وضعیت در جنوب کوردستان و عراق بسیار خطرناک است!

برخودان تاریخی گریلاهای کوردستان مانع دستیابی رژیم متجاوز ترک به اهداف کثیف نیروهای توطئه‌گر بین‌المللی می‌باشد. نسبت دادن این حملات از سوی خاندان بارزانی به حضور پ.ک.ک در جنبو کوردستان با هدف تحریف افکار عمومی و مشروعیت بخشیدن به اشغالگریست.

در دو سال گذشته، حملات و تهدیدهای نیروهای شیعه علیه هولیر افزایش یافته است. همه ما از سیطره سیاست شیعه در ایران آگاه هستیم. مداخله نیروهای بین‌المللی با رهبری آمریکا در خاورمیانه همچنان ادامه دارد. بعد از سوریه ایران را هدف قرار خواهند داد. اینها را همه می‌دانند. طولانی شدن این روند یکی از دلایل اصلی فروپاشی پروژه خاورمیانه بزرگ و سقوط نکردن رژیم سوریه است. ایران تمام امکانات خود را برای نجات رژیم سوریه تحت فرماندهی قاسم سلیمانی بسیج کرد. ایران می‌دانست که اگر رژیم سوریه سقوط کند، نوبت به تهران می‌رسد.

ایران مانند بسیاری از اشغالگران دیگر در خاورمیانه دشمن کوردها است. رژیم موجود با قتل‌عام کوردها ایجاد شد. این واقعیت آشکارا مورد بحث قرار نمی‌گیرد. ایالات متحده و اسرائیل ایران را «دشمن» اعلام کردند و هولیر را به عنوان مرکز سازمان‌های خود انتخاب کردند. به همین دلیل ایران مدتی است که هولیر را هدف قرار داده و به آن حمله می‌کند. نیروهای حشدالشعبی مرتبط با ایران این حملات را انجام می‌دهند. در ١٣ مارس ٢٠٢٢ حمله‌ای به حزب دمکرات کوردستان توسط رژیم ایران انجام شد. این شروع یک فرآیند حمله جدید بود. بر کسی پوشیده نیست که حزب دمکرات کوردستان روابط نزدیکی با آمریکا، ایران، اسرائیل و ترکیه دارد. به دلیل توافق اخیر گاز طبیعی بین حزب دمکرات کوردستان و ترکیه، هولیر به هدف ایران تبدیل شده است. سپاه پاسداران رسما مسئولیت حمله به اربیل را بر عهده گرفت.

در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و محمود علوی وزیر اطلاعات ایران با فواد حسین وزیر کشور عراق اسنادی به وی ارائه شد. این اسناد باعث نگرانی در مورد حضور سازمان سیا، موساد و میت می‌باشد و از عراق خواسته شد تا اقداماتی را علیه آن انجام دهد. در این دیدار، ایران اعلام کرد که اجازه تهدیدی علیه ایران در جنوب کوردستان را نخواهد داد. عراق متعهد شد که اجازه هیچگونه فعالیتی را که ایران را در معرض خطر قرار دهد، نخواهد داد. با این حال، همه ما می‌دانیم که استخبارات ترکیه ده‌ها مرکز در هولیر و دهوک دارد. هولیر تلاش کرد تا حمله‌ای را که در ٨ ژوئن با یک خودروی تویوتا انجام شد، پنهان کند. صاحب خودرو که داخل آن بود چه کسی بود؟ آنچه در هولیر می‌گذرد، تلفات جانی، حزب دمکرات کوردستان و نیروهای مهاجم، همه معلوم است.

پ.د.ک دستاوردهای کوردها را به خطر می‌اندازد

در داخل، هم اتحادیه میهنی کوردستان و هم حزب دمکرات کوردستان بزرگترین مانع بر سر راه اداره منطقه هستند. به ویژه، حزب دمکرات کوردستان مستقل از شرکای خود، اتحادیه میهنی کوردستان و جنبش گوران عمل می‌کند. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر اتحادیه میهنی کوردستان و حزب دمکرات کرودستان با آن مواجه است، انتخابات سراسری است که در ١٠ اکتبر ٢٠٢١ برگزار شد. با وجود اینکه ریاست جمهوری باید طبق قوانین عراق در اختیار اتحادیه میهنی کوردستان قرار گیرد، حزب دمکرات کوردستان می‌خواست با توافق با برخی از جریان‌های عراق، به ویژه با صدر این مقام را از دست اتحادیه میهنی خارج کند. با این حال، موضوع ریاست جمهوری گره کور تشکیل دولت جدید عراق بوده است.

علاوه بر این سوداگری حزب دمکرات کوردستان در قرارداد گاز طبیعی با ترکیه، همکاری با ارتش ترکیه در اشغال مجدد جنوب کوردستان و نقض حاکمیت عراق، درگیری بین عراق و اقلیم کوردستان را عمیق‌تر کرده است. دادگاه فدرال عراق فروش گاز و نفت در منطقه بدون موافقت دولت مرکزی عراق را مغایر قانون اساسی اعلام کرد. همچنین بحران اقتصادی زندگی مردم عادی را با مشکل مواجه کرده است. افزایش قیمت بنزین باعث شده تا شهروندان نتوانند روزانه از وسایل نقلیه خود استفاده کنند. نفتی که از اقلیم کردستان خارج می‌شود و به کشورهای خارجی صادر می شود، به قیمت بالایی به مردم فروخته می‌شود. قیمت بنزین اخیرا بین ١٢٠٠ تا ١۶٠٠ دینار عراق در نوسان بوده است. حملات تجاوزکارانه و همکاری حزب دمکرات کوردستان با نیروهای ترکیه، دستاوردهای کوردها در منطقه را به خطر انداخته است. حتی اشغال کرکوک و موصل نیز در دستور کار قرار گرفته است. این وضعیت کنونی در جنوب کوردستان است و وضعیت عراق نیز بد است.

بحران دولت در عراق

یکی از خطرناک‌ترین بحران‌ها در عراق فقدان دولت جدید است. در ٨ ماه گذشته نه دولت جدید و نه دولت انتقالی تشکیل نشده است. مشکلات مذهبی و حزبی تاکنون در عراق حل نشده است. صدر اخیراً از همه احزاب پارلمان از جمله ٧٣ قانونگذار خود خواست استعفا دهند. بلافاصله پس از آن، نمایندگان استعفانامه خود را به صدر تقدیم کردند. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق اگر چه سعی کرد صدر را متقاعد کند، اما ناکام ماند و استعفاها را تایید کرد. تمام تلاش صدر این است که یک دولت چند حزبی داشته باشد. به گفته صدر، یک دولت تک حزبی نمی‌تواند راه حلی برای عراق بیابد. تمام تلاش او کسب اکثریت و قدرتمند شدن در مجلس است.

پس از تصویب استعفای نمایندگان صدر، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی تصمیم به برگزاری فوری جلسه گرفت. هنوز مشخص نیست که نتیجه چه خواهد بود. در این صورت ممکن است انتخابات باطل شود. جواد غزالی، پارلمانتار عراقی اخیراً خواستار لغو انتخابات شده بود. همچنین واکنش‌هایی نسبت به مهاجمان وجود دارد. بسیاری از افراد و نمایندگان از نیروهای خارجی می‌خواهند که از خاک عراق خارج شوند و به اشغال ترکیه در عراق پایان دهند.

دلایل عدم دستیابی به نتیجه را می‌توان به فقدان تشکیل دولت تازه، تداوم حاکمیت حکومت پلیسی با نخست‌وزیری مصطفی کاظمی و روابط پررمز و راز آن با رژیم ترکیه، همکاری کاظمی با پ.د.ک در توافق ٩ اکتبر علیه ایزدی‌های شنگال برشمرد. ترکیه از اختلاف بین احزاب عراقی سوء استفاده می‌کند و به حاکمیت عراق و اقلیم کوردستان حمله می‌کند. این تهدیدی برای حمله به اقلیم کوردستان از جمله کرکوک و موصل است. دلیل اینکه ترکیه هنوز به اهداف خود نرسیده برخودان تاریخی گریلاهای کوردستان است. مقاومت گریلاهایی که از سال ٢٠١۴ مانع از اشغال بسیاری از مناطق عراق و کوردستان توسط داعش شد، اکنون در امتداد مرزها به ویژه در زاپ، آواشین و متینا در حال وقوع است و مانع از اشغال جنوب کوردستان به طور کامل شد.

این واقعیت را باید درک کرد. اگر ترکیه تاکنون بسیاری از مناطق را اشغال نکرده است، این به لطف گریلاهای پ.ک.ک است. پ.ک.ک دلیل این حملات نیست. پ.ک.ک جنبشی است که اجازه تخریب حیثیت کوردها، اعراب، کوردستان و عراق را نمی‌دهد. اگر قرار است موضع اتخاذ شود، این موضعگیری باید واکنش علیه متجاوزان باشد. در غیر این صورت عراق توسط ایران، ترکیه و نیروهای سلطه‌گر به طور کامل تجزیه خواهد شد. کشوری تجزیه شده به نام عراق باقی مانده و حتی می‌توان گفت کاملاً از بین خواهد رفت.