تمامی ۷۲ فعال بهدینان محبوس در زندان بارزانی دست به اعتصاب غذا زدند

نماینده‌ی خانواده‌ی زندانیان بهدینان اعلام کرد، ۷۲ تن از زندانیان بهدینان، اعتصاب غذای سرتاسری اعلام کرده و وضعیت سلامت آنها بسیار نامساعد است. تعدادی از زندانیان حدود ۴۰ کیلو از وزن خود را از دست دادند.

‏آیهان سعید نماینده‌ی خانواده زندانیان بهدینان بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است:

"منبعی از داخل زندان امنیتی عمومی هولیر به ما اعلام کرد، از تاریخ ششم سپتامبر(١۵ شهریور)،  ۷۲ تن از زندانیان بهدینان که شامل روزنامه‌نگاران، فعالان، معلمان، پیشمرگه‌های قدیمی، نویسندگان و اساتید دانشگاه می‌باشند، اعتصاب غذای سراسری اعلام کرده‌اند. اکنون وضعیت سلامت تعدادی از آنها بسیار نامساعد است."

 متن بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

 ۷۲ تن از زندانیان بهدینان اعتصاب غذای سراسری اعلام کرده و پیامی دارند

 خطاب به طیف‌های ذیربط داخلی و بین‌المللی:

متاسفانه پس از مجازات تعدادی از فعالان و روزنامه‌نگاران بهدینان و به تأخیر انداختن محاکمه‌ی گروهی دیگر، در مقابل این ظلم و بی‌عدالتی و محرومیت از حقوق قانونی و شکنجه روانی و جسمی، منبعی از داخل زندان امنیتی عمومی هولیر به ما اعلام کرد، از تاریخ ششم ماه جاری ۷۲ تن از زندانیان بهدینان که شامل روزنامه‌نگاران،  فعالین، معلمان، پیشمرگ‌های قدیمی، نویسندگان و اساتید دانشگاه می‌باشند، اعتصاب غذای سراسری اعلام کردند و اکنون وضعیت سلامت تعدادی از آنها بسیار نامساعد است.

به نمایندگی از خانواده‌ی زندانیان بهدینان از سازمان ملل و پارلمان کوردستان و عراق، دادگستری، نماینده کشور‌ها در اقلیم و بغداد، سازمان‌های جهانی حقوق بشری درخواست می‌کنیم تا به زندان رفته و با دستگیرشدگان بهدینان که به ناحق دستگیر شده‌اند، دیدار کنند و حکومت را تحت فشار بگذارند تا حقوق قانونی آنها را پایمال نکند که عبارتند از:

 اول؛ اجازه‌ی دیدار با خانواده و وکلا که بر اساس اصول محاکمات جزایی حق هر زندانی است که وکیل داشته باشد.

 دوم؛ انتقال زندانیان از زندان امنیتی عمومی به اصلاح بزرگسالان که فقط چهار زندانی تاکنون به آن را منتقل شده‌اند. علاوه بر تشکر از وزارت کار و امور اجتماعی درخواست می‌کنیم که سایر زندانیان را نیز منتقل کنند، چون وضعیت آنها در زندان امنیتی بسیار بد است و تعدادی از زندانیان بیشتر از ۴۰ کیلو از وزن خود را از دست داده‌اند. این ممکن نیست که اداره‌ی امنیت خود شاکی باشد و زندانیان نیز تحت نظر آنها و در زندان‌های آنها باشند.

 سوم؛ محاکمه‌ی همه‌ی دستگیرشدگان آغاز شود و وضعیت آنها مشخص شود، چون بیشتر از یک سال است که به صورت تعمدی محاکمه و دادگاهی آنها متوقف شده است.

 چهارم؛ این زندانیان غیرنظامی هستند و هیچ مدرکی برای اثبات اتهامات مطرح شده علیه آنها وجود ندارد و به همین دلیل باید بر اساس قانون شماره ۳۵ روزنامه‌نگاری کوردی و قانون شماره ۱۱ راهپیمایی‌های مسالمت آمیز با آنها برخورد شود نه  بر اساس قانون شماره ۲۱ سال ۲۰۰۳ اخلال در امنیت اقلیم.

 اعتصاب غذای بستگان ما به دلیل ستمی که در زندان در مقابل آنها انجام می‌شود، می‌باشد. وظیفه‌ی همه سازمان‌های ذیربط است تا در مقابل این پروسه‌ی غیر دمکراتیک و غیر قانونی اعتراض کرده و برای آزادی آنها تلاش نمایند، چون آنها بیگناه هستند و بر اساس تفاوت در افکار دستگیر شده‌اند و این نیز خطری جدی علیه پروسه‌ی دمکراسی در اقلیم کوردستان می‌باشد و چهره‌ی اقلیم را زشت‌تر می‌کند.

 آزادی برای فعالین و روزنامه‌نگاران بهدینان، بله به عدالت‌خواهی و قانون و حقوق و آزادی

آیهان سعید، نماینده‌ی بستگان زندانیان بهدینان

 ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱"