ن.پ.گ: رفیق فاضل یک آپوئیست واقعی بود

فرماندهی قرارگاه مرکزی دفاع از خلق (ن.پ.گ)، یاد و خاطره فرمانده فاضل (احمد شکر) را گرامی داشت و اعلام کرد: با موضع، حرکت و زندگی خود بە درون دل انسان‌ها وارد می‌شد. وی یک آپوئیست واقعی بود.

فرماندهی قرارگاه مرکزی دفاع از خلق (ن.پ.گ) یاد و خاطره فرمانده فاضل (احمد شکر) را گرامی داشت و اعلام کرد: با موضع، حرکت و زندگی خود بە درون دل انسان‌ها وارد می‌شد. وی یک آپوئیست واقعی بود.

فرماندهی قرارگاه مرکزی دفاع از خلق (ن.پ.گ) آمده است:

رفیقمان، شهید فاضل (احمد شکر) در مبارزات آزادی کوردستان و جنگ دفاع مشروع ما، نقش بسزایی و رنج بسیاری برده است. ابتدا این ضایعه را به خانواده‌ی محترم و عزیز رفیق فاضل، خلقمان در بوتان، خلق میهن‌دوست کوردستان و همه‌ی رفقایی که در تمامی عرصه‌های مبارزه می‌کنند، تسلیت عرض می‌کنیم، ما با احترام یاد رفیق فاضل و تمامی شهیدانمان را گرامی می‌داریم.

رفیق فاضل، یک انقلابی توانا، رزمنده دلیر و فرمانده پیشگام که فضایل والای انسانی آپوئیسم را در شخصیت خود مجسم نمود، در روستای گیته واقع در دامنه کوه جودی در منطقه‌ی بوتان، جایی که میهن‌دوستی کوردها در آن عمیق است چشم به جهان گشود. روستای گیته در بین باکور، باشور و روژاوای سرزمینمان قرار گرفته است. رفیق فاضل در روستای گیته در یک محیط روشن فکری و فرهنگی غنی بزرگ شد. خلق بوتان همواره حامی مقاومت کوردها در تمام نقاط کوردستان بوده و در این مقاومت‌ها حضور فعال داشته‌اند. خلق بوتان همیشه رویای کوردستانی آزاد را در دلش پرورانده، زمانی که جنبش آپویی در منطقه شکوفا شد، از صمیم قلب رابطه عمیقی با پ‌.‌ک.ک برقرار کردند، دولت ترکیه برای جلوگیری از جنبش آزادی، خواست تا روستای گیته را به مزدورانش تبدیل کند و بر علیه جنبش آزادی بکار گیرد، اما اهالی روستای میهن‌دوست گیته از میهن‌دوستی خود دفاع کردند. رفیق فاضل در چنین بستر اجتماعی ظهور کرد.

رفیق فاضل قهرمان خلق شد

رفیق فاضل با تلفیق ارزشهای میهن‌دوستانه کهن خلق بوتان، جوهر اجتماعی دست نخورده و شجاعت خلقش با ایدئولوژی آپوئیستی، تبدیل به یک قهرمان خلق شد. رفیق فاضل از شروانی شروع کرد و گام به گام در فعالیتهای مربوط به جنگ طرقی کرد. تمام تجربیاتش را که خود تجربه کرد از بی‌نهایت رفقایی دریافت کرد که در کنارش به شهادت رسیدند، بە یکی از فرماندهان ارتش رهایی‌بخش خلق کوردستان (آ.ر.گ.ک) مبدل شد که با منش و شخصیتی مبارز و عملیات‌گر شناخته می‌شد. وی صدها رفیق را رهبری کرد و به فرمانده‌ی افسانه‌ای بوتان تبدیل شد. وی روحیه فداکاری آپویی را به شیوه‌ی حمله تیز و دقیق تغییر داد و ضربه سنگین و مهلکی به دشمن وارد کرد و برداشتن اسلحه از روی جنازه‌ی دشمن را به یک سنت مبدل ساخت، اراده‌اش را در برابر دشمن ثابت نمود و واقعیت جنگ را به شکلی غیرقابل انکار نشان داد. در بسیاری از مناطق بوتان در درجه‌ی اول مسئولیت گرفت، برنامه‌ریز و اجراکننده‌ی اقدام‌های موفقیت‌آمیز بسیاری شد و مانند رفیق کمال، بسیار مقاوم و مبارز بود، همیشه در خط مقدم و پیشرو بود، شرکت کردن در کار و مبارزه را برای خود مبنا قرار داده بود. از فرماندهان هم مانند فرمانده عگید بود که شجاعانه به مصاف دشمن می‌رفت و با روحیه انتقام‌جویی، ضربه‌ی مهلک سنگینی بر دشمن وارد می‌کرد.

به مانند درویشان بود

وی در تمام مراحل مبارزاتش سادە زیست بود و این ویژگی سادە زیستی را بە جنبش آپویی اضافه کرد، در اعماق کوهستان‌های کوردستان با این اندیشه زیست و آن را در عمل پیاده کرد. وی فرمانده‌ای بود که از هر ارزشی محافظت می‌کرد، آن‌ها را بر اساس مبارزه بیشتر ارزیابی می‌کرد، در سخت‌ترین لحظات با رفقایش تقسیم و پیوسته برای افزایش ارزش‌ها تلاش می‌کرد. وی درویشی بود که در هر لحظه از زندگی خود به آینده فکر می‌کرد و مبارزه طولانی مدت را محاسبه می‌نمود. وی با شخصیت متواضع و منش اشتراکی خود فرمانده‌ای بود که خود را در قبال همه نیازهای رفقایش مسئول می‌دانست، به همه رفقای رزمنده تحت فرماندهی‌اش رسیدگی می‌کرد، از خدمت به رفقایش روحیه بالایی می‌گرفت و از این رو احترام و محبت فراوان رفقایش را نصیب خود می‌کرد. رفیق فاضل همراه با آگاهی و تجربه سال‌های مبارزاتی خود، آموزش‌های رهبر آپو را دیده بود، خط‌مشی ایدئولوژیک، سازمانی و سیاسی پ.ک.ک را از صمیم قلب پذیرفته بود و همه اینها را در شخص خود به یک هویت تبدیل کرد. وی یک آپوئیست واقعی بود که می‌دانست با موضع، رفتار و زندگی‌اش به قلب انسان‌ها خطابت کرده و آن را بدست آورد.

رفیق فاضل چنانچه از فرماندهان افسانه‌ای ارتش رهایی‌بخش خلق کوردستان بود، در عین حال فرماندهی بود که به پیشاهنگی برای گریلاگری عصر نوین که توسط نیروهای مدافع خلق توسعه داده شد پرداخت. توانست تاکتیک‌های جدید و درک جنگ پیروزمندانه را توسعه دهد. نبوغ نظامی، آینده‌نگری بالا، زکای تاکتیکی و توانایی در عملی‌سازی همه اینها با خلاقیت بسیار از او یک فرمانده بی‌نظیر ساخت. بر اساس توسعه کارزار ۱ ژوئن ۲۰۰۴ به هفتانین رفت و عازم بوتان شد و با انجام وظایف پیشاهنگی‌اش مسئولیت را بر عهده گرفت و سپس در سال ۲۰۰۵ عازم منطقه جولمرگ شد و این کارزار را به مرحله جدیدی رساند.

وی شخصاً در بسیاری از اقدامات و درگیری‌ها شرکت کرد و پراکتیک موفقی ایجاد کرد. اینکه گریلاهای آزادی کوردستان با اتکا بر استحکامات زیرزمینی با سبک جنگ تونل اجازه‌ی عبور به ارتش ترکیه را ندادند که به سطح امروزی رسیده، در این امر سهم اهمیتی که رفیق فاضل از سال ۲۰۰۷ به این فعالیتها داد و برای آماده کردن آنها تلاش زیادی نمود وجود دارد. فرمانده و معمار شکست تاریخی ارتش ترکیه که در ماه فوریه سال ۲۰۰۸ علیه زاپ اپراسیون اشغالگری را آغاز کرده بود شد. وی در غار بریندار نە تنها در مقابل حملات دشمن محکم ایستاد، بلکە حمله‌ی اشغالگران را نیز خنثی کرد و همچنین ضربه‌ای تاریخی به ارتش اشغال‌گر ترکیه وارد کرد. وی در سخت‌ترین عرصه‌ها، در شرایط بی‌امکانی هرگز بی چاره نمی‌ماند، می‌دانست که چگونه امید بیافریند، می‌دانست که چگونه آن را نه تنها در سطح کلامی، بلکه با تلاش خود و عملی‌سازی‌اش آن را به واقعیت تبدیل کند. رفیق فاضل ایجاد پایداری عظیم در سخن، باطن، اقدام و پراکتیکش را به ویژگی اساسی‌اش مبدل کرده بود، عنوان گریلا و فرمانده‌ی آن که پیروزی می‌آفریند شد. همچنین رفیق فاضل با موضع‌بندی صحیح و با توسعه سیستم دفاعی از طریق نیروهای گریلایی که آماده کرده بود توانست حمله نیروهای ایران به قندیل در سال ۲۰۱۱ را ناکام بگذارد.

فرمانده‌ی کوردستان

رفیق فاضل، فرمانده کوردستان، هنگامی که تبهکاران فاشیست حملات نسل‌کشی را علیه خلق‌های شمال و شرق سوریه انجام دادند، برای مقاومت خلقمان تقویت و افزایش دهد، در این مبارزه شرکت کند و تجربیات ده‌ها ساله‌ی خود را در خدمت خلقمان قرار دهد فداکارانه شروع به حرکت و شرکت در این مبارزه کرد. وی می‌دانست که لازم است فرمانده شود، به نتیجه برسد و به موفقیت دست یابد و به ثبت پیروزی‌ها ادامه دهد، بنابراین وظیفه رهبری و پیشرو بودن خود را به خوبی بجا آورد و هزاران رزمنده را آموزش داد و بدین ترتیب به حملات به خلقمان پاسخ داده و حملات را شکست داد.

رفیق فاضل، که در طول عمرش به موفقیت های زیادی دست یافت از بوتان تا زاگروس، از قندیل تا هفتانین در چهار بخش کوردستان مسئولیت‌های بالایی را بر عهده گرفت. وی چندین جنگ را فرماندهی کرد و صدها رزمنده و فرمانده را آموزش داد. در هر جایی که به مبارزه‌ و فعالیت وی نیاز داشتیم بدون تردید و با اشتیاق فراوان در آن‌جا حضور می‌یافت و به وظایف خود عمل می‌کرد.

رفیق ما فاضل که با مبارزه و ایجاد پیروزی‌ها در سراسر کوردستان توانست فرمانده کوردستان شود، وی ۳۴ سال از ۵۴ سال عمر خود را وقف مبارزه کرد. تأثیری عمیق و فراموش نشدنی در میان خلق و دوستانمان بر جای گذاشته است. ما به عنوان رفقای فاضل که در کنار وی جنگیده‌ایم قول و پیمان می‌بندیم که همیشه راه و هدف رفیق فاضل را ادامه دهیم، از سبک فرماندهی وی الگو بگیریم و گریلایی موفق را به واقعیت تبدیل کنیم و قطعاً اهداف وی را بدست خواهیم آورد.