شهید تولهلدان: اگر هزار بار هم بمیرم و زنده شوم، بار دیگر به انقلاب می‌پیوندم

شهید تولهلدان رامان یکی از ۵ گریلایی بود که در کمین خیانت افتاد و به شهادت رسید. سه روز بعد از دستگیری رهبر آپو در جریان توطئه بین‌المللی، شهید تولهلدان در ۱۸ سالگی به صفوف گریلاها پیوست و برای انتقام از توطئه بین‌المللی، نام تولهلدان را بر خود گذاشت.

خواهر شهید تولهلدان می‌گوید: زمانیکه برای پیوستن به صفوف گریلا از ما خداحافظی کرد، پدرم گفت: دخترم، گلوله نباید به پشتت بخورد، باید گلوله به سینه‌ات بخورد. نباید هیچگاه خیانت بکنی. و در جواب گفت: برای رقم زدن آینده‌ای آزاد برای فرزندان این میهن، برای آزادی کوردستان من این راه را انتخاب می‌کنم، من هیچگاه خیانت نمی‌کنم.

نسرین تمیر با نام کد تولهلدان رامان، در سال ۱۹۸۰ در دربیسی متولد شد. تولهلدان فرزند یک خانواده میهن‌دوست است و به زودی با گریلاهای آزادی کوردستان آشنا می‌شود. در همان دوران کودکی با فلسفه و افکار و اندیشه‌های رهبر آپو آشنا می‌شود. عشق به میهن، از همان دوران کودکی در سینه تولهلدان نقش می‌بندد. از همان دوران می‌داند که باید برای خلق فرودستش، برای سرزمین به تاراج رفته و اشغال شده‌اش مبارزه کند.

بعد از توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو، در ابتدای جوانی به صفوف گریلاهای آزادی کوردستان می‌پیوندد. می‌داند که هر اندازه مبارزه کند، مقاومت کند، به همان اندازه آزاد می‌شود. با گذشته روزها و ماه‌ها و سالها، دیگر تولهلدان به فرماندهی پیشاهنگ تبدیل می‌شود. اما همچنان مبارزات خود را ناچیز دانسته و تلاش می‌کند تا هر چه بیشتر مبارزه کند. اما در کوه‌های کوردستان در کمین خائنان به شهادت می‌رسد.

اوین تمیر خواهر تولهلدان می‌گوید: از شخصیتی قدرتمند برخوردار بود. خصوصا که پدرم و تولهلدان مانند دو دوست بودند. در ۱۸ سالگی، سه روز بعد از دستگیری رهبر آپو تصمیم گرفت که به صفوف آزادی بپیوندد. خانواده ما مانع نشدند. مادرم گفت: این راه راه شرافت و سربلندی است و من هم می‌خواستم که با تو بیایم. بعد از تصمیم به مشارکت، پدرم و تولهلدان به نشستی در تربه‌سپی رفتند و بعد از پایان این نشست، پدرم در مقابل حاضران اماده شده و گفت: از این به بعد دخترم هم جزو هوالان ماست و اینگونه بود که تولهلدان به صفوف نیروهای گریلا پیوست. بعد از انکه یکسال در سوریه فعالیت کرد، به کوه‌های آزاد کوردستان عزیمت کرد. بعد از چندین سال اقامت در کوردستان، سال ۲۰۱۵ در دوران حمله به منبج به روژاوا بازگشت. بعد از ۶ سال مبارزه در روژاوا، بار دیگر به کوه‌های کوردستان بازگشته و در این اواخر خبر شهادت وی رسید.

اوین تمیر می‌گوید: زبان از سخن گفتن از هوال تولهلدان قاصر است، او در قلب تمام کسانی جا دارد که او را می‌شناخته‌اند. هر کس که وی را شناخته باشد، از او خاطره‌ای خوش در حافظه دارد.  ما در میان خانواده‌ای میهن‌دوست پرورش پیدا کردیم. مانند همه اعضای خانواده ما، او هم زمانی که کودک بود با عشق به میهن بزرگ شد. البته، او چون بزرگتر از ما بود، مسائل را بهتر از ما درک می‌کرد. و با فعالیت و کار برای میهن، این عشق را به نمایش می‌گذاشت. بعد از دستگیری رهبری، با تصمیم خود برای پیوستن به صفوف انقلاب و گریلا، این عشق را در بالاترین سطح خود به نمایش گذاشت.

اوین تمیر می‌گوید که تولهلدان بعد از ۱۵ سال از مبارزه در روژآوا، از جبهه‌ای به جبه دیگر می‌رود. اوین در این باره می‌افزاید: بعد از مدتها که به خانه آمد، مشخص بود که به یک انقلابی تبدیل شده است. پیوسته مطالعه می‌کرد. حتی در زمان حمله به منبج هم هر زمان که فرصتی پیدا می‌کرد مطالعه را از سر می‌گرفت.

اوین در خصوص عشق خواهرش به یگانهای مدافع زنان می‌گوید: همیشه عشق خود را به یگانهای مدافع زنان نشان می‌داد. می‌گفت اگر هزار بار بمیرم و زنده شوم، باز به یگانهای مدافع زنان می‌پیوندم. مانند یک زن جایگاه خودم را در میان صفوف یگانهای مدافع خلق می‌بینم. در میان یگانهای مدافع زن خودم را مانند یک زن آزاد می‌بینم.

بشیر عموی شهید تولهلدان می‌گوید: ما خانواده‌ای میهن‌دوست هستیم. در خانه‌های ما همیشه بروی سازمان، بروی هوالان باز بوده است. فرزندان ما از سوی هوالان پرورش یافته‌اند. تولهلدان هم با آنها بزرگ شده است و همراه با انها فعالیت می‌کرد. بعد از آنکه رهبری دستگیر شد، تولهلدان تصمیم گرفت به صفوف گریلا بپیوندد ما هم گفتیم خدا به همراهت، این راه، راه غرور و سربلندی است و ما ممانعت نمی‌کنیم. در نشستی که در تربه‌سبی برگزار شد پدرش گفت: دخترم از این به بعد دختر سازمان است.

برای گرفتن انتقام نام سازمانی تولهلدان را برگزید

بشیر عموی شهید تولهلدان در مجلس ترحیم شهید تولهلدان می‌گوید: او برای انتقام‌گیری از دستگیری رهبر آپو، در زمان پیوستن نام تولهلدان را برگزیده بود. شهدای ما شهدای خلق هستند. به عنوان خانواده شهدا، تا زمانیکه زنده باشیم، ما در مسیر این شهدا گام بر می‌داریم. زمانیکه تولهلدان به روژآوا آمد، مستقیما به جبهه جنگ شتافت. می‌دانستیم قدرتمند اشت، می‌دانستیم که همیشه در نبردها شرکت کرده است. در روژآوا در هرجایی که جنگی روی می‌داد، تولهلدان در همانجا حضور داشت.

عموی شهید تولهلدان در بخش دیگری از سخنان خود یاد و خاطره شهید زوزان را که در سال ۲۰۱۷ به شهادت رسیده است هم گرامی داشت. وی در خاتمه با ابراز احساسات گرم خود به امرالی گفت: سلام به امرالی، خون شهدای ما فدای رهبری، خلق کورد، مقاومان زندان، گریلا و خانواده شهدا.

شهادت با گلوله خائنان

زمانیکه تولهلدان به صفوف گریلا می‌پیوست پدرش به او گوشزد کرده بود که هیچگاه نباید خیانت کنی. اما متاسفانه یک انقلابی زن که نمی‌دانست خیانت چیست، در شب ۲۸ اگوست/ ۶ شهریور همراه با هوالان خود در کمین خائنان پارت دمکرات کوردستان افتاده و به شهادت رسید.

البته تاریخ خائنان را از یاد نمی‌برد، اما خائنان باید بدانند که خیانت هم در نهایت به خود خیانت خواهد کرد.

منبع: ANHA