"خارج کردن پ.ک.ک از 'لیست ترور' یعنی خارج کردن مسئله‌ی کورد از این لیست"

محمد امین پنجوینی سیاستمدار کورد می‌گوید، حکمی که پ.ک.ک را در لیست ترور قرار داده ‌است سیاسی و غیرانسانی است و حتی بیشتر کشورها خود به آن باور ندارند. او همچنین می‌گوید"‌مسئله‌ی کورد و حقوقش وابسته به پ.ک.ک است."

محمد‌امین پنجوینی، سیاستمدار کورد در رابطه با کمپین و تلاش‌های جهانی برای خارج کردن پ.ک.ک از "لیست سازمان‌های تروریستی" به پرسش‌های خبرگزاری روژنیوز پاسخ می‌دهد.

روژنیوز: چرا پ.ک.ک در لیست ترور قرار داده شد؟

محمد‌امین پنجوینی: حکمی که پ.ک.ک را در لیست ترور قرار داد، قانونی نیست و سیاسی است و تصمیمی ضدانسانی می‌باشد. این امر به خواست دولت ترکیه انجام شد که عضو ناتو است و از راه ارتباطات اطلاعاتی و دیپلماتیک خود توانست آمریکا و کشورهای اروپایی را راضی کند تا پ.ک.ک را در لیست ترور قرار دهند، بر این اساس که کشورهای غربی ترکیه را مانند پلی میان خود و خاورمیانه می‌دیدند، به‌ همین دلیل در آن زمان از آن‌ها پشتیبانی کردند.

روژنیوز: شما پ.ک.ک را چگونه می‌بینید؟

محمد‌امین پنجوینی: پ.ک.ک حزبی میهن‌دوست است و برای حقوق میلیون‌ها کورد مبارزه می‌کند. مبارزاتی که انجام می‌دهد برای آنست تا اثبات کند کوردها حضور دارند و ترکیه را ناچار نماید تا به موجودیت کوردها اعتراف کند. یعنی جنگ هویت میلیون‌ها کورد را انجام می‌دهد.

روژنیوز: چه تغییراتی در کوردستان وجود دارند که پ.ک.ک بر آن‌ها تاثیر گذاشته ‌است؟

محمد‌امین پنجوینی: تغییرات اساسی که پ.ک.ک ایجاد کرد، در تحرکات مبارزات سیاسی و حزبی کورد این بود که فرمی ملی به آن بخشید. مبارزات قبل ‌از پ.ک.ک منطقه‌ای بوده و فقط خواستار یک بخش از بخش‌های کوردستان بوده ‌است، اما زمانیکه پ.ک.ک تأسیس شد، اولین شعارش این بود که کوردستان سرزمینی استعمارزده است و خاکش تقسیم شده‌ و ثروت و سامان آن را اشغالگران غارت می‌کنند. باید خلق کورد متحد شده و برای خارج کردن خاکشان از چنگال اشغالگران مبارزه کنند. پس ‌از پ.ک.ک کورد بودن فرمی جدید به خود گرفت و راهی جدید را برای خود در پیش گرفت. با این فلسفه که کوردستان اشغال‌ شده و باید آزاد گردد. برای این امر نیز باید مبارزات سیاسی و نظامی و اجتماعی متحدی انجام شود. این فلسفه و تفکر که می‌گوید، کوردستان یکپارچه است و باید متحد باشد و آزاد گردد، پس ‌از پ.ک.ک ایجاد شد.

روژنیوز: چرا پ.ک.ک دشمنان بسیاری دارد؟

محمد‌امین پنجوینی: فقط ترکیه نیست که با پ.ک.ک دشمنی می‌کند، بلکه ایران، سوریه و عراق نیز با آن دشمنی می‌کنند. همچنین در دستگیری عبدالله اوجالان و تحویلش به ترکیه دستگاه‌های اطلاعاتی جهانی به‌ویژه موساد، سی‌آی‌ای و دستگاه اطلاعاتی آلمان و بریتانیا و کشورهای ابرقدرت دیگر هم در آن شرکت داشتند. چون آن‌ها می‌دانند که پ.ک.ک چیست و برای چه چیزی مبارزه می‌کنند. منافع آن‌ها در اشغال و غارت ثروت و سامان این خاک است. پ.ک.ک منافع آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد. پشتیبانی جهانی از ترکیه براساس منافع خود آن‌ها بود.

روژنیوز: آیا جنگ پ.ک.ک با داعش بر خارج کردنش از لیست ترور تاثیر خواهد گذاشت؟

محمد‌امین پنجوینی: بیشتر کشورهایی که پ.ک.ک را در لیست ترور قرار داده‌اند، آن‌ها نیز مانند من می‌دانند که پ.ک.ک تروریست نیست، بلکه بزرگ‌ترین ضربه را به ترور وارد کرده ‌است. مردم اروپا نیز چه افراد عادی و چه روزنامه‌نگاران و نمایندگان پارلمان و سیاست‌مداران هم فریاد می‌زدند و می‌گفتند، این پ.ک.ک است که در لیست ترور قرار داده ‌شده اما با ترور می‌جنگند، آن‌ها از ما دفاع کردند، در حالیکه ما در اروپا نشسته‌ایم. من با بسیاری از نمایندگان کشورها صحبت کرده‌ام، به‌ویژه با نمایندگان ائتلاف بین‌المللی در کوردستان، از آن‌ها سوال پرسیدم که آیا خود شما باور دارید که پ.ک.ک تروریست است؟ آن‌ها می‌گویند خیر. می‌گویم، پس چرا آن را از لیست ترور خارج نمی‌کنید؟ می‌گویند، به تلاش بسیاری نیاز دارد.

روژنیوز: آشکار شدن دست پشت ترور اولف پالمه، نخست‌وزیر سوئد چه تأثیری بر این حکم دارد؟

محمد‌امین پنجوینی: پس ‌از ۲۰ سال دادگاه سوئد آشکار کرد که حکمی اشتباه صادر کرده‌اند. کسانی که این ترور را انجام داده‌اند پرونده‌ی آن‌ها آشکار شد و مشخص شد که پ.ک.ک هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد. بدون ‌شک این مسئله تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. این سناریو در زمان خود توسط دستگاه جاسوسی ترکیه درست شد تا آن را بهانه‌ای برای قرار دادن پ.ک.ک در لیست ترور قرار دهد. همچنین در آن زمان دستگاه‌های اطلاعاتی جهان، کسانی را به داخل فعالیت‌های پ.ک.ک می‌فرستادند تا کارهای اخلالگرانه و تجاوز انجام داده و آن‌ها را به پ.ک.ک نسبت دهند.

روژنیوز: خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور چه تأثیری بر روی مسئله کورد خواهد گذاشت؟

محمد‌امین پنجوینی: تاثیر مثبتی خواهد داشت. من مطمئن هستم امروز باشد یا فردا بالاخره پ.ک.ک از لیست ترور خارج خواهد شد. چون بسیاری از دستگاه‌های سیاسی و قانونی و دیپلماتیک در اروپا که با آن‌ها دیدار کرده‌ایم، معتقدند این تصمیم، تصمیمی سیاسی بوده و باید لغو شود. مسئله‌ی کورد و حقوق آنها به ‌ویژه در باکور کوردستان به پ.ک.ک وابسته ‌است. پس‌از خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور، دشمن دیگر هیچ بهانه‌ای نخواهد داشت و زمینه فراهم خواهد شد تا خلق کورد و به ‌ویژه در باکور کوردستان خواستار حقوق خود شوند.

آفتاب همیشه از شرق طلوع خواهد کرد، اما آفتاب کورد از شمال طلوع خواهد کرد. با آزاد شدن باکور کوردستان همه‌ی بخش‌های دیگر کوردستان نیز آزاد خواهند شد. خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور، یعنی خارج کردن مسئله کورد از این لیست. آن زمان دولت ترکیه و دشمنان هیچ بهانه‌ای نخواهند داشت تا خلق کورد را سرکوب کرده و حقوق آن‌ها را نقض نمایند.

روژنیوز: آیا خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور بر آزادی فیزیکی رهبر اوجالان تاثیر خواهد گذاشت؟

محمد‌امین پنجوینی: بله بدون ‌شک تاثیر خواهد گذاشت. آقای اوجالان رهبر پ.ک.ک است. اگر پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود، ماده‌ای که رهبر اوجالان بر اساس آن دستگیر شده یعنی ماده‌ی ترور، لغو خواهد شد و وی پس ‌از چند روز آزاد خواهد گردید.

روژنیوز: پیام شما برای کمپین جهانی خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور چیست؟

محمد‌امین پنجوینی: پیام من این است که هر کورد دلسوز و همه سیاستمداران کورد و افراد غیر کورد باید رای و امضای خود را در کنار این کمپین قرار دهند تا اوجالان آزاد شود و پ.ک.ک از لیست ترور خارج گردد.