یک استاد دانشگاه سوئیسی: اروپا باید نام پ.ک.ک را از فهرست تروریستی حذف کند

اوئلی مدر استاد دانشگاه سوئیسی از شرکت کنندگان کمپین بین‌المللی «عدالت برای کوردها» راهکار حل مسئله کورد را از سرگیری دیدارهای با اوجالان و مشارکت وی در فراینده گفتگوهای صلح دانست.

اوئلی مدر، استاد دانشگاه سوئیسی و برنده جایزه اریک فروم با بیان آنکه پ.ک.ک باید از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا حذف شود بر لزوم مشارکت رهبر اوجالان در فرایند حل مسالمت آمیز مسئله کورد تأکید کرد. او گفت مجرم‌انگاری پ.ک.ک موجب تعمیق مسئله کوردها شده است

مدر که یک جامعه شناس معروف سوئیسی است جایزه اریک فروم در سال ٢٠٢٢ را به خود اختصاص داده است. او از جمله افراد سرشناس بین‌المللی است که در کنار ده‌ها فعال دیگر خواستار حذف نام پ.ک.ک از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شده اند.

او در رابطه با دلیل حمایتش از این کمپین اعلام کرد پ.ک.ک از نظر او یک سازمان سیاسی است. در پی سال‌ها جنگ، اکنون پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای آن مهم است. شرط نخست پیدا شدن یک راهکار سیاسی، قبول پ.ک.ک طبق موازین دمکراتیك است.

این روانشناس سوئیسی رأی دادگاه‌های بلژیک و لوکزامبورگ که گفته بودند پ.ک.ک یک سازمان تروریستی نیست را مهم دانست و جلب توجه کرد که پ.ک.ک در فهرست سازمان‌های تروریستی سوئیس و سازمان ملل متحد نیز قرار ندارد.

به باور اوئلی مدر نگه داشتن پ.ک.ک در فهرست تروریستی موجب عدم چاره‌یابی مسئله کورد شده و مجرم‌انگاری پ.ک.ک مسئله کوردها را دشوارتر کرده است چون از این طریق توسل به خشونت علیه یک مسئله اجتماعی و سیاسی مشروع شده است.

او که کتاب‌های نوشته شده رهبر اوجالان در دوران اسارت در امرالی را مطالعه کرده است بر لزوم گفتگوی با اوجالان و مشارکت وی در فراینده حل مسالمت آمیز مسئله کورد تأکید دارد.