انگیزک: رفیق قاسم در سخت‌ترین دوران مبارزه بزرگی انجام داد

خالده انگیزک، یاد قاسم انگین، عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک را که در ۲۷ می ۲۰۲۰ به شهادت رسید، گرامی داشت، گفت: رفیق قاسم انقلابی بزرگی بود که نمی‌توان جای وی را پر کرد. وی در سخت‌ترین مناطق و دوران‌ها مبارزه بزرگی انجام داد.

خالده انگیزک، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک، در مورد قاسم انگین، عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک، که در ۲۷ می ۲۰۲۰ به شهادت رسید، ارزیابی نمود.

انگیزک با بیان اینکه ماه می ماه شهداست، یادویر شد: پیشکسوتانی همچون حقی کارَر، دنیز گزمیش، ابراهیم کایپاک‌کایا، فرهاد کورتای، محمود زنگین، اشرف آنییک و نجمی وینر به شهادت رسیدند. انگیزک با اشاره به اینکه قاسم انگین در ۲۷ می ۲۰۲۰ به شهادت رسید، گفت: در شخص رفیق قاسم انگین، یاد و خاطره شهدای ماه می و همه شهدای آزادی را با احترام گرامی می‌دارم. بار دیگر قول خود را تکرار می‌کنیم که در مبارزه‌ای که جانشان را فدا کردند موفق خواهیم شد.

سومین سالگرد شهادت رفیق قاسم انگین است. حزب ما پ.ک.ک به عنوان حزب شهدا دست به مجادله زد. ما نیز بر پایه خط‌مشی شهدایمان از واقعیت حزب‌مان صیانت بعمل می‌ویریم و مبارزه می‌کنیم. همانطور که پ.ک.ک با شهدا تبدیل به حزب شد، با شهدا بزرگ شد و با شهدا به امروز رسید، شهدا نیز با پ.ک.ک معنا پیدا کردند، عزت پیدا کردند و با پ.ک.ک به بزرگترین ارزش‌های خلق تبدیل شدند. اگر بر این اساس به واقعیت شهدا نزدیک نشویم، نمی‌توان برشماریم که حق شهدا را به طور کامل ادا کرده‌ایم.

رفیق قاسم از دوران کودکی عاشق ارزش‌های میهن و سرزمینش بود. رفیق قاسم نه به عنوان فردی که در اروپا بزرگ شده بود، بلکه به عنوان کادر حزبی به آکادمی رهبری آمد، آموزش دید و به مناطق گریلایی اعزام شد. وی در مدت کوتاهی خود را با زندگی گریلایی وفق داد و بیش از ۳۰ سال از عمر خود را وقف مبارزه نمود. وی از همان دوران جوانی با بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها و وظایف مهم مبارزه کرد.

رفیق قاسم ویژگی‌های مبارز آپویی را در شخصیت خود ایجاد کرد

انگیزک با تاکید بر اینکه شهید قاسم انگین در سخت‌ترین مناطق و دوران‌ها مبارزه بزرگی انجام داد و افزود: رفیق قاسم هم از نظر ایدئولوژیکی و هم از نظر فیزیکی در هر عرصه‌ای علیه خط اخلالگری، دشمن و حملات آن مبارزه کرد. این امر نیز باعث شد تا رفیق قاسم تجربیات زیادی در عرصه مبارزه به دست آورد. ما بسیار مفتخریم که با فردی مثل وی رفاقت نمودیم و فعالیت کردیم. وقتی با رفیق قاسم فعالیت می‌کردیم همیشه از وی نیرو می‌گرفتیم. زیرا رفیق قاسم در خط‌مشی حزبی و رهبری خود را پالیده (مشخص نموده) و ویژگی‌های مبارزاتی آپویی را در شخصیت خود متجلی کرده بود. از این نظر می‌توان گفت که رفیق قاسم یک انقلابی واقعی است.

در مناطقی که رفیق قاسم حضور داشت همیشه انرژی مثبت وجود داشت. وی این را به اطرافیان خود نیز منعکس می‌کرد و رفقای خود را به مبارزه هدایت می‌نمود. رفیق قاسم از چنین قدرت طبیعی برخوردار بود. وی با انرژی و شوق و روحیه خود به رفقایش نیرو می‌بخشید. وی یک رفیق روشنفکر بود. خودش را خوب تربیت می‌کرد و زمانش را به خوبی سازماندهی می‌نمود. همیشه مطالعه می‌کرد، تحقیق می‌کرد. وی در مورد کورد-کوردستان، تاریخ و جغرافیای کوردی تحقیقات زیادی انجام داد. در این زمینه کار و تلاش زیادی صورت گرفت. وی خود را در آگاهی، فلسفه، سیاست، فرهنگ و ایدئولوژی بسیار ارتقا داده بود. بنابراین در کارهای آموزشی نقش بسزایی داشت. در جایی که رفیق قاسم حضور داشت، فعالیت‌های آموزشی بسیار منظم انجام می‌شد. وی تمام مبارزان، کادرهای حزبی و رفقای تحت فرماندهی و مدیریت خود را آموزش می‌داد.

وی یک زحمتکش مطبوعاتی بزرگ بود

انگیزک با اشاره به اینکه شهید قاسم انگین، عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک همچنین پیشگام فعالیتهای مطبوعاتی بود، گفت: رفیق قاسم چنان انرژی داشت که؛ هم در سازماندهی کار مطبوعاتی و هم در توسعه ایدئولوژیکی مطبوعات نقش بسزایی داشت. وی در این زمینه نیز پیشاهنگ بود. مثلاً برای همه روزنامه‌ها می‌نوشت، برای مجلات می‌نوشت، برنامه تلویزیونی می‌ساخت. وی اندوخته‌ی ایدئولوژی خود را به مطبوعات ارائه می‌کرد و این فعالیت‌ها را رهبری می‌کرد. تصورات و رویکردهای نادرستی در عرصه مطبوعات وجود دارد. کار مطبوعاتی به گونه‌ای انجام می‌شود که گویی کار مطبوعاتی مستقل از همه چیز است، با یک ایدئولوژی ارتباطی ندارد و گویی هیچ ایدئولوژی در پشت هر مطبوعاتی وجود ندارد؛ رویکردهایی از این دست که تحت تأثیر لیبرالیسم هستند وجود دارد.

رفیق قاسم علیه این درک و رویکرد جنگ و مبارزه بزرگی انجام داده‌اند. می‌خواست فعالیتهای مطبوعاتی، تبلیغاتی-آژیتاسیون را در چارچوب معیارهای ایدئولوژیکی توسعه و تقویت کند، هم آن را سازماندهی کند و هم علنی نماید. وی بر روی انجام یک کار مطبوعاتی تمرکز داشت که از جامعه جدا نبوده و با جامعه مرتبط بود. رفیق قاسم به قافله شهدای خط مطبوعات آزاد مانند رفیق دوزدار، رفیق نوژیان، رفیق شیلان، رفیق دنیز و رفیق غربتعلی اَرسوز پیوست. می‌توان گفت که رفیق قاسم یک زحمتکش بزرگ مطبوعاتی بود. مطبوعات آزاد به کاروان شهدا تبدیل شده است. کاری که مطبوعات ما باید انجام دهند این است که اقدامات ایدئولوژیکی را بر اساس خط‌مشی شهدا قرار دهند و مبارزه را بر این اساس بالا ببرند.

رفیق قاسم هم هنرمند بود و هم ورزشکار. هر جا بود ترانه می‌خواند، پایکوبی می‌کرد و شعر می‌نوشت. وی همچنین ورزش را دوست داشت و آن را به عنوان یک موضوع سلامتی در نظر می‌گرفت. وی همچنین ورزش را جزء ضروری زندگی گریلایی می‌دانست. رفیق قاسم نیز یک مبارز و فرمانده بسیار توانمندی بود. وی همیشه نظرات خود را در مورد تاکتیک، اراضی و جنگ به اشتراک می‌گذاشت و پیشنهاداتی می‌داد. این ویژگی‌ها از وی یک انقلابی بزرگ ساخت. وی فلسفه ساده‌زیستن را در مبنای زندگی خود قرار داده بود و این فلسفه را به خوبی بازنمایی می‌کرد.

این مبارزه تا به موفقیت رساندن آرمان شهدایمان ادامه خواهد داشت

خالده انگیزک، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک، ضمن اشاره به رفاقت شهید قاسم انگین با رفقای زن، سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: رفاقت رفیق قاسم با رفقای زن بسیار ویژه بود. خودش را در چارچوب ایدئولوژیکی و سازمانی بسیار خوب پرورش داده بود، رهبری را خوانده بود. رفیق قاسم برای رسیدن به شخصیت مرد آزاد در خط‌مشی رهبری و رفاقت با زن تلاش زیادی نمود. جنبه معنوی وی نیز بسیار قوی بود. دوقلوی وی دختر بود و در خانواده‌اش هم با خواهران و هم با مادرش روابط قوی داشتند. بنابراین برخورد وی با رفقای زن بسیار طبیعی بود. اما البته وی بیشتر در چارچوب سازمانی و ایدئولوژیکی به موضوع زنان می‌پرداخت. ما بسیار مفتخریم که توانستیم همراه با رفیق قاسم فعالیت کنیم و همراه با وی مبارزه نماییم.

شهادت رفیق قاسم خلأ جدی در زندگی ما ایجاد کرد. ما هرگز عادت نمی‌کنیم که وی از نظر فیزیکی از ما دور باشد، اما این حقیقت را نیز آشکار کرده است. هرچه حزب ما، پ.ک.ک، بزرگ‌تر شود، ارزش‌ها و هزینه‌هایی که ایجاد و می‌پردازد نیز بیشتر می‌شود. شهادت رفیق قاسم بهای مبارزه ماست. پر کردن جای وی برای ما بسیار سخت است. اما ما به عنوان رفقای رفیق قاسم وی را در هر لحظه از مبارزات خود زنده نگه خواهیم داشت. شخصیت وی مانند یک شمع آینده ما را روشن خواهد کرد. بار دیگر یاد و خاطره رفیق قاسم را گرامی می‌داریم و در مقابل یاد و خاطره وی با احترام سر تعظیم فرود می‌آوریم. این مبارزه تا به موفقیت رساندن آرمان شهدایمان ادامه خواهد داشت. بار دیگر در شخص رفیق قاسم یاد و خاطره همه شهدای آزادی را با احترام گرامی می‌داریم.