استقبال عمومی از پنجمین نمایشگاه کتاب شهید هَرَکُل

پنجمین جشنواره کتاب شهید هرکل با استقبال گسترده‌ای از سوی ساکنان شهرهای مختلف شمال و شرق سوریه مواجه شده است.

برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب شهید هَرَکُل درصدد هستند این نمایشگاه سالانه را به بزرگترین جشنواره کتاب شمال و شرق سوریه مبدل کنند. علی‌رغم کارشکنی و ممانعت‌های رژیم ترکیه- پ.د.ک و رژیم بعث، سیاه‌نمایی دشمنان و مزدوران آنان و همچنین افزایش نرخ هواپیماهای کارگو این نمایشگاه در پنجمین سال خود ادامه دارد.

پنجمین نمایشگاه کتاب شهید هَرکُل از ٢٩ ژوئیه/ ٧ مرداد ماه در مرکز فرهنگ و هنر محمد شیخو در شهر قامشلو آغاز شده است. این دوره از نمایشگاه کتاب با شعار «کتاب نبض زندگیست» با شرکت ۴۴ مرکز انتشاراتی از شمال و شرق سوریه، باشور، باکور و روژهلات کوردستان، سوریه، ایتالیا، مصر، عراق، تونس و ترکیه آغاز شده است. در این نمایشگاه ١٢٠ هزار عنوان کتاب ١٣ هزار نویسنده و مولف در معرض دید طرفداران کتاب قرار گرفته‌اند.

استقبال بی‌نظیر از بخش عفرین

در این دوره از نمایشگاه بخش عفرین که از سوی اتحادیه روشنفکران عفرین ایجاد شده است توجه اذهان را به خود جلب کرده است. تقریبا تمامی کتاب‌های این بخش از سوی نوسیندگان اهل عفرین به رشته تحریر درامده‌اند. نویسندگان عفرین در نمایشگاه امسال ۵۴ عنوان کتاب را به معرض دید گذاشته‌اند.

بخش کتاب کودکان با رونا عگید

بخش کتاب کودک که دختری ١٢ ساله مسئول آن است با استقبال ویژه‌ای روبرو شده است. رونا عگید اهل قامشلو سال گذشته با کتابی که از سوی انتشارات آمارا منتشر کرد در این نمایشگاه شرکت کرده بود. رونا امسال با درآمد حاصل از فروش کتابش بخش ویژه‌ای را به عنوان بخش کودک ایجاد کرده است. رونا روی تمامی کتاب‌های بخش کودک که از سوی مشتریان خریده شوند یادگاری می‌نویسد.

رونا عگید در گفتگو با خبرگزاری فرات گفت که از درآمد حاصل از فروش کتاب‌های بخش کودکان تلاش خواهد کرد برای مدارس روژاوا کتاب کودک بخرد.

جلوگیری از ورود کتاب‌های حاوی عکس‌های موسی أنتر و رستم جودی از سوی پ.د.ک

پارت دمکرات کوردستان امسال به محموله کتاب‌هایی که عکس‌های موسی أنتر و رستم جودی بر روی آنها بود اجازه نداد از مرز باشور وارد روژاوا شوند. مدیران مراکز نشر باکور کوردستان اعلام کردند که حتی رژیم فاشیست ترکیه مانع چاپ عکس‌های موسی‌ أنتر و رستم جودی نمی‌شود اما پ.د.ک با این پیشاهنگان کوردستان سر دشمنی دارد. اعلام شد که پ.د.ک هزاران جلد کتاب انتشاراتی‌های باکور کوردستان را در مرز سیمالکا (فیشخابور) توقیف کرده است.

هدیه کتاب به دانش‌آموزان

انتشارات آرام اعلام کرد که به تمامی دانش‌آموزان کلاس‌های ٩ (سوم راهنمایی) و ١٢ (سوم متوسطه) که در امتحانات پایان سال موفق شده باشند به رسم یادبود کتاب هدیه می‌دهد.

از سوی دیگر اعلام شد که پس از پایان نمایشگاه مراکز انتشاراتی هر کدام شماری از کتاب‌ها را به دانشگاه‌های روژاوا هدیه خواهند کرد.

این دوره از نمایشگاه دارای بخش‌های رمان، تاریخ، تحقیق، فلسفه، فرهنگ و هنر می‌باشد.

یکی از کتاب‌های قابل توجه در این دوره کتاب «ناموس ما» تألیف مناف عثمان نویسنده اهل حسکه است که از ٢٩ سال پیش در زندان‌ رژیم استعمارگر ترکیه بسر می‌برد.