خطر اجرای حکم اعدام زندانی سیاسی کورد، شاکر بهروز در ساعات آتی

انتقال ناگهانی شاکر بهروز به مکانی نامعلوم در حالی صورت می‌گیرد که در تاریخ ۳۰ خرداد فیروز موسی‌لو، زندانی سیاسی کورد به صورت مخفیانه در این زندان اعدام شد و تاکنون جسد وی نیز به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

شاکر بهروز، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام صبح امروز از بند زندانیان سیاسی و عقیدتی به مکانی نامعلوم منتقل شده است و وی در یک تماس تلفنی قبل از این انتقال ناگهانی از خطر اجرای حکم خود خبر داده است.

انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی به مکانی نامعلوم در حالی صورت می‌گیرد که در تاریخ ۳۰ خرداد فیروز موسی‌لو، زندانی سیاسی کورد به صورت مخفیانه در این زندان اعدام شد و تاکنون جسد وی نیز به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

یکی از نزدیکان شاکر بهروز در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کوردستان اعلام کرد صبح امروز ساعت ۸ شاکر بهروز در یک تماس کوتاه تلفنی با برادرش از تصمیم مسئولین زندان برای انتقال وی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام خبر داده است.

این منبع در ادامه افزود: ساعت ۱۱ نیز یکی از همبندی‌های شاکر در بند زندانیان سیاسی و عقیدتی با خانواده وی تماس گرفته و از انتقال شاکر بهروز به مکانی نامعلوم خبر داده است.

صبح امروز ماموران زندان به بهانه انجام ملاقات با خانواده‌اش این زندانی سیاسی را به دفتر نگهبانی بند زندانیان سیاسی و عقیدتی احضار و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

در روز شنبه ۴ تیر ماه صدو حکم مجدد اعدام از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اورمیه به اتهام «بغی» از طریق عضویت در حزب دمکرات کوردستان ایران به این زندانی سیاسی در زندان ابلاغ شد. پیشتر در تیر ماه ۱۴۰۰ شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور حکم اعدام به اتهام «بغی» از طریق عضویت در حزب کومله را که شعبه دو دادگاه انقلاب در شهریور ماه ۱۳۹۹ صادر کرده بود را نقض و برای بررسی مجدد به شعبه یک دادگاه انقلاب ارجاع داده بود.

این زندانی سیاسی همچنین در پرونده دیگری در دی ماه ۱۳۹۹ به اتهام «قتل یک عضو سپاه پاسداران»از سوی شعبه اول دادگاه کیفری اورمیه به اعدام محکوم شد.  در مهر ماه ۱۴۰۰ نیز این حکم از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور مستقر در قم عینا تایید شد.

در آذرماه ۱۴۰۰ شبکه حقوق بشر کوردستان با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که پس از حضور و ثبت شهادت ۷ شهروند کورد در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه مبنی بر عدم حضور شاکر بهروز، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام در زمان قتل یکی از احزاب سپاه پاسداران در آن محل، این نهاد نظامی-امنیتی اقدام به فشار و تهدید این شاهدان و همچنین خانواده شاکر بهروز کرده است.

به گفته یک منبع موثق پس از ثبت این شهادت‌ها در دادگاه فشارها بر خانواده این زندانی سیاسی و شاهدان افزایش پیدا کرده است: «سازمان اطلاعات سپاه تمام اعضای خانواده این زندانی سیاسی را به صورت حضوری و تلفنی احضار کرده و آنها را تهدید کرده‌اند که نباید به هیچ شیوه‌ای پیگیر پرونده شاکر بهروز باشند. همچنین افرادی که در دادگاه شهادت داده‌اند نیز به صورت تلفنی و حضوری از سوی این نهاد نظامی-امنیتی تهدید شده‌اند و از آنها خواسته شده که شهادت خود در دادگاه را پس بگیرند.»

این زندانی سیاسی در آبان ماه ۱۴۰۰ در اعتراض به فشار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران علیه اعضای خانواده شاکی پرونده‌اش برای عدم رضایت به او دست به اعتصاب غذا زد.

شاکر بهروز، شهروند کورد اهل اورمیه در پاییز ۱۳۹۷ پس از دریافت “امان‌نامه” از اقلیم کوردستان به ایران بازگشت و خود را به اداره اطلاعات اورمیه معرفی کرد. او بازداشت و پس از ۱۴ روز بازجویی در بازداشتگاه این نهاد امنیتی آزاد شد. با گذشت ۳ ماه از آزادی شاکر بهروز بار دیگر در تاریخ ۲۸ بهمن او توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام “قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران” بازداشت و به مدت یک سال و ۱۸ روز در بازداشتگاه این نهاد امنیتی واقع در پادگان المهدی سپاه پاسداران اورمیه تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید جسمی و روحی برای انجام اعتراف اجباری قرار گرفت.

این زندانی سیاسی کورد پس از ۵ ماه بازداشت در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه در یک جلسه کوتاه چند دقیقه‌ایی به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق عضویت در حزب دمکرات کوردستان ایران به ۵ سال حبس محکوم شد. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سناریوی امنیتی جدیدی شاکر بهروز را به “بغی” از طریق عضویت در سازمان کومله و “قتل” یک عضو سپاه پاسداران متهم کرد. این زندانی سیاسی پس از مدتی در بابت هر یک از این اتهامات در دو پرونده جدا به اعدام محکوم شد.