قتل حکومتی دو کوردستانی از سوی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی

دو کولبر کورد به نام‌های کریم آسمانی و بهاالدین احمدپور در مناطق مرزی شهرستان بانه استان سنه در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی کشته شدند.

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان، روز ٢١ سپتامبر/ ۳۰ شهریور، یک کولبر به نام کریم آسمانی در مرز «هنگه‌ژال» شهرستان بانه هدف تیراندازی نیروهای مرزبانی قرار گرفت و کشته شد. این کولبر ۴۷ ساله، پدر شش فرزند و اهل روستای «نجنه علیا» بانه بود.

همچنین روز سه‌شنبه ٢٠ سپتامبر/ ۲۹ شهریور، نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی شهرستان بانه گروهی از کولبران را از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی هدف تیراندزی قرار دادند که در نتیجه آن یک کولبر به نام بهالدین احمدپور کشته شد. این کولبر ۳۳ ساله و اهل روستای « حاجی عبدل» بخش «سرشیو» سقز بود.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان، تنها در ۲ ماه گذشته در مناطق مرزی شهرستان بانه در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی دست‌کم ۱۰ کولبر کشته و ۲۶ کولبر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین ۳ کولبر دیگر نیز در حین کولبری در این مناطق مرزی در اثر انفجار مین به شدت مجروج شده‌اند.

فرمانده مرزبانی ایران مرداد سال‌جاری در بازدیدی از پاسگاه‌های مرزی بانه اعلام کرده بود: «مرزهای بانه از هفتاش تا بروشکانی در ۲ ماه آینده بسته می‌شود و دستور دادیم کسی بدون توجه به دستورات مرزبانان از مرز عبور نکنند در صورت تخطی از قانون با آنها برخورد شکننده خواهد شد.»