هیمن حسیب: ایزدیان قربانی مطامع کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی شدند

هیمن حسیب نویسنده و فعال در زمینه ژنوساید شنگال می‌گوید:"ایزدی‌ها نه تنها قربانی داعش شدند، بلکه قربانی مطامع کشورهای منطقه‌ای و جهانی شدند و در میان جامعه عراق نیز به آن‌ها توهین می‌شود."

۸ سال پیش در روز ۳ آگوست سال ۲۰۱۴ یکبار دیگر گروهی اصیل از جامعه ما با وحشیانه‌ترین جنایت تاریخ بشر مواجه شد.

٣ آگوست ٢٠١۴/ ١٢ مرداد ١٣٩٣ تروریست‌های داعش منطقه شنگال و اطراف آن را اشغال کرده و در نتیجه مردم غیرنظامی این مناطق آواره شده و با کشتار، اسارت و ژنوساید مواجه شدند. علی‌رغم حملات وحشیانه‌ی داعش، اما ایزدی‌های شنگال و اطراف آن، مانند همیشه از هویت ملی و دینی خود دفاع کردند تا در نهایت داعش شکست‌خورده و همه مناطق ایزدی آزاد شده و ایزدی‌ها نیز به‌عنوان بخشی اصیل از جامعه‌ی کورد باقی ماندند. در فاجعه‌ی ژنوساید ایزدی‌ها هزاران هم‌وطن ایزدی قربانی، مفقود و قتل‌عام شدند و هزاران تن دیگر نیز توسط تروریست‌های داعشی ربوده شدند. صدها هزار نفر دیگر نیز آواره‌ی اقلیم کوردستان و روژآوای کوردستان شدند.

پس ‌از اشغال منطقه، کوردهای ایزدی به کوهستان شنگال پناه برده و پس ‌از ۱۰ روز ماندن در آن‌جا، با همکاری نیروهای ه.پ.گ و مبارزان ی.پ.گ توانستند راه نجاتی برای این شهروندان باز کرده تا به روژآوای کوردستان بروند. سپس بخشی از آن‌ها از راه دروازه مرزی سیمالکا به باشور کوردستان بازگردانده شدند.

روز ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۵ عملیات آزادسازی منطقه شنگال آغاز شد و با شرکت مبارزان ی.پ.گ، ی.ب.ش و گریلاهای ه.پ.گ و پیشمرگه‌های ی.ن.ک و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش پس ‌از ۲ روز مرکز این ناحیه از دست داعش خارج شده و این‌گونه ۱۵ ماه حکومت داعش بر مرکز شنگال پایان یافت.

در هشتمین سالگرد ژنوساید کوردهای ایزدی، هیمن حسیب نویسنده و فعال در زمینه ژنوساید در رابطه با مسئله ژنوساید اقلیت‌ها، فاجعه‌ی ژنوساید ایزدی‌ها، بی‌توجهی حکومت عراق در رابطه با ژنوساید ایزدی‌ها و مناقشات طیف‌های دولت‌های منطقه‌ای در مورد شنگال و چند مسئله دیگر با خبرگزاری فرات صحبت نمود.

در رابطه با ژنوساید اقلیت‌ها درکل و کوردهای ایزدی به‌طور ویژه، هیمن حسیب نویسنده و فعال در این زمینه گفت:"در طول تاریخ همه اقلیت‌هایی که دارای فرهنگ، زبان، ملیت و آیینی متفاوت هستند با موج پاک‌سازی توسط ملت‌ها و آیین‌های غالب مواجه شده‌اند. کوردهای ایزدی نیز که دارای آیین ویژه خود هستند، بارها با قتل‌عام توسط آیین‌هایی که آیین ایزدی را آیینی منحرف قلمداد کرده‌اند، مواجه شده‌اند. بسیاری مواقع نیز اقلیت‌ها قربانی برخی توافق‌های سیاسی شده‌اند، به‌عنوان مثال اقلیت را قربانی می‌کنند تا ملیت‌ دیگر بترسند که درگذشته عثمانی‌ها، ارمنیان را قتل‌عام کردند تا ملت‌های دیگر را این‌گونه بترسانند. به‌همین دلیل ایزدی‌ها نیز در همین چهارچوب درطول تاریخ بارها با قتل‌عام و ژنوساید مواجه شدند که ۲ بار به دست تروریست‌های داعش بوده ‌است.

هشدار داده بودند، باید ایزدی‌ها خود را برای دفاع آماده می‌کردند

همچنین این نویسنده اعلام کرد:"سربرآوردن عقیده‌ای مانند داعش خطری علیه همه بشریت و به‌ویژه علیه ایزدی‌ها بود. به‌همین دلیل می‌بایست ایزدی‌ها خود را آماده کرده تا از خود دفاع نمایند. چون زمانی‌که داعش به موصل رسید، دست به کشتار اقلیت‌های دینی مانند مسیحی‌ها و آیین‌های گوناگون داخل شهر موصل زد. همین امر زنگ خطری بود که باید ایزدی‌ها را هشیار می‌کرد. قبل از رخدادهای شنگال نیز هیئتی از پارلمان کوردستان جبهه‌های پیشمرگه را بررسی کرده و در این ‌رابطه هشدار دادند و ارتش عراق نیز دیدیم که چگونه شهر موصل را تسلیم داعش نموده و از آن هیچ دفاعی نکرد."

ایزدی‌ها قربانی مطامع کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی شدند

در رابطه با علل رخ دادن این فجایع بزرگ هیمن حسیب گفت:"به عقیده من ایزدی‌ها قربانی مطامع منطقه‌ای و بین‌المللی در این منطقه شدند، چون علی‌رغم آنکه داعش حمله کرد و نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق نیز عقب‌نشینی کردند، اما فرصت برای دفاع و ممانعت از قتل‌عام ایزدی‌ها وجود داشت. به‌همین دلیل من معتقدم ایزدی‌ها قربانی منافع کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی شدند."

حکومت عراق اجازه نداد دادگاهی ویژه در رابطه با جنایت داعش تشکیل شود

وی همچنین از بی‌توجهی داخلی در رابطه با ژنوساید ایزدی‌ها و اقلیت‌های دیگر عراق انتقاد کرد و گفت:"متأسفانه فاجعه ژنوساید ایزدی‌ها آنچنان که در خارج از کشور مورد توجه قرار گرفت، در داخل این‌گونه نبود. حکومت عراق در رابطه با ژنوساید ایزدی‌ها بسیار بی‌توجه بوده‌ است. طی دوساله گذشته حکومت اقلیم تلاش کرده ‌است تا دادگاهی ویژه در رابطه با پرونده ژنوساید ایزدی‌ها و جنایات داعش تشکیل دهد، اما حکومت عراق اجازه نداده و خودش نیز چنین دادگاهی تشکیل نداده ‌است و جنایت‌کاران داعش را با قانون ترور اعدام کرده‌ است. باید پس ‌از آزادسازی همه مناطق، دادگاهی ویژه در رابطه با ژنوساید ایزدی‌ها، مسیحی‌ها، شبک‌ها و پیشمرگه‌های اسیر تشکیل می‌دادند اما متأسفانه حکومت عراق در این رابطه بسیار کم‌کاری کرده ‌است."

ترکیه نیز در رابطه با این جنایات متهم است

در رابطه با تلاش‌ها برای به رسمیت شناختن ژنوساید شنگال این فعال حوزه‌ی ژنوساید گفت:"در خارج از عراق  ۲ گام خوب برداشته شده ‌است که کمیته عدالت برای ایزدی‌ها در کشور بریتانیا پس‌ از چند سال گزارشی آماده کرده که در آن به ژنوساید ایزدی‌ها اعتراف می‌شود و برخی کشورها نیز متهم شده‌اند که ترکیه یکی از این کشورهاست و درخواست‌ شده است دادگاهی ویژه تشکیل شود.

همچنین سازمان ملل هیات عالی با نام یونیتد برای تحقیق در رابطه با جنایات داعش تشکیل داده ‌است و امیدواریم در پایان کار این هیئت، دادگاهی ویژه در رابطه با جنایت داعش تشکیل شود و در میان آن‌ها نیز پرونده قتل‌عام ایزدی‌ها بررسی گردد. در سطح هر ۲ حکومت اقلیم کوردستان و عراق بی‌توجهی نسبت‌ به رسمیت شناختن ژنوساید ایزدی‌ها از لحاظ قانونی وجود داشته ‌است."

حکومت آلمان را به جبران خسارات قربانیان ایزدی پایبند نمود

در رابطه با جبران خسارت قربانیان داعش این فعال گفت:" جبران خسارت ۲ جنبه مادی و معنوی دارد. از لحاظ مادی حکومت عراق پای‌بند به جبران خسارات مادی قربانیان جنگ داعش است. از لحاظ معنوی نیز وظیفه حکومت عراق و جامعه بین‌المللی است که با قربانیان همکاری کنند، هر کشوری نیز که مسئله قتل‌عام ایزدی‌ها را به‌عنوان ژنوساید به رسمیت بشناسند، پای‌بند به جبران خسارت قربانیان خواهد شد. در چند روز گذشته دادگاه هامبورگ ۲ داعش را با اتهام ژنوساید ایزدی‌ها محاکمه کرد و این نیز حکومت آلمان را پای‌بند به جبران خسارت مادی و معنوی قربانیان ایزدی می‌کند."

ایزدی‌ها از سوی جامعه عراق هم قربانی شده‌اند

در رابطه با مهاجرت ایزدی‌ها به کشورهای دیگر و دادن حق پناهجویی به آن‌ها هیمن حسیب گفت:"این اقدام و دادن حق پناه‌جویی به ایزدی‌ها در کشورهای غربی کاری انسانی است که نسبت ‌به ایزدی‌ها انجام می‌شوند تا زندگی آن‌ها حفظ شود، چون ایزدی‌ها نه‌تنها به دست داعش قربانی شده‌اند بلکه در داخل جامعه عراق نیز به آن‌ها توهین شده و قربانی جامعه عراق شده اند، اما جنبه منفی این تصمیم نیز آن است که سبب می‌شود ایزدی‌ها مانند مسیحیان خاک عراق را ترک کنند. باید به‌جای دادن حق پناه‌جویی به ایزدی‌ها این کشورها به آبادان نمودن و ایجاد امنیت در مناطق ایزدی کمک می‌کردند، چون مناطق ایزدی‌ها هنوز هم از هرگونه خدماتی محروم هستند و مردم در این مناطق احساس امنیت و آرامش نمی‌کنند، به‌همین دلیل به مناطق خود بازنمی‌گردند."

آنچه در شنگال می‌گذرد مسئله‌ای وابسته به مناقشات سیاسی است

هیمن حسیب نویسنده و فعال در زمینه ژنوساید در پایان در رابطه با وضعیت امنیتی شنگال و مناطق کوردهای ایزدی گفت:"آنچه طی چند سال گذشته در شنگال رخ داده‌ است مسئله‌ای وابسته به مناقشات سیاسی است. متأسفانه شنگال قربانی منافع کشورهای منطقه‌ای شده ‌است. برای دفاع از شنگال و خلق ایزدی باید همه نیروها از شنگال و مناطق ایزدی خارج شوند و نیرویی ویژه از کوردهای ایزدی وظیفه دفاع از خود آن‌ها را به‌عهده بگیرد و در اطراف شنگال نیز نیروهای عراقی مستقر شوند، یا از جامعه بین‌المللی درخواست شود تا از آن‌ها دفاع کند."