مراد کاراییلان: ارتش ترکیه سنگین‌ترین شکست تاریخش را متحمل شده است

کاراییلان در ویدئوی منتشر شده از سوی گریلا تی‌وی گفت ارتش ترکیه علیرغم استفاده از سلاح‌های ممنوعه و برخورداری از حمایت بین‌المللی طی چهار ماه جنگ متوالی در زاپ، آواشین و متینا سنگین‌ترین شکست را متحمل شده است.

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی دفاع از خلق (ن.پ.گ) در یک پیام تصویری به مناسبت سالگرد آغاز مبارزه مسلحانه در پانزدهم آگوست اعلام کرد حکومت ترکیه سنگین‌ترین ضربات تاریخی را از گریلاهای آزادیخواه در زاپ، آواشین و متینا دریافت کرده است.

کاراییلان گفت ارتش ترکیه علیرغم استفاده از سلاح‌های ممنوعه و برخورداری از حمایت بین‌المللی طی چهار ماه جنگ متوالی در زاپ، آواشین و متینا سنگین‌ترین شکست را متحمل شده است.

او گفت ارتش ترکیه با آن همه نیرو هر هفته نیروهای جایگزین اعزام می‌کند و آنها مدام کشته می‌شوند. حکومت ترکیه هیچوقت در تاریخش انقدر تلفات پی‌ در پی نداشته است.

فرمانده قرارگاه مرکزی دفاع از خلق، تاکتیک تیم‌های متحرک گریلا و نبرد در تونل‌های کوهستانی را یک نمونه منحصر به فرد در تاریخ دفاع فعالانه در جنگ عنوان کرد و گفت این تجربه برای کل بشریت یک راه جدید است.

کاراییلان که به مناسبت سالگرد آغاز مبارزه مسلحانه پ.‌ک.‌ک در پانزدهم آگوست ١٩٨۴ صحبت می‌کرد گفت در برابر فرمانده جاویدان، رفیق عگید و همه شهدای ٣٨ سال مبارزه تعظیم می‌کنیم و مصمم هستیم که راهشان را تا به آخر ادامه دهیم.

او به روندهای بسیار دشوار چند دهه جنگ و مقاومت در کوهها، شهرها و زندان‌ها اشاره کرد و گفت عملیات پانزدهم آگوست گرچه یک اقدام مسلحانه بود اما پیروزی اصلی آن از لحاظ فکری و ملی بود و یک شورش علیه بردگی اجتماعی بحساب می‌آمد. عملیات پانزدهم آگوست شورش علیه یک نظام نسل‌کش بود و معانی بسیاری داشت که رهبر آپو بارها به جوانب آن پرداخته است. ملت ما به دفاع نیاز داشت وگرنه از بین می‌رفت.

کاراییلان یادآوری کرد تا آنزمان هیچ گروه و سازمانی نتوانسته بود در برابر حکومت ترکیه بایستد و دشمن می‌گفت عمر گروهی که دست به حمله زده فقط ٧٢ ساعت خواهد بود. اما می‌بینیم که آن حرکت موجب شد مسأله کورد در سه دهه اخیر همیشه روی میز باشد. رهبر آپو راهکار حل مسالمت‌آمیز مسأله کورد را به دشـمن بیان کرد و بارها برای هموار ساختن راهش آتش‌بس اعلام کردیم.

فرمانده ن‌.پ.‌گ، جهان مدرنیتەی سرمایه‌داری را در عدم قبول یک راهکار سیاسی توسط ترکیه دخیل دانست و گواه آنرا توطئه ربودن رهبر آپو و تحویل وی به ترکیه در سال ١٩٩٩ دانست با این تصور که اگر رهبر آپو را اسیر کنیم، پ‌.ک.‌ک منحل خواهد شد. کاراییلان گفت آنها وقتی دیدند پ‌.ک.‌ک تصفیه نشد و ارتش ترکیه توان شکست آنرا ندارد، به آن فناوری پهبادهای جاسوسی و تهاجمی و جنگ‌افزارهای پیشرفته دادند تا برتری نظامی را به ترکیه بازگردانند. هدفشان این بود گریلاهای کوردستان را مانند ببرهای تامیل در سریلانکا قتل‌عام کنند.

او به خدعه ترکیه که همزمان با آخرین دور مذاکرات صلح در حال طرح‌ریزی پروژەی "به زانو درآوردن" بود اشاره کرد و گفت اعلان خودمدیریتی بومی در شهرهای باکور و مقاومت بزرگی که محمد تونچ و یارانشان انجام دادند پاسخگی به نیرنگ دولت ترکیه بود که بداند نمی‌تواند ما را به زانو درآورد.

کاراییلان توضیح داد که ترکیه چه در زمان عثمانی و چه در زمان جمهوری از موقعیت جغرافیای سیاسی خود علیه کوردها استفاده کرده و با بند‌بازی میان کشورهای غربی و روسیه می‌خواهد به هر شکل ممکن جنبش کوردها را سرکوب کند. حتی شرط ترکیه برای قبول عضویت سوئد و فنلاند در ائتلاف ناتو، دشمنی با کوردها بود.

فرمانده ن.‌پ.‌گ همچنین به وجود احزابی مانند حزب دمکرات اقلیم کوردستان که در جبهه دشمن ایستاده‌اند اشاره کرد و گفت با وجود همه دشواری‌ها جنبش آزادیخواه خلق کورد داعش را در شنگال تا کوبانی درهم ‌کوبید، رهبر آپو در امرالی مقابل شکنجه‌های وحشیانه روانی مقاومتی تاریخی انجام داد و گریلاها و مبارزان در جای جای کوردستان حماسه‌سازی کردند.