حقایق آشنا کند. او به‌عنوان یک فرد هورامی می‌خواست صدای جامعه‌اش را به همه‌جا برساند.

روزنامه‌نگار هالیت ارمیش که مدتی با شهید کاروان هورامی همکاری داشت و با هم آشنایی داشتند؛ از شخصیت، مبارزات و فعالیت خبرنگاری وی گفت.

کی و چگونه باهم آشنا شدید؟

فکر می‌کنم در سال 2015 باهم آشنا شدیم. ما بیش از 2 سال باهم کار کردیم. در آن زمان در خبرگزاری فرات (ANF) در باشور کوردستان مشغول به‌کار بودم. رفیق کاروان هم در بخش فارسی آژانس کار می‌کرد.

شهید کاروان چگونه شخصیتی در زندگی و کار داشت؟

بگذارید اول این را بگویم؛ شهید کاروان هرگز در زندگی من به عنوان یک رفیق فراموش نمی‌شود. او فردی بی‌نهایت متواضع، محترم و پاک بود. در کارش منظم بود.

به نظر من شهید کاروان تلاشگری بود که کاملا شناخته نشد. با زحماتش؛ بهترین آژانس بود. خودش به‌تنهایی یک سرویس را اداره می‌کرد. ترجمه می‌کرد، خبر می‌ساخت، اخبار را ویرایش می‌کرد. ضمن اینکه همیشه اخبار روز را دنبال می‌کرد، خودش نیز می‌نوشت. او هدف داشت، می‌خواست حقایق را به جامعه برساند. او به عنوان یک فرد هورامی می‌خواست صدای جامعه‌اش را به همه‌جا برساند.

شهید کاروان به عنوان مبارز، انقلابی و خبرنگار فعالیت می‌کرد، این چه چیزی بر شخصیت او افزود؟

شهید کاروان معیارها و اهدافی داشت. اهداف او شخصی نبود. برای همین من گفتم که او یک کار پنهان دارد. یک عده هستند که با کمی کار شناخته می‌شوند، مشهور می‌شوند. اما شهید کاروان دنبال نام و نشان نبود. آنچه برای او مهم بود، اهدافش بود. من هیچ وقت ندیدم که شهید کاروان برای منافع شخص خودش کار کند. هدف او رساندن صدای خلقش به جهان بود. هر چه اخبارش بیشتر خوانده می‌شد بیشتر خوشحال می‌شد. زیرا می‌دانست که به وظیفه‌اش در قبال جامعه عمل کرده است.

هیچ منفعت شخصی برای شهید کاروان درکار نبود. وضعیت سلامتیش بد بود، اما هرگز این را مانعی برای خود نمی‌دید. گاهی نصف شب می‌دیدی او سر کار است. او می‌خواست کارش از همه بهتر باشد. به‌همین دلیل هیچ مانعی برای خود نمی‌دید. او چشم‌اندازی داشت. او روزنامه‌نگار بود و در عین حال انقلابی هم بود. او روزنامه‌نگاری خود را با انقلابیگری خود ترکیب کرده بود. او احساس رضایت نمی‌کرد. اهداف انقلابی او آزادی خلق کورد بود. او روزنامه‌نگاری خود را در خدمت اهداف انقلابی خود و آزادی خلق کورد به‌کار گرفته بود. شهید کاروان این وضعیت را نشان می‌داد.

بارزترین ویژگی او چه بود؟

ویژگی اصلی او تواضع و فروتنی‌اش بود. مطمئنم اگر این سوال را از هرکسی که رفیق کاروان را می‌شناسد، بپرسید؛ همان پاسخ را خواهد داد.

نقش او در مطبوعات آزاد چگونه است؟ در زمان همکاریتان، چگونه بود؟

شهید کاروان نقش بسیار مهمی در مطبوعات آزاد داشت. ببینید، روزنامه‌نگاران زیادی در باکور، باشور و روژآوا هستند، مطبوعات آزاد اکنون در این مناطق دارای سنت و سابقه است. اما اگرچه در روژهلات کوردستان سابقه‌ای وجود دارد، اما در مقایسه با سایر بخش‌های کوردستان همچنان ضعیف است. شهید کاروان به ویژه برای روژهلات کوردستان نقش مهمی داشت. نبود او خلأ بزرگی برجای خواهد گذاشت.