زیدان العاصی: لازم است خلق‌های سوریه در مقابل توافقنامه‌هایی که ضد منطقه هستند موضع بگیرند

زیدان العاصی ریاست مشترک دفتر دفاع از شمال-شرق سوریه از خلق‌های سوریه درخواست کرد که در مقابل توافقنامه‌های مشکوک بین دولت اشغالگر ترک و نیروهای بزرگ که ضد خودمدیریتی هستند موضع بگیرند.

دولت اشغالگر ترک حملات خود را علیه مناطق شمال-شرق سوریه همچنان ادامه می‌دهد. در این راستا روسیه که به عنوان تضمین کننده و حامی توافق آتش‌بس بین نیروهای سوریه دمکراتیک و دولت ترک عمل کرده است در مقابل این حملات سکوت کرده است. طبق این توافق نیروهای حکومت دمشق و روسیه به منظور انجام توافق وارد منطقه شدند. اما اشغالگران ترک همچنان توافق را نقض می‌کنند. سکوت روسیه نیز این امکان را به اشغالگری ترک می‌دهد تا نقض موارد را افزایش دهد.

در رابطه با این مسئله، زیدان العاصی ریاست مشترک دفتر دفاع از شمال-شرق سوریه اظهار داشت که دولت ترک از ابتدای انقلاب سوریه به شیوه‌ای مستقیم علیه سوریه اعلام جنگ کرده است. زیدان العاصی در گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اعلام کرد دولت ترک تلاش می‌کند تا پروژه خودمدیریتی را از میان بردارد. در لوای این پروژه تمام هویتها و عناصر تشکیل دهنده سوریه می‌توانند حیاتی آزاد و مشترک را تجربه کنند. به همین دلیل است که دولت ترک و دولتهایی مانند روسیه، ایران و همچنین حکومت دمشق که در امور سوریه دخالت می‌کنند، بسیار خطرناک هستند.

العاصی در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که چون در خلال مدت گذشته در منطقه خودمدریتی ثبات امنیتی و اقتصادی نسبی ایجاد شده است،  دولت ترک تلاش می‌کند تا بی‌ثباتی را افزایش داده و از طریق ایجاد فتنه بین عناصر و هویتهای تشکیل دهنده این تجربه را تضعیف و از میان بردارد. وی ضمن اشاره به نشست آستانه اظهار داشت: در هر دور از نشست‌های سیاسی و در کل نشست‌های آستانه، روسیه، حکومت دمشق و دولت ترک با هم به توافق می‌رسند. هر چند احتمال دارد که حضور حکومت دمشق در این نشست‌ها غیر مستقیم باشد، اما حضور خود را حفظ کرده است. روسیه و ترکیه دو کشوری هستند که این توافق‌ها را اداره می‌کنند و بیشتر این توافقات به هزینه خلق کورد است.

زیدان العاصی ریاست مشترک دفتر دفاع از شمال-شرق سوریه اظهار داشت که معاملات و توافق‌های صورت گرفته به واسطه افزایش آوارگان، هم از مناطق خودمدیریتی و هم از منطقه ادلب صورت می‌گیرد. وی در ادامه افزود: این معاملات و توافق‌ها از طریق در اختیار گذاشتن شهرها و مناطق جغرافیایی در مناطق شمال-شرق سوریه به ترکیه و حکومت دمشق صورت می‌گیرد. دولت ترک هم در میانه این معاملات نه در فکر خلق‌های سوریه است، بلکه این اقدامات را در راستای منافع خود بکار می‌گیرد. افرادی را به عنوان مزدور و تبهکار در اختیار گرفته است و از آنها در مناطق وسیعی از جهان، از آفریقا و آذربایجان و افغانستان تا قفقاز به کار می‌بندد تا دستورات و مطامع این کشور را عملی کنند. یعنی ترکیه به هزینه خلق‌های سوریه مشغول جنگ است.

زیدان العاصی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که روسیه و ایران هم از اقدامات دولت ترک بهره‌برداری می‌کنند تا حافظ حکومت دمشق باشند. از این طریق است که منافع خود را حفظ کرده و توافق‌های دراز مدت را امضا می‌کنند. بعید نیست که دولت ترک بار دیگر به مناطق شمال-شرق سوریه حمله کند، خصوصا بعد از آنکه خودمدیریتی ارتباطات خوبی را با بسیاری از دولت‌های برقرار کرده است و تصمیمات جدیدی را گرفته و قوانین را تغییر داده است.

العاصی در خاتمه گفتگوی خود از خلق‌های سوریه درخواست نمود که در مقابل تهدیدهای موجود علیه منطقه خودمدیریتی و حفظ خودمدیریتی متحد شوند. وی در این باره اظهار داشت که پروژه خودمدیریتی راه رهایی خلق‌های سوریه بوده و در غیر اینصورت ترکیه وارد تونل تاریک دیگری می‌شود و این کشور به ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد.