زخمی‌ شدن ده‌ها شهروند در اعتراضات روژهلات کوردستان به قتل ژینا امینی

اعتصاب عمومی در محکومت قتل ژینا امینی توسط نیروهای رژیم ایران در تمامی شهرهای روژهلات کورستان آغاز شده و معابر و بازارها بسته شده‌اند.

در استقبال از فراخوان اعتصاب عمومی احزاب و جریانات سیاسی کوردستان، شخصیت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و فعالان حوزه‌های مختلف از صبح امروز سراسر شهرهای روژهلات کوردستان به اعتصاب عمومی پیوستند.

پژاک، کودار و کژار روز شنبه در فراخوانی خواستار مشارکت عمومی در این آکسیون جمعی شده بودند. کنفدرالیسم زنان کوردستان، جنبش زنان آزاد (ت.ژ.آ) و حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) نیز در بیانیه‌هایی قتل ژینا امینی را بشدت محکوم کرده بودند.

برپایه گزارش‌های دریافتی از شهرهای کرماشان، سنه، مریوان، سقز، بانه، دیواندره، بوکان، شنو، مهاباد، نقده و پیرانشار در اعتصاب عمومی بسر می‌برند.

ژینا امینی (٢٢ ساله) اهل سقز روز ١٣ سپتامبر/ ٢٢ شهریور از سوی نیروهای امنیتی در تهران ربوده شد. این شهروند کورد که همراه خانواده خود به تهران سفر کرده بود در نتیجه شکنجه‌های وحشیانه نیروهای امنیتی تهران دچار مرگ مغزی شد و پس از دو ساعت جسد نیمه‌جان وی به بیمارستان کسری منتقل گردید. ژینا روز ١۶ سپتامبر/ ٢۵ شهریور جانباخت.

پیکر ژینا بعد از انتقال به سقز با مشارکت هزاران کوردستانی تشییع و با شعار 'ژن، ژیان، آزادی' و 'شهید نامره' به خاک سپرده شد.

از شهرهای سنه، سقز، مهاباد، دانشگاه تهران، کرج سلسله اعتراضاتی در تقبیح جنایت رژیم ایران برگزار شدند. در نتیجه اعتراضات در سقز چندین معترض مجروح و ده‌ها نفر دیگر دستگیر شدند.

دختران خورشید آپویی در بیانیه‌ای با اظهار همدردی با خلق کوردستان و خانواده شهید ژینا امینی اعلام کردند: از این پس، هیچیک از مزدورانی کە در تحمیل سیاست‌های سرکوبگرانە علیە زنان و دختران کوردستان و ایران دخیل بودە باشند، از حملات بی‌شائبە ما بخصوص در تهران در امان نخواهند بود.

علی‌رغم حضور گسترده نیروهای امیتی رژیم در معابر و میادین شهرهای روژهلات کوردستان، اعتراضات به قتل ژینا ادامه دارند و خلق کورد در روژهلات با هیبت هر چه تمام اعتصاب سراسری را ادامه می‌دهند.