سازمان دفاع از حقوق بشر کوردستان خواستار کسب اطلاع و آزادی ٨ پناهجوی کورد شد

ر.م.م.ک مراتب نگرانی خود را از تحویل دادن ٨ شهروند کورد به مزدوران سوری از سوی رژیم ترک اعلام کرده است.

دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کوردستان از سازمان‌ها و نهادهای ذیصلاح خواست تا نسبت به کسب اطلاع از سرنوشت ٨ پناهجوی روژهلات کوردستان، برای آزادی آنان اقدام کنند.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

بنا بە گزارش چند سازمان حقوق بشری در ٢٢ آگوست گذشته، هشت پناهجوی اهل پاوه استان کرماشان، پس از اتمام مدت اقامت ٣ ماهه آنها در ترکیه، توسط دولت آن کشور، بازداشت و به گروه بنیادگرای النصره مستقر در مناطق اشغالی شمال سوریه تحویل داده شدەاند.

مبین ولدبیگی، مسعود حیدری، دماوند پاک سرشت، افشار رستمی، بهمن شادروان، هدایت رخزادی، سعید احمدی و فردین درویش پور، ظاهراً به قصد مهاجرت به اروپا بطور قانونی وارد ترکیه شده و اقامت سه ماهه از آن کشور دریافت کرده بودند.

این افراد دارای گذرنامه بوده و برای تمدید اقامت نیز اقدام کرده بودند، اما گفته می‌شود گذرنامه آنها در زمان بازداشت در اختیار فردی قرار داشته که بنا بوده آنها را از ترکیه خارج کند.

بیش از ٢۴ روز است از سرنوشت این ٨ شهروند کوردستان ایران که با ۵٧ تبعەی اقلیم کوردستان، توسط دولت ترکیه بازداشت شده‌اند، هیچگونه اطلاعی در دست نیست.

دبیرخانه سازمان حقوق بشر کردستان، ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت نامعلوم بازداشت شدگان و از احتمال تحویل هشت شهروند پناهجویی یاد شده به گروههای تندرو اسلامی تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه، از تمامی مراجع ذیصلاح و از همه سازمان‌های جهانی حقوق بشر درخواست می‌نماید، به فوریت برای اطلاع از سرنوشت پناهجویان بازداشت شده اقدام نموده و جهت تعیین وضعیت و رهاسازی و بازگرداندن آنان به موطن یا کشور مورد نظر پناهجویان، اقدامات و پیگیریهای لازم و ضروری را به عمل آورند."