دکتر احمد یوسف: ترکیه در ازای پول نفت به داعش اسلحه تحویل داد

دکتر احمد یوسف اقتصاددان کورد اعلام کرد که سلاح‌هایی که سردسته تبهکار سدات پکر در سخنان خود به آنها اشاره کرده است از سوی دولت ترکیه در قبال پول نفت به داعش تحویل داده شده‌اند.

سدات پکر از سردسته‌های تبهکاران ترک که رابطه گرمی با حکومت ترکیه دارد اخیرا در نتیجه اختلاف بر سر منافع گروهی به افشاگری در مورد دولت ترکیه پرداخته است. پکر در سخنان خود از ارسال اسلحه به داعش در مقابل نفت خبر داده و افزوده است که بزودی جزئیات بیشتری را در این رابطه افشا خواهد کرد.

دکتر احمد یوسف، اقتصاددان در مورد منابع اقتصادی داعش تحقیقاتی را به عمل آورده است و می‌گوید ترکیه در ازای نفت نه تنها به حمایت مالی و لجستیکی داعش بلکه به ارسال سلاح و مهمات برای این گروه تبهکار پرداخته است.

دکتر یوسف خاطرنشان کرد که داعش مناطق جغرافیایی گسترده‌ای را اشغال کرده بود که میزان درآمد آن بالغ بر ٣ تریلیون دلار بود. با این ثروت هنگفت نه تنها علیه کوردها بلکه علیه بشریت اعلام جنگ کرده بود. وی افزود:"ارزش کارخانه‌، صنایع و مناطق نفتی تحت کنترل داعش به ٢ تریلیون دلار می‌رسید. ٣۵ درصد نفت سوریه به دست داعش افتاده بود. میزان درآمد داعش از منابع تجاری مناطق اشغالی در سال ٢٠١۴ به ٢ میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار رسیده بود."

دکتر احمد یوسف در مورد روابط اقتصادی میان داعش و دولت ترکیه اظهار کرد که گروه داعش در ازای صادرات نفت و منابع دیگر (گاز، فسفات، سیمان) به ترکیه از این کشور اسلحه و تجهیزات لجستیکی دریافت می‌کرد، همچنین ترکیه به شیوه‌ای آشکار با آمد و رفت اعضای داعش به ترکیه و مبدل شدن این کشور به پلی برای دسترسی به کشورهای دیگر موافقت کرده بود.

دکتر یوسف در ادامه گفت:"داعش نخست نفت خام را به از طریق خاک عراق به ترکیه می‌فروخت. بخشی از این نفت را به اردن و بخشی دیگر را نیز به دولت سوریه می‌فروخت. این تجارت را با کمک تبهکاران دیگر در ادلب و حما انجام می‌داد. از سوی دیگر گروه داعش با رژیم سوریه و مزدوران ارتش آزاد سوریه هم روابط تجاری داشت. نفت خام را با سوریه را با قیمت بسیار کمی از خاک عراق به ایران هم می‌فروخت. اما با این همه بخش بزرگی از نفت سوریه به ترکیه صادر می‌شد. به همین دلیل بود که میان داعش و دولت ترکیه روابط گسترده‌ای شکل گرفته بود. یکی از سردسته‌های تبهکاران داعش به نام رازق مداق ماکسیموف مسئول تجارت نفت داعش با ترکیه بود. این عنصر داعش اصالتا اهل آذربایجان بود. او اعتراف کرده بود که نفت مناطق اشغالی را به دولت ترکیه و سوریه می‌فروشد. اعتراف کرده بود که یک خط لوله انتقال نفت را به طول ۴ هزار و ٨٠٠ متر احداث کرده‌اند و بخشی از نفت از این طریق به ترکیه صادر می‌شود. در ازای نفتی که به ترکیه صادر می‌شد آنان نیز به همکاری لجستیکی از داعش می‌پرداختند و اجازه می‌داد که داعش از خاک ترکیه برای آمد و رفت به كشورهای ثالث بهره گیرد. سلاح‌های لو رفته میت که در یک دستگاه تریلی برای داعش ارسال شده بودند بیانگر این واقعیت است. ترکیه بزرگترین حامی داعش بود. هم در زمینه لجستیک و هم در زمینه تجارت ترکیه جایگاه اول را داشت. این موضوع با ویدیو و مدارک مستند به اثبات رسید. بویژه در زمان مقاومت کوبانی سطح بالای روابط میان دولت ترکیه و داعش به تمامی آشكار شد."