ابتکار عمل خلق: برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور فعالیت‌های خود را گسترش دهیم

ابتکار عمل خلق شمال و شرق سوریه در فراخوانی اعلام نمود که تصمیم گرفته است برای خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست "سازمان‌های تروریستی" فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهد. ابتکار عمل خلق خواستار مشارکت گسترده در کارزار «عدالت برای کوردها» شده است.

در فراخوان ابتکار عمل خلق‌های شمال و شرق سوریه آمده است:

"ظهور پ.ک.ک از سیاست‌های رژیم‌های اشغالگر در قبال خلق کورد جدا نیست و مستقیما با این سیاست‌ها ارتباط دارد. سیاست‌های امحا و انکار، هر نوع حمله به ملت کورد و جغرافیای کوردستان، سیاست‌های نابودی هویت کورد و در همین رابطه حملات نابودی فیزیکی و و فرهنگی علیه خلق کورد، زمینه‌های اصلی نشو و نما[ی پ.ک.ک] است. پ.ک.ک می‌گوید، ' کوردستان مستعمره است' و رویش خود را بر اساس رهایی خلق کورد تعریف کرده است.

امروز هر کسی به شیو‌‌ه‌ای آشکار می‌بیند که تنها برای رضایت خاطر اشغالگران کوردستان پ.ک.ک در لیست ترور قرار داده شده است. یعنی پ.ک.ک به دلیل نقض حقوق بشر، نقض قوانین و موازین در این لیست قرار داده نشده است، بلکه به تمامی به دلیل افکار سیاسی و منافع بین‌المللی به شیو‌‌ه‌ای ناعادلانه و ناحق مجرم شناخته می‌شود. این رویه ناحق باعث شده است که در رأس همه دولت ترک، دولت‌های اشغالگر در تمام عرصه‌ها به کوردها حمله‌ور شوند و قتل‌عام فرهنگی و فیزیکی را ادامه دهند. یعنی این وضعیت مختص به یک فرد نبوده یا یک حزب و یک جنبش را  به تنهایی هدف قرار نمی‌دهد، مرتبط با کورد و کوردستان، مبارزه آزادیخواهی کورد و کوردستان  بوده و در این زمینه هر کس و هر چیزی را آماج حمله قرار می‌دهد. تنها خلق کورد و کوردستان را هم هدف قرار نمی‌دهد، تمامی دوستان کوردها، تمامی دمکراسی‌خواهان و همه قوانین بین‌المللی و میان دولتی را هدف قرار می‌دهد.

'پ.ک.ک طرف مشروع این جنگ است'

در آخرین مورد دادگاه عالی اتحادیه اروپا و دادگاه عدالت لوکزامبورگ در سال ۲۰۱۸ احکام خود را صادر نمودند. اعلام کردند که قرار دادن نام پ.ک.ک در لیست ترور در خلال سال‌های ۲۰۱۴- ۲۰۱۷ به ناحق بوده است. در زمانی که مسئله ترور به دادگاه کشیده شد سال ۲۰۲۰ اعلام گردید که نباید پ.ک.ک به عنوان یک سازمان تروریستی دیده شود، زیرا پ.ک.ک یکی از طرفین جنگ می‌باشد. یعنی پ.ک.ک علیه اشغالگری رژیم ترک جنگ آزادی خلق کورد را به پیش می‌برد. از این رو وضعیت مذکور در چارچوب حقوق جنگ قرار گرفته و نمی‌توان آنرا در حوزه جرم ارزیابی کرد. همچنین دادگاه عالی بلژیک در مورد پ.ک.ک تصمیم خود را اشکار نموده و اعلام کرد که پ.ک.ک یک سازمان تروریستی نیست، پ.ک.ک طرف مشروع این جنگ است.

در طول تاریخ هیچ جنبشی مانند پ.ک.ک در زمینه تعیین سرنوشت خود میلیون‌ها کورد را سازماندهی نکرده است. پ.ک.ک نه تنها در میان خلق کورد، هم در کوردستان، هم در خاورمیانه و هم در سراسر جهان بزرگترین جنبش اجتماعی است و در این حوزه نیرومند‌ترین جنبش است. پ.ک.ک دارای پارادایمی برای تمامی جهان بویژه برای کوردستان است و جهانی دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی زن را دنبال می‌کند. در این چارچوب گام‌هایی را برداشته است. انسان می‌تواند بگوید گام‌هایی که در زمینه دمکراسی و آزادی زنان برداشته در سراسر جهان بی‌نظیر است.

'به شرف انسانیت حمله می‌کنند'

با این همه دولت‌ها تحت عنوان 'مبارزه علیه ترور'، عنوان 'تروریسم' را علیه این جنبش اجتماعی دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی زن گذاشته‌اند و باعث شده‌اند که این مفهوم علیه آزادیخواهی و برابری‌طلبی به عنوان یک سلاح مورد استفاده قرار گیرد. نمونه آشکار این نیز دولت اشغالگر ترک است. این دولت برای اینکه بتواند در هر عرصه‌‌ای به حملات خود علیه کورد و دوستان کوردها مشروعیت دهد تلاش نمود تا در هر جایی پ.ک.ک را در 'لیست ترور' قرار دهد. این مسئله را بهانه خود قرار داده و در هر جایی بخصوص در ترکیه اقدامات تبعیض آمیز را نشان داده، به حملات نظامی دست زده، شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی، روزنامه‌نگاران، دمکرات، منتقدان، روشنفکران و در رأس آنها نمایندگان مجلس و روسای شهرداری‌ها و دیگر طیف‌های جامعه را بازداشت کرده و در زندان‌ها محبوس نموده است. به قتل‌عام فیزیکی و فرهنگی گسترده‌ای دست زد. تحت لوای 'تروریست' یا 'با ترور رابطه دارد' به انسان‌ها، حتی به مرده‌ها هم حمله کرده و شرافت انسانی را مورد تاخت و تاز قرار داد.

'اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا باید پ.ک.ک را از 'لیست ترور' خارج کنند'

بر این اساس روز ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، ابتکار عمل بین‌المللی «عدالت برای کوردها» با هدف خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' کارزار بین‌المللی را آغاز کرد. بیش از هزار نفر از شخصیت‌های سرشناس ۳۰ کشور متفاوت در این کارزار شرکت کردند. در میان این شخصیت‌ها نمایندگان مجلس، آکادمیسین، سیاستمدار، نویسنده و فعالان اجتماعی جای دارند. ما نیز همچون ابتکار عمل خلق شمال و شرق سوریه به این کارزار می‌پیوندیم. برای خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' در رأس آنها سازماندهی راهپیمایی و نشست‌ها ما هرنوع فعالیت‌ دمکراتیک در روستاها، شهرها و سازمان‌ها آکسیون‌های خود را بدون وقفه به پیش می‌بریم.

ما یکبار دیگر از اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درخواست می‌کنیم که پ.ک.ک را از 'لیست ترور' خارج کنند تا مانع پیش روی آشتی، دمکراسی و حقوق بشر برداشته شود."