استقاده از سلاح‌های شمیایی: لازم است که از ترکیه در سازمان ملل متحد شکایت شود

مدافعان حقوق بشر اعلام کردند که باید به دلیل استفاده ترکیه از سلاح‌های شیمیایی، در سازمان ملل از این کشور شکایت شده و ترکیه در دادگاههای بین‌المللی محاکمه شود.

عملیات نظامی ترکیه از ۲۳ آپریل در باشور کوردستان آغاز شده است و استفاده ارتش ترک از سلاح‌های شیمیایی که در جهان به عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شده است، در صدر اخبار جهانی قرار گرفته است. در جریان این عملیات مناطق حفاظتی میدیا با بمباران‌های بسیار سنگین مورد حمله واقع شده و زندگی خلق و منطقه تهدید شده است. بر اساس اطلاعات کسب شده، در منطقه کانی ماسی و نواحی اطراف آن در منطقه بهدینان، در ماه کذشته، ۵۴۸ نفر دچار مسمومیت شده‌اند. این افراد به دلیل سوزش بسیار چشم، تاری دید، سردرد، خونریزی از بینی، نفس تنگی، سوزش پوست و جوش‌های ریز در سطح پوست به بیمارستانها مراجعه کرده‌اند. در همین رابطه در بیانیه نیروهای مدافع خلق آمده است که اخیرا در مناطقی که عملیات تجاوزکارانه ارتش در آن ادامه دارد، ۱۵۷ بار از سلاحهای شیمایی استفاده شده است.

لزوم محاکمه ترکیه

محمد صباح دبیر اجرایی سازمان نظارت بر حقوق بشر باشور کوردستان، طی گفتگویی با روژنیوز اظهار داشت: بکارگیری سلاح‌های شیمیایی بر خلاف حقوق جنگی بوده و لازم است که به دلیل بکارگیری سلاح‌های شیمیایی از ترکیه در سازمان ملل متحد شکایت شده و این کشور در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود.

صابر عبدالرحمن از مدافعان حقوق بشر هم خاطرنشان ساخت که دولت ترک علیه خلق کورد از هر سلاحی استفاده کرده و در این رابطه افزود: مانند درسیم که برای به سرکوب آن به هر اقدامی دست زد، در اینجا هم از هر سلاحی استفاده می‌کند. ما هم اکنون مشاهده می‌کنیم که در بمباران مناطق باشور کوردستان دولت ترک از سلاح‌های شیمیایی و ممنوع خود استفاده می‌کند. به همین دلیل باید به دلیل بکاربردن سلاح‌های شیمیایی ترکیه در سازمان‌های بین‌المللی محاکمه شود.

عبدالرحمان خاطرنشان ساخت که لازم است از طریق سازمان ملل متحد بر ترکیه فشار وارد شود و در این باره افزود: حکومت اقلیم کوردستان در مقابل اقدامات ترکیه هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. لازم است که حکومت اقلیم کوردستان در این باره جدیت از خود نشان داده و برای متوقف نمودن بمباران ترکیه عمل کند.