هوشیار زیباری هم صاحب‌ خانه و هم دزد خانه است

هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی پ.د.ک به دلیل دزدی و فساد مدتی طولانی است در صدر اخبار رسانه‌های اقلیم کوردستان و عراق قرار دارد. او اخیراً دشمنی خود با شنگال و جنبش آزادی‌خواهی خلق کورد را به‌طور کامل ابراز داشته ‌است.

اخیراً دزدی و فساد پ.د.ک و خانواده بارزانی نه‌فقط در صدر اخبار کوردها بلکه در صدر اخبار همه جهان قرار گرفته ‌است. مسئولین پ.د.ک و به‌ویژه خانواده بارزانی به دزدی و فساد و خرید خانه و املاک در خارج از میهن شناخته ‌شده هستند.

به ‌ویژه املاک و خانه رییس اقلیم کوردستان نیچروان بارزانی و هم چنین مسرور بارزانی پسر عموی او که رییس حکومت اقلیم کوردستان است، جایگاهی ویژه در اخبار رسانه‌های جهان دارد و همین امر سبب ایجاد اعتراض و نارضایتی در میان خلق باشور کوردستان شده ‌است.

هوشیار زیباری از مسئولین پ.د.ک که هم‌زمان مدتی نیز وزیر امور امور خارجه عراق بوده است و دایی مسعود بارزانی رییس حزب دمکرات کوردستان پ.د.ک نیز می‌باشد، به دلیل فساد و دزدی در دوره پست وزارت امور خارجه عراق و وزارت دارایی عراق در صدر اخبار این کشور قرار گرفت. به‌همین دلیل نیز از پست وزارت اخراج شده و دادگاه فدرال عراق کاندیداتوری وی برای پست ریاست‌جمهوری عراق را رد کرد.

دزدی و فساد

پس ‌از آنکه آمریکا در ۲۰ مارس ۲۰۰۳ در عراق دخالت نموده و رژیم  را ساقط نمود، برای آنکه عراق را اداره کند، دست به تلاش زدند تا حکومت جدید براساس تعادل و توازنی ملی بر سر کار بیاید.

براساس این توازن ملی و توافقی که آمریکا انجام داد، هوشیار زیباری به‌عنوان کاندید پ.د.ک از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر امور خارجه و وزیر دارایی عراق برگزیده شد. در این زمان هوشیار زیباری هم صاحب خانه و هم دزد خانه بود.

براساس اطلاعاتی که تامارا چلبی دختر احمد چلبی سیاستمدار سرشناس عراقی منتشر کرده ‌است، هوشیار زیباری در دوره صدارت بر وزارت خارجه عراق، ۱۱۹ میلیون دلار از پول دولت عراق را برای شخص خود خارج نموده و در بانکی بریتانیایی با نام HSBC سرمایه گذاری کرده است.

همچنین زمانیکه زیباری در حکومت عبادی وزیر بوده‌، ۵۲۷ نگهبان شخصی داشته‌ است. وی دارای ۱ هواپیمای شخصی بوده که ارزش آن ۱ و نیم میلیون دلار است. همچنین دارای ۱ کاخ در سوئیس به ارزش ۲۷ میلیون دلار می‌باشد.

زیباری برای پول بلیت سفرهای هواپیما و نگهبانانش، ماهیانه ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از پول دولت خرج کرده ‌است. پول اجاره ماهیانه خانه‌ی دبیر و جانشینانش ماهیانه ۱۸۸ میلیون دینار عراقی بوده ‌است. این در حالی است که براساس قانون نباید هیچ وزیری از ۳۶ میلیون بیشتر اجاره‌ی خانه پرداخت کند.

همچنین گفته می‌شود ماهیانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دینار عراقی فقط برای پاک کردن استخر خانه خود از پول دولت صرف کرده‌ است.

نخست‌وزیر سابق عراق حیدر عبادی تصمیم گرفته بود که هر وزیر فقط باید ۸ نگهبان داشته باشد، علی‌رغم این‌ها  هوشیار زیباری بیشتر از ۵۰۰ نگهبان در هولیر و بغداد داشت و حقوق آن‌ها از پول دولت پرداخت می‌شد.

از طرف دیگر هزینه ماهیانه اتومبیل‌های زیباری ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون دینار بود. غیر از این‌ها نیز سالیانه حدود ۲۰ میلیون دلار تحت عنوان پول نگهبانان از دولت گرفته می‌شد.

زیباری پس‌از آنکه با زنی با نام هنا عبدالستار ازدواج می‌کند، همسرش را به یک دوره ابتدایی ارتباطات فرستاده و سپس وی را به‌عنوان کارمند در کنسولگری عراق در اروپا استخدام می‌کند.

آنچه جای شگفتی دارد این است که نام پدر هنا همسر زیباری، پس‌ از پروسه آزادسازی عراق در سال ۲۰۰۳  در لیست آن ۲۰۰ فردی بود که توسط آمریکا و پل بریمر حاکم مدنی آن زمان عراق به دلیل آنکه مسئول عالی بعث بوده‌اند، تحت تعقیب هستند.

زیباری همچنین ۴ خواهر خود را به‌ عنوان کارمند در سفارتخانه‌های گوناگون عراق در اروپا استخدام کرده‌ است.

جزئیات و اطلاعات فساد و دزدی‌های هوشیار زیباری بسیار بیشتر از این‌هاست.

زیباری به دلیل دزدی و فساد از سمت خود برکنار شد

در کابینه حکومت حیدر عبادی که در آن زمان هوشیار زیباری وزیر دارایی عراق بود، در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ اعضای شورای نمایندگان عراق به ریاست شورای نمایندگان سلیم جبوری، هوشیار زیباری به دلیل فساد و دزدی از پست خود کنار گذاشته شد.

او در پارلمان از خود دفاع نکرده و اعتراف نمود که این کارها را انجام داده ‌است.

هوشیار زیباری در آن زمان به‌جای آنکه از خود دفاع کند و اثبات نماید که فسادی مرتکب نشده ‌است، مسئولان دیگر را به فساد متهم کرد بدون آنکه نام کسی را آشکار نماید.

شورای نمایندگان و هیئت نظارت وقت مجلس عراق، پرونده فساد هوشیار زیبایی را به شورای نظارت بر فساد مالی فرستاده و تاکنون پرونده در این شورا قرار دارد. همچنین قرار بود به دادگاه فرستاده شود اما هنوز به دادگاه فرستاده نشده ‌است.

در آن زمان که هوشیار زیبایی به دلیل فساد سلب اعتماد شد، این ترس وجود داشت که بر ارتباط صندوق پول بین‌المللی و کشورهایی که به عراق کمک می‌کردند تاثیر بگذارد و این‌گونه اعتماد به این کشور از دست برود و کمک‌ها و همکاری‌های پولی و مالی به عراق قطع شود.

استخدام بعثی‌ها در سفارتخانه‌های عراق

در ماه فوریه ۲۰۱۸ دوباره هیئت نظارت شورای نمایندگان پرونده هوشیار زیباری را مورد بحث قرار داد. آن زمان وی متهم شد که زمانی‌که وزیر امور خارجه بوده ‌است در کابینه نوری مالکی افراد بعثی را در سفارتخانه‌های عراق در کشورهای مختلف استخدام کرده ‌است.

به دلیل فشارهای پ.د.ک پرونده تحقیقات فساد هوشیار زیباری در جریان نیست.

پس‌ازآن‌که مصطفی کاظمی به نخست‌وزیری عراق انتخاب شد شورای نظارت بر امور مالی نمایندگان پارلمان پرونده فساد هوشیار زیباری را به شورای نظارت عمومی فرستاد، تا در آن جا تحقیقات لازم انجام شود، اما به دلیل فشارهای پ.د.ک به مصطفی کاظمی تحقیقات در رابطه با فساد هوشیار زیباری متوقف شد.

برای آنکه پرونده‌های فساد زیباری را پنهان نمایند، وی را به‌عنوان کاندید ریاست‌جمهوری معرفی نمودند

در حالیکه چندین اتهام دزدی و فساد علیه زیباری وجود داشت، اما یکبار دیگر خود را در صدر اخبار قرار داده و پیش چشم همگان ظاهر می‌شود. بر اساس توافق اتحاد میهنی و پارتی در سال ۲۰۰۵، پست ریاست‌جمهوری عراق متعلق به اتحاد میهنی کوردستان است، اما پ.د.ک بر این مساله تاکید دارد که این پست را از اتحاد میهنی بگیرد. برای این هدف نیز با طیف‌های عراقی به توافق پرداخته و جلسات بسیاری برگزار نمود تا این پست برای خود آن‌ها باشد. برای این هدف نیز هوشیار زیباری را برای این پست کاندید نمودند.

دزدها و مفسدین نمی‌توانند ریاست‌جمهوری عراق را به‌عهده بگیرند

اما پس ‌از مدت کوتاهی دادگاه فدرال عراق در ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ در رابطه با کاندید شدن هوشیار زیباری تشکیل جلسه داد و این دادگاه حکم داد که وی این حق را ندارد که ریاست‌جمهوری عراق را به‌عهده بگیرد، زیرا وی به فساد و دزدی متهم است.

پشتیبانی از ارتش عراق برای حمله به کوردستان

پس ‌از حملات دولت اشغالگر ترکیه به مناطق حفاظت‌شده میدیا در زاپ، آواشین و متینا، عراق نیز با همکاری پ.د.ک و تحت فشار ترکیه به شنگال حمله نمود. در حالی‌که در طول تاریخ حکومت عراق و طی ۱۰۰ سال گذشته، هیچ نیروی کوردستانی خواستار آمدن ارتش عراق به کوردستان نبوده‌ است، چون این ارتش برای کوردها غیر از اشغالگری و سرکوب هیچ چیز دیگری نداشته و تاریخ و گذشته‌ی این ارتش بسیار شفاف و آشکار است. اما حزب دمکرات کوردستان به ریاست مسعود بارزانی در ۳۱ آگوست ۱۹۹۶ ارتش عراق را به کوردستان آورده و شهر هولیر و پارلمان را با تانک‌های بعث اشغال نمود. این یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌های ملی پ.د.ک و خانواده بارزانی و مسعود بارزانی در مقابل خلق کوردستان است. در ادامه این خیانت‌ها اینبار هوشیار زیباری دایی مسعود بارزانی و دزد خانه، از حمله‌ی ارتش عراق به شنگال پشتیبانی نموده و از این ارتش درخواست نمود تا شنگال را اشغال کند. این‌گونه به دشمنی آشکار با مردم مبارز و انقلابی شنگال و آن‌هایی که با خون خود شنگال و ایزدی‌ها را به مدت ۸ سال از حملات و اشغالگری و تبهکاران داعش و تعریب حفظ نموده‌اند، پرداخت. خانواده بارزانی همیشه با کارها، گفته‌ها و اقدامات خود از اشغالگران پشتیبانی کرده و در کوردستان نقش اسب تروا را برای اشغالگران داشته اند.

دزد از خانه‌ای پشتیبانی می‌کند که قبلاً از آن دزدی کرده بود

در زمان حمله ارتش عراق به شنگال هوشیار زیباری در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرده بود:"ما به‌شدت از عملیات ارتش عراق برای کنترل شنگال توسط نیروهای عراقی علیه گروه‌های تروریست حزب کارگران کوردستان دفاع می‌کنیم". اینگونه هوشیار زیباری اراده و نیروهای ایزدی‌ها را تروریست معرفی کرده و از یک فرمان دیگر علیه ایزدی‌ها دفاع نمود.