فریدە آلکان: مبارزە با انتخابات آغاز نشدە و با انتخابات نیز پایان نمی‌یابد

فرمانده فریده آلکان‌ اعلام کرد، فاشیزم در انتخابات ۱۴ می در کوردستان شکست خورد و گفت: “اما مبارزە با انتخابات آغاز نشدە و با انتخابات نیز پایان نمی‌یابد. لازم است در تمامی قسمت‌ها علیه فاشیسم مبارزه شود”.

فریده آلکان‌، یکی از فرماندهان اتحادیە زنان آزاد-استار (یژا استار) در برنامه‌ی ویژه‌ی سترک تی‌وی شرکت کرد و ارزیابی خود را از توقف عملیات‌ و انتخابات ۱۴ می ارائه کرد.

آلکان با گرامی داشت یاد شهدای ماه می سخنانش را آغاز کرد و گفت، مدیون تمامی شهدای کوردستان، به ویژه حقی کارَر هستیم.

آلکان اعلام کرد، با این‌که ک.ج.ک تصمیم به توقف عملیات‌های نظامی پس از زلزله مرعش‌محور گرفته است، اما دولت ترکیه حملاتش را افزایش داده است و گفت: “آ.ک.پ-م.ه.پ به جای این‌که پس از زلزله زخم‌های خلق را تیمار کنند، می‌خواستند از زلزله به عنوان یک فرصت، استفاده کنند. پس از مدت کوتاهی وارد بحث انتخابات شدند و به رنج‌های خلق اهمیتی ندادند. فاجعه‌ی زلزله نتیجه‌ی سیاست‌های حکومت آ.ک.پ-م.ه.پ بود. برای این‌که زلزله به فراموش سپرده شود، زلزله را از بحث روز خارج کردند. با این‌که ما تصمیم به توقف عملیات گرفتیم، اما دولت ترکیه از انجام حملاتش دست برنداشت. به سبب حمله‌ی دشمن، رفقای ما مجبور هستند از خود محافظت نمایند. به باگوک، آمد، بستا حمله کرده‌اند و در نتیجه‌ی پاسخ حمله از طرف رفقای ما، چند سرباز دشمن مجازات شده‌اند. دشمن هم به حمله‌ی نظامی و هم به حمله‌ی سیاسی خود در مناطق کوردستان ادامه می‌دهد. ما تصمیم به توقیف عملیات گرفته‌ایم و رفقای ما در این راستا عمل می‌کنند، اما وقتی دشمن به ما حمله کند، گریلاها در بالاترین سطح پاسخ خواهند داد. آن‌چه در باگوک، آمد، بستا و سرحد اتفاق افتاد. خلقمان در هر چهار بخش کوردستان دربرابر هر حمله‌ای مقاومت می‌کنند. بدون شک این مقاومت باید قوی‌تر و گسترش یافته‌تر شود”.

خلق کوردستان بە فاشیزم گفت، توقف کن

آلکان اعلام کرد، فاشیزم در انتخابات ۱۴ می در کوردستان شکست خورد و گفت، اردوغان را به خاک سپردند. آلکان اعلام کرد، شهرهای کوردستان، به ویژه جولمرگ، آمد، مردین، شرنخ، الح‌ و بدلیس بە فاشیزم نە گفتند و گفت: “خلق بە اردوغان گفتند، در کوردستان برای تو جایی وجود ندارد. خلقمان در باکور با اراده‌ی مقاومت رهبری و گریلاهایمان به فاشیزم گفت، ایست. اردوغان در کوردستان کمارین رای را کسب کرد.

بر روی نقشه این به نمایش در آمده، که دریای سیاه و انادول به رنگ زرد، که رنگ آ.ک.پ است پوشانده شده است و کوردستان و مناطق دریای سفید و مرمره و دریای ایجه، که خلق کورد در آنجا هستند و به آن‌جا کوچ کرده‌اند به رنگ سرخ در آمده است. مهم‌ترین چیز برای ما موضع خلقمان است. به عنوان گریلای آزادی کوردستان، ما این موضع خلقمان فرمان و رهنمودی بر خودمان قلم‌داد می‌کنیم. هرچه اتفاق بیفتد، آن اراده‌ای که خلقمان از خود نشان داده است، ما را به سوی پیروزی سوق می‌دهد. ما به عنوان گریلا تا پایان به مبارزه‌ی خودمان ادامه خواهیم داد. در ترکیه، هیچ جناحی بدون رضایت خلق کورد نمی‌تواند موفق شود. خلق کوردستان در روندی نادمکراتیک وارد انتخابات شد. صدها روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار قبل از برگزاری انتخابات دستگیر شدند. با آن‌همه حمله و حقه‌ها، فاشیزم آ.ک.پ-م.ه.پ در کوردستان شکست خورد، اما پیشنهاد ما برای احزاب سیاسی و دمکرات، همراه با ه.د.پ نیز، از نو خود را مورد ارزیابی قرار دهند. چرا دریای سیاه و مرکز انادولی را برای وجدان آ.ک.پ-م.ه.پ خالی کردند؟ چرا در آن مناطق سازماندهی قوی نیست؟ در این چارچوب لازم است از ابتدا خود را مورد ارزیابی قرار دهند”.

آلکان در ادامه گفت: “مشکل خلق کورد این نیست که قلیچ‌دار اوغلو رییس جمهور شود. تاریخ ج.ه.پ و واقعیت قلیچ‌دار اوغلو واضح است. اصلی‌ترین مشکل شکست دادن فاشیزم است. اردوغان در مدت ۲۲ سال سیاست ژینوساید خلق کورد و از بین بردن جنبش آزادی را پیش می‌برد. از این رو بااطمینان خلقمان برای شکست دادن اردوغان موضع خود را نشان خواهد داد و از رای خود استفاده خواهد کرد.

در پایان می‌توانم بگویم؛ هیچ نیروی فاشیستی، یا حاکم با قدرت پارلمانی شکست نخورده است. نباید این را فراموش کنیم. به همین سبب نباید موضوع را محدود و کوچک نگاه کرد. فاشیزم فقط با پارلمان و انتخابات از بین نمی‌رود، اما همزمان نباید اهمیت آن را فراموش کرد، زیرا در روند انتخابات مشروعیت خود را از دست می‌دهند، اما باید مبارزه و تلاش همه جانبه باشد. مبارزه نه با انتخابات آغاز شده است و نه با انتخابات پایان می‌یابد. لازم است مبارزه را بر مبنای کوردستانی آزاد، ترکیه‌ای دمکرات، شکست انزوا و آزادی رهبر آپو ادامه داشته باشد. خلق ما خیلی سیاسی و سازمان یافته است. به نظر من خلقمان در دور دوم برای شکست دادن فاشیزم و اردوغان دیکتاتور فعال‌تر خواهند شد. به این مناسبت به دلیل نتیجه‌ی موفقیت آمیز کوردستان بە خلقمان تبریک می‌گوییم”.