کالکان: حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ فرومی‌پاشد

دوران کالکان عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک اظهار کرد که حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ در وضعیتی وخیم دست و پا می‌زند و افزود: فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ فرومی‌پاشد. بر عمر آن می‌افزایند اما نخواهند توانست آنرا نجات دهند."

دوران کالکان عضو کمیته مرکزی حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) با شرکت در برنامه ویژه تلویزیون میدیا خبر به ارزیابی حصر و ایزولاسیون امرالی، مبارزه علیه حصر، تحولات اخیر در جنگ با رژیم اشغالگر ترک و مزدوران آنکارا، حملات فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ به شهروندان و همچنین حقیقت فدایی زیلان (زینب کناجی) در ٢۶مین سالگرد شهادت وی پرداخت.

کالکان در خصوص مبارزه علیه حصر و انزوای امرالی برای شرکت کنندگان در آکسیون‌های مبارزه با حصر آرزوی موفقیت کرد و گفت: "حصر و سیستم امرالی همچون گذشته ادامه دارد. فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ در این مرحله با ترور، با حملات اشغالگری، با ظلم و زور سیستم انزوا و شکنجه در امرالی را نهادینه کرده است. نیروهای شریک سیستم امرالی هیچ گام حقوقی برنمی‌دارند. حتی به معیارهای حقوقی سیستم خود هم پایبند نیستند. همزمان علیه حصر فراخوان‌هایی برای مبارزه صورت می‌گیرد اما هیچ تغییری وجود ندارد. از سوی دیگر در مقابل سیستم شکنجه و حصر و برای آزادی فیزی رهبر آپو در تمامی عرصه‌ها مبارزه ادامه دارد. در هر چهاربخش کوردستان، در خارج از میهن، از گریلا تا خلق فعالیت‌ها ادامه دارند. در حصر تغییری مشاهده نمی‌شود اما در مبارزه علیه حصر تحول بزرگی وجود دارد. یکی از این‌ها راهپیمایی بزرگ بسوی گملیک بود که در ١٢ ژوئن برگزار شد. در ١١ ژوئن نیز روز فعالیت‌های بین‌المللی اعلام شده بود. در مقابل حصر و فاشیسم و برای همصدایی برای دمکراسی و آزادی در هر جای جهان فعالیت‌هایی برای آزادی جسمانی رهبر آپو برگزار شدند.

این فعالیت‌ها نیرومند بودند. راهپیمایی بسوی گملیک تأثیرگذار بود. ترور فاشیستی، ظلم، شکنجه و فشار یکبار دیگر خود را نشان داد. سیستم امرالی نه تنها سیستمی در امرالیست، بلکه بر زندگی روزمره در ترکیه و کوردستان نیز تأثیر گذاشته است. بر منطقه و جهان نیز تأثیرگذار است. در آکسیون‌های علیه حصر همچنان که شاهد بودیم زنان ، جوانان و خلق نمی‌خواهند زیر سایه سیستم حصر امرالی زندگی کنند. اظهار کردند که دیوارهای امرالی را فروپی‌پاشند. این مبارزه گسترش خواهد یافت، در این خصوص پیام‌‌ها و مواضع صریح و شفاف بودند.

همزمان ٧٧۵ وکیل خواستار دیدار از امرالی شدند. لازم است پافشاری وکلا برای دیدار از امرالی ادامه داشته باشد. نباید خواسته‌ای یک هفته‌ای باشد. مهم است که انسان اعلام کند که فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ چکار خواهند کرد و لازم است انسان به تقبیح فاشیسم بپردازد. مبارزه علیه فاشیسم یک مبارزه عمومی می‌باشد، زیرا فاشیسم به تمامی آحاد جامعه حمله می‌کند.

کمیته وزرای شورای اروپا به شور نشست، لازم است تصمیمی را در رابطه با حصر امرالی اخذ کند. تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا به اجرا گذاشته نمی‌شود. کمیته وزرا ٨ سال است که گامی در این رابطه برنمی‌دارد. وکلا در مقابل این وضعیت اقداماتی را آغاز کردند.

کسانی که توطئه را طرح کردند مسئول رویدادهای امرالی هستند

سیستم شکنجه و حصر امرالی در ٢۴مین سال خود ادامه دارد، لازم نیست کسی این وضعیت را با قوانین جمهوری ترکیه روشن کند. جمهوری ترکیه رهبر آپو را به امرالی نبرد. آ.ک.پ و م.ه.پ نبردند. رهبر آپو آشکار گفت 'نقش آنان نگهبانی است' ما می‌دانیم چه کسانی رهبر آپو را به امرالی بردند. کسانی که توطئه ٩ اکتبر و ١۵ فوریه ١٩٩٩ را طرح کردند، مسئول این کارند. آنها در قبال وضعیت کنونی مسئولند، نمی‌توانند بگویند به ما مربوط نیست. سیستم حقوقی خود را دارند، تا چه حدی آنرا به اجرا می‌گذارند. این نیز بسیار مهم است. در این رابطه اقداماتی آغاز شده‌اند که باید ادامه یابند.

سندیکا، روشنفکران، زحمت‌کشان و کارگران در انگلستان تا ایتالیا و آفریقا، زنان و جوانان، نیروهای دمکراتیک انقلابی، عالمان موضع خود را به وضوح اعلام می‌نمایند. برای آزادی جسمانی رهبر آپو بیانیه می‌دهند. هر کسی می‌خواهد صدای رهبر آپو را بشوند. می‌خواهند با افکار رهبر آپو بیشتر آشنا شوند. می‌خواهند بیشتر رهبر آپو را درک کنند. ایده‌های رهبر آپو برای همه روشنی‌بخش، امیدوارکننده و رهایی‌بخش است.

تحصن آزادی در استراسبورگ واجد ارزش بسیاری می‌باشد. وارد ١١مین سال خود می‌شود. ۵٢٠ هفته را سپری کرد. در تاریخ کورد چنین آکسیون بلندمدتی وجود ندارد. در تاریخ دنیا نیز چنین فعالیت طولانی‌مدتی هست یا نیست اطلاع ندارم، اما یکی از طولانی‌ترین آکسیون‌ها می‌باشد. به زحمت‌کشان و شرکت کنندگان در این آکسیون تبریک می‌گویم. صیانت از حقیقت رهبری به معنی صیانت از آزادیست. به معنی صاحب‌مندی از دمکراسی و انسانیت است.

جنگ شدیدی جریان دارد

دوران کالکان عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک در مورد برخودان گریلا در مناطق حفاظتی میدیا یادآور شد که فرماندهی قرارگاه مرکزی دفاع از خلق بیلان روزانه و ماهانه جنگ در جبهه‌های جنگ را با افکار عمومی در میان می‌گذارد و افزود:"بیلان دو ماه اخیر جنگ منتشر شد. انسان باید با مشاهده این آمارها درک کند که جنگ سنگینی در جریان است. وقتی یک موشک بسوی اوکراین شلیک شد قیامت بپا کردند، روئسای دولت‌های اروپایی به کی‌اف رفتند. دولت ترک طی ۶٠ روز، ٧٧۴ بار با سلاح شیمیایی و ٢ هزار بار توسط هواپیماهای جنگنده حمله کرده است. یعنی میانگین روزی ٢٠٠ حمله. باید این واقعیت جنگ دیده شود. همه ما باید این موضوع را بخوبی مورد ارزیابی قرار دهیم. باید این جنبه جنگ مشاهده شود.

مورد دیگر اینکه فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ به جنایت جنگی دست می‌زنند. نزد ما نیز تنها مورد بحث قرار می‌گیرد و همین. مدارک استفاده از سلاح‌های شیمیایی وجود دارند اما از کسی صدایی برنمی‌آید. در زمان صدام سلاح شیمیایی هم پیدا نشدند اما به بهانه وجود سلاح‌های شیمیایی یک رژیم را سرنگون کردند. اکنون هم رژیمی وجود دارد که سلاح شیمیایی را بکار می‌گیرد اما از کسی صدایی برنمی‌خیزد. جنایت جنگی صورت می‌گیرد. به گفته هوالان تپه سور، احتمالا حمله‌ای اتمی هم صورت گرفته است. یک ژنرال بازنشسته در یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترک‌ها گفته بود 'ما از سال‌های ١٩٩٠ بدین سو، سلاح‌های اتمی تاکتیکی را بکار می‌گیریم. در جنگ اوکراین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما هم چنین سلاح‌هایی داریم، ما نیز از آنها استفاده می‌کنیم'، حین پخش این جملات برنامه را متوقف کردند. آنچه که در سال‌های ١٩٩٠ مورد استفاده قرار گرفتند امروز در زاپ، آواشین و متینا بکار گرفته می‌شوند. گفته می‌شود که استفاده از این سلاح‌ها جنایتی بزرگتر از سلاح‌های شیمیایی است. لازم است از لحاظ حقوقی اقدامات بیشتری در این مورد صورت گیرند.

گریلا مقاومت می‌نماید

روی دیگر جنگ، برخودان گریلاست. در جریان ٢ ماه ٧٧۴ عملیات به انجام رسیده و ٩٨۵ اشغالگر مجازات شدند. این آمار قطعی می‌باشد. گریلا در مقابل سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های اتمی، هواپیماهای مدرن جنگی، بالگردهای تهاجمی، بالگردهای تجسسی، تانک و توپ، موشک‌ها ایستادگی می‌کند. گریلا با فکر، اعتماد به نفس، اراده و عزم و آزادی خویش ایستادگی می‌کند. [متجاوزان] پس از ٢۵ می مجبور شدند جنگ را گسترش دهند. برای اینکه بتوانند از تپه روبار و چیارش محافظت کنند، به تپه جودی، تپه اف‌ام و حکاری حمله‌ور شدند، حمله کردند اما ما گفته بودیم که در تپه جودی چگونه به آنها پاسخ داده می‌شود. در ١۵ و ١۶ ژوئن دیدیم. در عملیات انتقام انقلابی، ۵٧ نظامی اشغالگر مجازات شدند. جنازه‌های خود را بمباران کردند. چه کسی میان این جنازه‌هاست؟ اگر نه سلاح شیمیایی را بکار گرفته و به جنایت دست می‌زنند. تبهکاران داعش و القاعده نیز در میان آنها هستند. برای اینکه به دست گریلا نیفتند اجساد خود را تکه تکه می‌کنند. هلی‌کوپترهای ساقط شده را بمباران می‌کنند. عملیات در جودی همه نقشه‌های آنان را بر هم زد. می‌خواستند بگریزند اما اکنون دیگر راه فراری هم ندارند. بالگردها و جنازه‌های خود را تکه تکه می‌کنند. نمی‌خواهند هیچ مدرکی از جنایات خود را باقی بگذارند.

آنجا بزرگترین و بامعناترین مقاومت تاریخی در جریان است. کنترل یک تپه و ایجاد یک سنگر به معنی هیچ چیزی نیست. گریلا به هر جایی می‌رود. از زیر زمین و از هوا هم به هر جایی می‌رود. اگر شلوغ باشد با گروهی کوچک به قلب آنها می‌زند. یک نیروی فدایی که خود را آموزش داده و متحرک است. جنگ دو ماه گذشته نشان می‌دهد که گریلا حاکمیت را در دست دارد. فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ به گِل نشسته است. در آستانه فرار قرار گرفته‌اند اما نمی‌توانند بگریزند. نمی‌توانند به پیش هم بروند. گریلا چنان بلایی بر سر جمهوری اشغالگر ترک و دیکتاتور فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ آورده که نمی‌تواند تکان بخورد.

احتمالا چشم نظامیان را بسته و آنها را پرتاب می‌کنند

مشکل است وارد تپه جودی، اف‌ام و یا حکاری شوند، از زمین نمی‌توانند به این مناطق دست یابند. آنها را از هوا پرتاب می‌کنند. احتمالا بارها از درخستان و صخره‌ها آویزان شده‌اند. کسی که این مناطق را ندیده باشد، از بالگرد بیرون نمی‌پرد. زیرا نباید آنرا ببینند، احتمالا در شب چشمان آنها را بسته و این چنین آنها را پرتاب می‌کنند. برای محافظت از چند تپه در شرق زاپ، جنگ را به غرب زاپ منتقل کردند. اما این وضعیت تأثیری منفی را بر آنان گذاشت. بیشتر در محاصره گرفتار شده و متحمل ضربات بزرگتری خواهند شد. آنچه در تپه جودی روی داد تازه اول کار است. ادامه آن به شیوه‌ای نیرومندتر در راه است. گریلا خلاقانه‌‌ترین و دلیرانه‌ترین عملیات تاریخی را به انجام می‌رساند. فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ در این مناطق مدفون خواهد شد. حتی نخواهند توانست جنازه‌های خود را خارج کنند. از انسانیت خارج شده‌اند و به هر شیوه‌ای حمله‌ور می‌شوند. جنازه نظامیان خود را هم نابود می‌کنند. تهاجمی بزرگ در جریان است. هر چیز فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ جنایت است."

فاشیسم هیچ مبدا و معیاری در اخلاق ندارد

دوران کالکان عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک اظهار کرد که فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ با حمله به غرب زاپ در حقیقت پذیرش شکست خود است و گفت:"اگر موفقیتی کسب کرده می‌کردند لزومی نداشت به غرب زاپ حمله کنند. وقتی آنجا متحمل ضربه می‌شوند به دنبال راه‌ چاره‌ای می‌گردند. حتی به همین مقدار بسنده نکردند. پلیس‌های فاشیست به نمایندگان مجلس ه.د.پ، زنان و جوانان حمله کردند. به دلیل ضربات سهمگینی که در زاپ متحمل می‌شوند به این حملات دست می‌زنند. امروز وقتی در غرب زاپ شکست می‌خورد بر شدت حملات خود می‌افزایند. به راهپیماهای گملیک، به نمایندگان مجلس و زنان حمله‌ می‌کنند. هیچ مبدا و معیار اخلاقی ندارند. ترور و فشار فاشیستی را افزایش می‌دهند. در آخرین مورد ١۶ فعال عرصه رسانه را زندانی کردند. هیچ بهانه‌ای برای این کار ندارند. سئوالات آنها بسیار جالب توجه هستند. فعالیت روزنامه‌نگاری انان را مورد پرسش قرار داده‌اند.

رسوا می‌شوند. نقاب‌های آنان می‌افتند و به جنایت بیشتری دست می‌زنند. برای اینکه حقیقت دیده نشود و جرایم آنها مخفی بماند دست به حمله می‌زنند. بر این اساس می‌خواهند به انتخابات برسند. این وضعیت در خارج از مرزها هم وجود دارد. می‌خواهند تهاجم به شنگال، به عمق خاک باشور و روژاوا را گسترش دهند. این نیز نشان می‌دهد که فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ در زاپ، آواشین و متینا با چه شکست بزرگی روبرو شده‌اند. می‌خواهند هزیمت خود را متوقف کنند و بر عمر خود بیافزایند. اما زمان آن فرا رسیده است که تقاص جنایات خود را پس دهند. ژنرال‌هایی که جنگ را به پیش می‌بردند حساب برخی را کف دستشان گذاشتند. پس از فوریه ٢٠٠٨ حساب یاشار بیوکانک و ایلگر باشبوغ را کف دستشان گذاشتند. گفتند چرا در زاپ شکست خوردید و فرار کردید. کسانی که آنزمان به حسابخواهی برخواستند امروز خود گرفتار شده‌اند. زاپ چنین جاییست. آنها مورد بازخواست واقع می‌شوند. برای اینکه این موضوع را به تأخیر بیاندازند به اطراف حمله می‌کنند. فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ امروز در کوردستان در چنین وضعیتی قرار دارند. فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ فرومی‌پاشد، این قطعا روی می‌دهد. ما با صراحت این را بیان می‌کنیم. نیروهای گلوبال، آمریکا، اروپا و ناتو از آنها حمایت می‌کنند."

برخودانِ زیلان

دوران کالکان، عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک به مناسبت ٢۶مین سالگرد شهادت زیلان یاد و خاطره وی را گرامی داشت و گفت:"حقیقت زیلان برای خلق کورد مهم است. برای تمامی خلق کورد، بای زنان و فرودستان روزی تاریخی است. انسان باید اینگونه به موضوع بنگرد. زیلان (زینب کناجی) در تاریخ کوردها و انسانیت یکی از بزرگترین فدائیان است. هر کس به وضوح این را می‌بیند.

شهیدان بزرگی وجود دارند که بر اساس خط زیلان مبارزه نمودند. سما یوجه و گُلان بر این اساس زیستند. آنها فداییانه جنگیدند. ٢۶ ژوئن سومین سالگرد شهادت هوال هلمت است. او فدایی باشور بود. او فکر خلق باشور، روح، شرافت و موضع دمکراتیک آزادیخواهی بود. او سمبل دمکراسی و اتحاد ملی بود. حقیقت زیلان برای جامعه کورد و تمامی ستمدیدگان به چه معنیست، حقیقت هلمت نیز برای خلق باشور کوردستان و مبارزه آزادی و دمکراسی به همان معناست.

گریلا خط زیلان را مبنا قرار می‌دهد

در ماه ژوئن ما شهیدان بسیاری را تقدیم کردیم. هویت شهدای تازه اعلام شده‌اند. دکتر حسین، صالح جزیر، شروان ارکندی. ما بر اساس خط حقی کارر، دنیز گزمیش و ابراهیم کایپاک‌كایا یاد و خاطره شهیدان ماه می را گرامی داشتیم. در ماه ژوئن معیارهای فداییگری، دلیری، فداکاری، روح و احساس آن بیشتر نمایان می‌شود. شروان‌های یژاستار در زاپ، متینا و آواشین بر اساس این خطمشی مبارزه می‌کنند، گریلا خط زیلان را مبنا قرار می‌دهد.

بر این اساس در شخص هوال زیلان و هلمت، یاد و خاطره شهیدان ماه ژوئن را با احترام و ادای دَین گرامی می‌دارم. یکبار دیگر سوگند یاد می‌کنم، آرمان‌های آنان را محقق کنیم. در شخص هوال دکتر حسین، صالح جزیر و شروان ارکندی یاد و خاطره تمامی شهیدان راه آزادی را زنده نگاه می‌دارم. شهدا راه صحیح را به ما نشان می‌دهند. در هر چهاربخش کوردستان و خارج از میهن خط شهیدان به برخودان ادامه می‌دهد.

بر این اساس روز فداییگری را به آحاد خلقمان و تمامی هوالان تبریک می‌گویم. من اعلام می‌کنم که بر مبنای خط فدایی زیلان، مبارزات را گسترش داده و پیروزی‌های بزرگتری را کسب کنیم."