پنج سال از ترور روزنامه‌نگار شکری ریکانی به دست پ.د.ک گذشت

روز ۱ دسامبر ۲۰۱۶، پیکر بی‌جان «شکری زین‌الدین ریکانی» خبرنگار شبکه تلویزیونی KNN پس از چهار روز در یکی از روستاهای نزدیک شهرک آمیدی پیدا شد. در حال حاضر نیز پسر شکری با نام «قهرمان ریکانی» در زندان‌های پ.د.ک است و به ۷ سال زندان محکوم شده است.

امروز پنج سال از رخداد ترور روزنامه‌نگار شکری زین‌الدین ملقب به شکری ریکانی گزارشگر کانال KNN می‌گذرد که پس از چهار روز مفقود بودن پیکر وی در یکی از روستاهای نزدیک شهرک آمیدی از توابع استان دهوک پیدا شد.

در رابطه با این رخداد همن سلیمان سخنگوی آن زمان اداره پلیس دهوک علت جان باختن شکری ریکانی را حمله گراز به وی و مجروح شدن وی اعلام کرد که گویا به علت شدت جراحت بعداً جان خود را از دست داده است.

قهرمان ریکانی پسر این روزنامه‌نگار که بعدها جا پای جای پدرش گذاشت، در سالگرد قیام شلادزه که مقرهای دولت اشغالگر ترکیه به دست مردم به آتش کشیده شد، با همین اتهام در ۲۶/۰۱/۲۰۲۰ به همراه چندین تن دیگر دستگیر شد. وی پس از ۲۲ روز ماندن در زندان آزاد شد.

در روز ۲۷/ ۶/ ۲۰۲۰ برای بار دوم قهرمان توسط نیروهای پ.د.ک دستگیر شد و فقط در سال ۲۰۲۰، ۹۸ روز در زندان بوده و سپس با کفالت ۱۰ میلیون دیناری آزاد شد.

همچنین صبح  روز ۲۷ /۰۱/ ۲۰۲۱ گروهی از نیروهای نقابدار پ.د.ک در محله سیری منطقه بهدینان به منزل این روزنامه‌نگار حمله کرده و پس از تفتیش خانه و مغازه‌ی وی، او را بازداشت کردند.

ایگناسیو میگل دیلگادو مسئول خاورمیانه و شمال آفریقا  کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران  CPJ در خاورمیانه و شمال آفریقا در ژوئن سال جاری اعلام کرد، حکومت کوردها در شمال عراق به شیوه‌ای وحشتناک روزنامه‌نگاران را مجازات می‌کند.

وی همچنین به این مسئله اشاره کرده است که قهرمان شکری روز ۲۴ ژوئیه امسال زمانی که مادرش به دیدار وی در زندان رفته است به مادرش گفته" در زمان محاکمه غیرعلنی بدون حضور وکیل به هفت سال زندان محکوم شده است."

او همچنین می‌گوید؛"باید حکومت اقلیم کوردستان فوری این روزنامه نگار و عکاس را آزاد کرده و قهرمان شکری باید تبرئه شود."