ساواری: کلید دست‌یابی به راه حل در دست اوجالان قرار دارد

دکتر کارل هنریش ساواری از جمله شرکت کنندگان آکسیون کشتی آزادی اعلام نمود که در حل مسئله کورد، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نقش اصلی را ایفا می‌کند.

دکتر کار هنریش ساواری از جمله اعضای شرکت کننده در آکسیون کشتی آزادی است که در روزهای ۸ تا ۱۲ نوامبر از مقصد آتن به سوی ناپل ایتالیا عزیمت کرد. ساواری در گفتگویی با اشاره به اهمیت نقش رهبر آپو برای حل مسئله کورد،  طی گفتگویی با خبرگزاری فرات نیوز اظهار داشت که او عضو کمیته ایتالیایی حمایت از خلق کورد است. ساواری اظهار داشت که برای من بسیار مهم است که افراد غیر کورد، از کورد حمایت کنند و خواهان آزادی برای اوجالان باشند.

ساواری در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری فرات خاطرنشان ساخت که رهبر خلق کورد کلید دست‌یابی به راه حل سیاسی بوده و در این باره اظهار داشت: در خصوص مسئله‌ای که به عنوان مسئله کورد شناخته می‌شود، درست‌تر این است که آن را بنیادیترین مسئله ترک بدانیم، کلید حل مسئله آقای اوجالان است. به همین دلیل لازم است که آقای اوجالان آزاد شود. ساواری ضمن اشاره به نلسون ماندلا اظهار داشت: در آفریقای جنوبی، راه حل تنها از طریق آزادی نلسون ماندلا امکان‌پذیر شد. او نیز نمی‌خواست تا زمانیکه خلقش آزاد شود، به ازادی دست پیدا کند. از نظر من، همین مسئله برای آقای اوجالان هم درست است.

به حکومت‌های اروپایی اطمینان ندارم

در مقابل این پرسش که حکومتهای اروپایی از چه طریقی می‌توانند بر ترکیه فشار وارد کنند تا ترکیه سیاستهای خود را تغییر دهد؟ ساواری بی‌اعتمادی و عدم اطمینان خود را نسبت به این حکومت‌ها بازگو کرده و گفت: حکومت سوئیس در میان حکومت‌های اروپایی دنبال منافع خود بوده و تلاش می‌کند تا اردوغان ناراضی نشود. اردوغان از پناهندگان خصوصا علیه سوئیس به عنوان کارت فشاری استفاده می‌کند، اعلام کرده است که یا باید با من باشید یا من سیل پناهندگان را علیه شما سرازیر می‌کنم. به همین دلیل سالانه نزدیک به ۶ میلیارد یورو از اروپا می‌گیرد. این اقدام از طریق پیمانهایی با شرکت‌های اسلحه‌سازی آلمانی، فرانسوی و سوییسی پیگیری می‌شود. این دولت‌ها برای تداوم حملات اردوغان علیه کورد، به ترکیه سلاح می‌فروشند.

ساواری در خصوص چگونگی تغییر سیاست کشورهای اروپایی در این زمینه اظهار داشت: تا زمانیکه خلق سازماندهی جامعه مدنی و مخالفت خود را تقویت نکند، نباید منتظر کشورهای اروپایی بود که در این باره موضع خود را تغیر دهند. سوییس از جمله کشورهای اروپایی است که نمی‌توان به ان اعتماد داشت آنها از منافع مشترک فراوانی با ترکیه برخوردارند.

باید از مبارزه مسلحانه خلق کورد حمایت شود

ساواری در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فرات اظهار داشت که همراه با فشارهای افکار عمومی باید از مبارزه مسلحانه گریلا حمایت شود و در ادامه افزود: از نظر من باید خلق فشارهای خود را افزایش دهد. بر این باور هستم که باید عملیات نظامی شروان‌های کورد افزایش پیدا کند. این مسئله بسیار مهم است. نباید فراموش شود، آزادی نلسون ماندلا بعد از شکست ارتش آفریقای جنوبی امکان‌پذیر شد. ارتش آفریقای جنوبی بسیار قدرتمند بود. شکست این ارتش در داخل آن ایجاد شد و همین راه را برای بحث‌های جدیدی گشود که در نهایت به ازادی ماندلا رسید. یعنی از نظر من حمایت از مبارزه مسلحانه بسیار مهم است.