دکتر میچلد اکسو: آلمان از سیاست‌های پلید ترکیه پشتیبانی می‌کند

دکتر میچلد اکسو، عضو ابتکار عمل «دیفند کوردستان» اظهار کرد که حکومت آلمان از سیاست‌های کثیف ترکیه علیه ملت کورد پشتیانی می‌کند و افزود:"آلمان می‌خواهد که مسئله کورد از طریق سیاسی حل شود و در جنگ علیه کوردها کنار ترکیه جای گرفته است."

دکتر میچلد اِکسو، فعال ضدمیلیتاریست، محقق جنگ و صلح که در خصوص شیوه‌های مبارزات ضداستعماری فعالیت می‌کند تحقیقاتی را در زمینه "سازماندهی دمکراتیک از پایین" و "مدل‌های نوین نظام‌های صلح‌آمیز' به عمل آورده است.

دکتر میچلد استاد دانشگاه علوم کاربردی اَمدَن (EMDEN)، همچنین یکی از اعضای ابتکار عمل دفاع از کوردستان (Defend Kurdistan initiative) فعالیت می‌کند. او یکی از اعضای هیئت بین‌المللی صلح بود که سال گذشته به نمایندگی از ابتکار عمل دیفند کوردستان به شهر هولیر جنوب کوردستان رفت. دکتر اکسو در گفتگو با خبرگزاری فرات تهاجم رژیم متجاوز ترک، مواضع پارت دمکرات کوردستان، فعالیت‌های ابتکار عمل دیفند کوردستان و مانع‌تراشی‌های دولت آلمان در فعالیت‌های صلح‌آمیز را مورد ارزیابی قرار داد.

دولت ترکیه از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند

دکتر اکسو با اشاره به اینکه هیئت آنان در ژوئن ٢٠٢١ به هولیر رفته بود افزود:"دولت ترک سال گذشته در ماه آپریل حملات نظامی را آغاز کرده و امکان و مناطق مسکونی را بمباران کرده بود. انسان‌ها را با زور از روستاهایشان اخراج کرد. جنگ بزرگی بود و سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گرفتند. این سلاح‌ها در زمره سلاح‌های ممنوعه هستند. هیچ کسی در مورد این سلاح‌ها چیزی نگفت. ما باید آنجا رفته و واقعیات را با افکار عمومی در میان می‌گذاشتیم."

دکتر اکسو یادآور شد که خانواده بارزانی به ترکیه تکیه کرده‌ و این خانواده و هواداران آن مبالغ هنگفتی از ثروت کوردستان را به جیب می‌زنند. دکتر اکسو گفت:"این خانواده با دولت ترکیه شریک شده‌اند. آنها علاوه بر نفت می‌خواهند تمامی منابع زیرزمینی را به ترکیه بفروشند. در هولیر حین دیدار با احزاب سیاسی و سازمان‌ها ما دیدیم که آنها هم علیه حملات رژیم ترک هستند. ما با قربانیان جنگ، احزاب سیاسی، سازمان‌های اجتماعی، آکادمیسین‌ها، هنرمندان، نویسندگان، سازمان‌های زنان، شخصیت‌های صلح‌طلب و مدافع محیط زیست دیدار نمودیم. آنها از اینکه از ۴٠ کشور جهان افراد اینترناسیونالیست برای صلح به کوردستان آمده‌اند بسیار خوشحال بودند. اما پ.د.ک موضع جداگانه‌ای نشان داد. پ.د.ک مانع سفر نیمی از اعضای هیئت ما به کوردستان شد."

آلمان خواستار حل مسئله کورد از طریق سیاسی نیست

دکتر اکسو اظهار کرد که حکومت و پلیس آلمان نیز با بهانه اینکه تلاش‌های صلح‌آمیز ما به روابط مابین ترکیه و آلمان زیان می‌رساند از سفر فعالان به هولیر جلوگیری کرد. دکتر اکسو خاطرنشان کرد که آلمان از سیاست‌های ضدقانونی دولت ترک حمایت می‌کند و افزود:"[دولت و پلیس آلمان] سازمان‌های کورد در آلمان را تحت فشار قرار می‌دهد و اجازه سازماندهی جامعه مهاجر را نمی‌دهند. دولت آلمان خواستار حل مسئله کورد از طریق سیاسی نیست و بر جنگ علیه کوردها پافشاری می‌کند."

مدل مطلوب ما در روژاوا تأسیس شده است

دکتر اکسو در مورد حملات رژیم ترک و تهدیدهای رئیس جمهور ترک علیه مناطق شمال و شرق سوریه گفت:"بازهم از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند و با دورون‌ها انسان‌ها را به قتل می‌رساند. رژیم ترک اکنون هم می‌خواهد با شیوه امپریالیستی نیروی خود را تحمیل کرده و منطقه را اشغال کند. ترکیه باید از مناطق اشغالی، یعنی از عفرین، سریکانی و گری‌سپی بیرون رانده شود. برای صیانت از مدل روژاوا وظیفه بزرگی بر دوش کشورهای اروپایی و نیروهای بین‌المللی قرار دارد و این کشورها و نیروهای اروپایی باید از مبارزه دمکراتیک جامعه‌ای که به آزادی زنان و اکولوژی اولویت می‌دهد حمایت کنند."

دکتر میچلد اکسو خاطرنشان کرد که طیب اردوغان باید متوقف شود و در ادامه افزود:"خواسته دمکراسی، حق زندگی، آزادی، حقوق زنان و زندگی دور از نظام پدرسالاری برای همه ما مهم است. نظامی که خلق کورد در روژاوا تأسیس کرده است و برای ما نیز به مدل جایگزین مبدل شده است باید در تمامی کشورها محقق گردد."