بکارگیری 'سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی' در جنگ علیه کوردستان

دولت ترکیه در چارچوب کانسپت جنگی که از سال ٢٠١۵ علیه خلق کورد آغاز کرد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را افزود. اخیرا ترکیه 'سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی' را برای نابودی منطقه بکار می‌گیرد.

ژنرال بازنشسته ارتش، خلبان اردوغان کاراکوش روز ٢٣ مارس ٢٠٢٢ در برنامه تلویزیونی در مورد سلاح‌های سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی دولت ترک چنین سخن گفته بود:"نیروهای زمینی ما قبلا سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در انبارهای خود داشتند. آنها توسط واحدههای توپخانه‌ پرتاب می‌شوند. شما می‌توانید سطح تخریب آنرا، خسارت کم یا زیاد تعیین کنید. سلاحی که در ژاپن پرتاب شد ٢٠ کیلوتن بود. سلاح‌های هسته‌ای که ما در دست داریم نیم کیلوتن هستند."

این افسر بازنشسته در حالی که تلاش می‌کرد اطلاعات دقیقی در مورد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی ترکیه ارائه دهد، جالب توجه بود که پخش برنامه تلویزیونی متوقف شد. اظهارات او اعتراف مهمی است که ترکیه دارای سلاح هسته‌ای ست. آشکار شد که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی که افسر بازنشسته ارتش ترکیه در مورد آنها سخن گفته بود در حملات اشغالگرانه به زاپ، آواشین و متینا بارها مورد استفاده قرار گرفته‌اند."

دوران کالکان عضو شورای مرکزی حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) دو روز پیش (سه‌شنبه ٢١ ژوئن) در برنامه‌ی ویژه تلویزیون میدیا خبر گفته بود، احتمالا ارتش ترکیه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در حمله به تپه سور که یکی از مناطق مقاومت گریلاهای ه.پ.گ و یژاستار می‌باشد استفاده کرده است. این اطلاعات گفته‌های گریلاهای نجات یافته از تپه سور را تأیید می‌کند. سلاح هسته‌ای تاکتیکی چیست و ترکیه چه نوعی از آنها را در دست دارد؟

'بمب مینی‌هسته‌ای'

سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک به طور کلی به سلاح‌های گفته می‌شود که می‌توانند در برد بالا یا قاره‌ای پرتاب شوند، در حالیکه «سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی» به سلاح‌هایی گفته می‌شود که دارای برد کوتاهتر هستند. این سلاح‌ها دارای برد ١ تا ٣ کیلومتر هستند و برای یگان‌هایی در سطح تیپ در ارتش‌های دولت‌های عضو ناتو تولید می‌شوند. عملکرد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به طور کلی شبیه بمب‌های اتمی کوچک هستند. اگر چه آنها تاکتیکی نامیده می‌شوند اما غالبا برای اهداف استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

نیکولای سوکوف، از اعضای مرکز مطالعات جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در تحقیقاتی که برای مرکز ابتکار عمل تهدید هسته‌ای انجام داد، خطرات این تسلیحات را چنین عنوان کرد:"سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی از برخی جهات خطرناک‌تر از سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک هستند. اندازه کوچک آنها، استفاده آسان از آنها و در دسترس بودن در انبارهای ملی، آنها را به خطری برای امنیت جهانی تبدیل کرده است."

'نابودی تمامی جانداران در محل انفجار'

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی که شامل بمب‌های گرانشی، موشک‌های کوتاه‌برد، توپ و مین‌های زمینی هم می‌شوند در آمریکا و بسیاری از کشورهای عضو ناتو وجود دارند. کوچکترین سلاح هسته‌ای تاکتیکی داران توان انفجار ده‌ها تُن تی‌ان‌تی است. تخمین زده می‌شود که ارتش ترک از این تسلیحات برای تخریب تونل‌ها، غارها و نقاط گریلاهای آزادی کوردستان به کار می‌گیرد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در مناطق مورد استفاده تمامی موجودات زنده را نابود می‌کنند و به طور کلی قدرت انفجاری چند کیلوتنی دارند. به عنوان مثال؛ بمب‌هایی که توسط ایالات متحده بر روی هیروشیما و ناکازاکی انداخته شدند انفجارهای ١۵ تا ٢٠ کیلوتُنی را در پی داشتند. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که حتی اگر در مقادیر بسیار کم مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند اثر تشعشعی در مقیاس وسیعی ایجاد کنند که منجر به گسترش رادیو اکتیو از طریق باران شود.

'رژیم ترک از سال ٢٠١۵ به دنبال سلاح‌های هسته‌ای است'

رژیم ترک برای جنگ علیه کوردستان در سال‌های اخیر تحقیقات در زمینه سلاح‌های هسته‌ای را افزایش داده است. رژیم ترک سال ٢٠١١ قرارداد راکتور هسته‌ای را به مبلغ ٢٠ میلیارد دلار با شرکت روسی ROSATAM امضا کرد. ترکیه سال ٢٠١٣ در پروژه‌ای دیگری با مشارکت ژاپن و فرانسه به ارزش ٢٢ میلیارد دلار شرکت کرد. رژیم اردوغان ادعا می‌کند که با این توافقنامه‌ها نیازهای انرژی را تأمین می‌کند. سال ٢٠١۵ در گزارش سرویس اطلاعاتی آلمان BND آمده است که "ترکیه درهای خود را به روی گزینه‌ هسته‌ای نظامی از طریق این دو پروژه باز کرده است".

بنابر همین گزارش، ترکیه با تأسیس مرکزی برای غنی‌سازی اورانیوم مرکزی، فعالیت تولید پودر کنسانتره اورانیوم به نام «کیک زرد» را آغاز کرده است. ترکیه به شیوه‌ غیرقانونی اورانیوم را از طریق کوزوو و بوسنی و هرزگوین تهیه کرده است. پاکستان مهمترین تأمین کننده کلاهک هسته‌ای ترکیه است.

بر اساس گزار‌ش‌ها و اظهارنظرهای رسانه‌های عربی و هندی، اردوغان روابط خوبی با پاکستان در زمینه تهیه کلاهک‌های هسته‌ای دارد. به عنوان مثال وبسایت خبری به نام «zeenews.india.com» در دسامبر ٢٠٢٠ گزارش داد که هیئت‌های نظامی پاکستان و ترکیه به مدت دو روز درباره فروش سلاح‌های هسته‌ای مذاکره کرده‌اند. همچنین با حمایت ناتو، هواپیماهای جنگنده اف-١۶ ارتش ترک در سال ٢٠١۵-٢٠١٨ برای حمل موشک‌های هسته‌ای مدرن‌سازی شدند.