"ما برای تحقق صلح در خاورمیانه مبارزه می‌کنیم"

گلستان کلیچ سخنگوی میز خاورمیانه حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با دیدارهای هیات این حزب از مناطق خاورمیانه اظهار داشت: در این دیدارها مسئله کورد و مسئله فلسطین و سیستم ریاست مشترک گفتگو بعمل آمده است.

گلستان کلیچ و تولای حاتم اوغوللاری سخنگوی مشترک میز خاورمیانه‌ای حزب دمکراتیک خلق‌ها در روزهای ۶ تا ۹ نوامبر مجموعه دیدارهایی را شخصیتها و احزاب سیاسی و سازمان‌های جامعه مدنی در اردن بعمل آورده بودند. در این دیدارها موضوعات مشترک بسیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. گلستان کلیچ در رابطه با این دیدارها در گفتگویی هدف از این دیدارها را با خبرگزاری ژن نیوز در میان گذاشت.

گلستان در ابتدای گفتگوی خود ضمن اشاره به تلاش‌های میز دیپلماسی حزب دمکراتیک خلق‌ها اظهار داشت: مدت زمان طولانی است که میز خاورمیانه‌ای حزب دمکراتیک خلق‌ها ایجاد شده است. ما در خاورمیانه زندگی می‌کنیم. ما بخشی از جغرافیای خاورمیانه هستیم. خاورمیانه جایگاهی است که معادلات جهانی در اینجا رقم می‌خورند. ما تلاش می‌کنیم که زمینه مبارزه مشترک را بیش از هر زمان دیگری گسترش دهیم. برای برابری و آزادی و خلق‌ها و برای آشتی و ثبات منطقه‌ای با زنان خاورمیانه تلاش و مبارزه می‌کنیم.

از فاس و مصر هم دیدار می‌کنیم

گلستان در این گفتگو اظهار داشت که ما در کنفرانس زنان خاورمیانه که در بیروت برگزار شد شرکت کردیم و بعد از آن به اردن دعوت شدیم. سپس از سوی انجمن زنان تونس  برای سفر به این کشور دعوتی دریافت کردیم. انتظار می‌رود که سفرهای دیگری را هم داشته باشیم. برنامه‌ریزی شده است که بعد از سفر به اردن، به فاس و مصر هم عزیمت کنیم تا مسئله کورد و مسائل زنان را در انجا هم مطرح کنیم.

مسئله کورد و مسئله فلسطین

گلستان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در این دیدارها در رابطه با حل مسئله کورد، تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها و نتایج جنگ در خاورمیانه بحث و تبادل نظر شده است. اردن هم مانند یکی از کشورهای خاورمیانه، ترکیه را به طور جدی تحت نظر قرار دارد خصوصا که اردن اطلاع دارد که رژیم اردوغان در خاورمیانه چه اهدافی را در سر دارد. به عنوان یکی از کشورهای مخالف با اردوغان، آنها از وضعیت حزبمان اطلاع دارند. در خاورمیانه دو مسئله وجود دارد، مسئله کورد و مسئله فلسطین که هر دو هم میراث به جا مانده از جنگ جهانی اول هستند. در تمام گفتگوهایمان در این رابطه بحث و تبادل نظر کرده‌ایم. برای حل این دو مسئله اساسی باید تمام نیروهای انقلابی، مترقی و دمکراتیک دست به همکاری بزنند. سیستم بین‌المللی در هر جا که بخواهد دست به دخالت بزند، سریعا خود را سازماندهی می‌کند و دست به ائتلاف و همکاری می‌زند. ما برای تغییر سیستم و سازماندهی باید قدم‌های سریع برداریم.

گلستان کلیچ در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که انها در سطح حزبی نشستی را برگزار کرده‌اند و با فعالان زنان دیدارهایی را انجام داده‌ایم. با لیلا خالد که مدتی است با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند دیدار داشته‌ایم. او از دستگیری لیلا گووَن و عایشه گوکهان فعالان زن کورد اطلاع دارد و ان را پیگیری می‌کند. همچنین اظهار داشت که پیام حمایت خود را از عایشه گوکهان هم منتشر کرده است. او در ادامه افزود: در منطقه ما شاهد تغییراتی هستیم و مسئله نزدیکی اسرائیل با کشورهای دیگر عربی یکی از این موارد است. اردن در تحقق پیمان یکصد ساله در جایگاه مهمی قرار گرفته است. تمام کسانی که ما با آنها دیدار کرده‌ایم اظهار داشته‌اند که اردن بین اعراب و اسرائیل مانند یک پل عمل می‌کند. همچنین تغییر پایتخت اسرائیل، باعث ناراحتی‌هایی از اردن شد. می‌توان گفت که مسئله فلسطین حساسیتهای بسیاری دارد. اردن به راستی برای فلسطینی‌ها بسیار مهم است.

از حساسیتهای آقای اوجالان نسبت به مشکلات و مسائل زنان گفتگو کرده‌ایم

گلستان در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در دیدارهایشان در رابطه با حل مسئله کورد و سیاستهای اردوغان گفتگو کرده‌اند. تلاش‌های حزب حاکم برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها به بهانه پرونده کوبانی یکی از موضوعات اصلی دیدارها بوده است. طرف‌های دیدار کننده تداوم حمایتهای خود را از حزبمان اعلام کرده‌اند. همزمان ما اصول حزبیمان را مبنی بر سیستم ریاست مشترک هم به انها اعلام کرده‌ایم. هر چند حزبمان را می‌شناختند، اما از سیستم برابری طلبانه و ریاست مشترک حزبمان اطلاعات دقیقی در دست نداشتند. چندین بار با این سوال مواجه شدیم که با چنین تفکر و ایدئولوژی متمایزی چگونه مبارزه را پیگیری کرده‌اید؟ و تعجب خود را از سیستم ریاست مشترک بیان کردند. در این دیدارها از حساسیتهای آقای اوجالان نسبت به مشکلات و مسائل زنان گفتگو کردیم.

گلستان کلیچ در خاتمه گفتگوی خود اظهار داشت: در جریان این دیدارها فرصتی ایجاد شد تا به صورت گسترده از رژیم اردوغان در ترکیه، ازدیاد خشونت علیه زنان و انحلال پیمان استانبول، سیاستهای فشار علیه سیستم ریاست مشترک و جنبش زنان گفتگو کنیم.