فرناز عطیه: هدف «ابتکار عمل عربی برای آزادی رهبر اوجالان» پشتیبانی از مسئله‌ی کورد است

سیاستمدار مصری پروفسور فرناز عطیه احمد در مورد «ابتکار عمل عربی برای آزادی رهبر اوجالان» اعلام نمود، هدف آن‌ها از این کمپین آزادی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و معرفی مسئله‌ی خلق کورد به جهانیان است.

گروهی از روشنفکران، اساتید و حقوقدانان مصری، «ابتکار عمل عربی برای آزادی عبدالله اوجالان» را آغاز کرده‌اند و هدف از آنرا شناساندن فکر و فلسفه‌ی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و مسئله‌ی کورد به جهانیان عنوان نموده‌اند.

سیاستمدار مصری پروفسور فرناز عطیه احمد در مورد اهداف این کمپین به پرسش‌های خبرگزاری فرات پاسخ داد.

خبرگزاری فرات: ایده آغاز ابتکار عمل عربی برای آزادی اوجالان چگونه و در چه زمانی شکل گرفته و چه کسانی در آن شرکت دارند؟

پروفسور فرناز عطیه: این کمپین پس از جلساتی میان گروهی از روشنفکران، اساتید و حقوقدانان مصری برگزار شد. همچنین پس از چندین دیدار و نشست ما تصمیم گرفتیم، پشتیبانی ویژه‌ای از مسئله‌ی کورد انجام داده و کمیته‌ای ویژه برای کمک به آزادی رهبر اوجالان ایجاد کردیم. هر چند این اقدام اندکی دیر انجام شد، اما باز هم بهتر از انجام نگرفتن آن است ،چون ما می‌دانیم این کمپین برای آزادی رهبر اوجالان و پیشبرد مسئله‌ی کورد بسیار اهمیت دارد. کسانی که در این ابتکار عمل شرکت نمودند، گروهی از روشنفکران، سیاستمداران و حقوقدانانی هستند که می‌خواستند از آزادی آقای عبدالله اوجالان حمایت کنند و به همین دلیل این کمپین را برگزار نمودند.

خبرگزاری فرات: هدف این ابتکار عمل چیست؟

پروفسور فرناز عطیه: هدف ما این است که از آزادی رهبر اوجالان پشتیبانی کرده و همچنین مسئله کورد را به همه‌ی خلق عرب معرفی کنیم. ما امیدوار هستیم که این ابتکار عمل به همه‌ی دولت‌های عربی رسیده و پشتیبانی بزرگی از آزادی رهبر اوحالان انجام شود. ما همچنین امیدواریم که این کمپین مورد استقبال جهانی قرار بگیرد. ما به همراه تعدادی حقوقدان و تعدادی از اساتید این کار را آغاز نمودیم و اکنون تعداد زیادی امضا برای آزادی رهبر اوجالان جمع کرده‌ایم. در ابتدا ابتکار عمل تنها در سطح مصر بود، اما اکنون تعداد زیادی از کشورهای عربی به این کمپین پیوسته و تاکنون حدود ۸ هزار امضا برای پشتیبانی از آزادی رهبر اوجالان جمع کرده‌ایم.

خبرگزاری فرات: آیا تاکنون هیچ مانع و یا مشکلی برای کمپین شما ایجاد شده است؟

پروفسور فرناز عطیه: در ابتدای کارهایمان با زحمات و رنج بسیاری مواجه شدیم، از چگونگی تاسیس کمپین تا چگونگی فراهم نمودن پشتیبانی مادی برای آن. متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان ما به عنوان ابتکار عمل نتوانستیم قدم‌های بسیار خوبی برداریم، اما ما تلاش می‌کنیم همه‌ی توان خود را به کار گرفته تا بتوانیم این کمپین را به موفقیت برسانیم.

خبرگزاری فرات: شما شرایط عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد را در زندان امرالی چگونه می‌بینید؟

پروفسور فرناز عطیه: بدون شک ظلم و ناحقی بسیاری در برابر رهبر اوجالان انجام می‌شود. حصر به وی تحمیل شده و مانع دیدار وکلا با او می‌شوند. همین دلیل ما امیدواریم که این کمپین همه‌ی جهانیان و حقوقدانان بشری را از این اعمال و رفتار ضدبشری که در مقابل رهبر اوجالان انجام می‌شود، آگاه کنند.

خبرگزاری فرات: مردم مصر شخصیت عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد را چگونه می‌بینند؟

پروفسور فرناز عطیه: نظر روشنفکران این است که رهبر اوجالان فردی مبارز و دارای حق و حقوقی است و به خاطر ملتی می‌جنگند. اما در مقابل این هم بسیاری از مردم مصر و مردم عرب در کشورهای دیگر، با مسئله‌ی کورد و فکر و فلسفه‌ی رهبر اوجالان آشنایی ندارند، به همین دلیل هدف اصلی ما این است که توسط این کمپین همه‌ی مردم مصر و مردم عرب را با فکر و فلسفه ی رهبر اوجالان آشنا کنیم و به شیوه‌ای صحیح و بدون فریبکاری آنها را با مسئله‌ی خلق کورد آشنا نماییم، چون هنوز برخی طیفها و به ویژه دولت ترکیه می‌گویند که کوردها تروریست هستند و همچنین می‌گویند کوردها خطری علیه امنیت آن‌ها می‌باشند.

خبرگزاری فرات: دولت ترکیه همیشه این مسئله را تبلیغ می‌کند که فکر و اندیشه‌ی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد ملی‌گرایانه است، شما بر اساس تحقیقات خود در این باره چه فکر می‌کنید؟

پروفسور فرناز عطیه: دولت ترکیه علیه مسئله کورد و فکر و اندیشه‌ی رهبر اوجالان است و به شدت در میان خلق‌ها و به ویژه خلق عرب برای این مسئله‌ی نادرست تبلیغ می‌کند. اما ما می‌دانیم که فکر و اندیشه‌ی رهبر اوجالان تبلیغ برادری خلق‌ها و صلح است، تبلیغ دمکراسی است و هیچ تفاوتی میان نژادها و گروه‌های مختلف قائل نمی‌شود.