پایمال کردن حقوق زنان باعث شده که زنان ترجیح دهند در خانه بمانند

دونا گوهر کویون، دبیر زنان KESK اظهار داشت که زنان ترجیح می‌دهند در عوض اینکه حقوق آنها پایمال شود، در خانه بمانند، از فرزندان خود مراقبت کنند و گفت که زنان در زندگی کاری خود با تبعیض‌های زیادی روبرو می‌شوند.

دبیر زنان کنفدراسیون اتحادیه‌های کارکنان دولتی (KESK)، خانم دونا گوهر کویون اظهار داشت که زنان با مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها به دلیل تضییع حقوق و تخلفاتی که در محل کار و همچنین بیماری کرونا به آنها تحمیل می‌شود، فقیرتر شده‌اند. وی همچنین اشاره کرد که زنان در سراسر جهان به حاشیه رانده شده‌اند. کویون همچنین گفت که آنها ششمین سند عمومی اشتغال (TSI) را که در ۲۳ آگوست اعلام شد را نمی‌پذیرند، زیرا این توافقنامه حقوق و خواسته‌های زنان را در خود نگرفته است.

گوهر با اشاره به اینکه نرخ بیکاری زنان هر ساله در حال افزایش است، گفت: با سیاست‌های نئولیبرالی، حوزه‌های عمومی محدود شده و از دولت رفاه فاصله گرفته شده و به طبع آن دخالت در زندگی زنان هر سال افزایش می‌یابد. وی همچنین خاطرنشان کرد که زنان واجد شرایط کار، فرصتهای شغلی بدست نمی‌آورند و اکثر آنها بیکار می‌مانند.

گوهر همچنین اشاره کرد که حملات به دستاوردهای زنان در دولت آ.ک.پ افزایش یافته است و گفت: "در سراسر جهان زنان کمتر از مردان درامد دارند، کمتر توان پس‌انداز دارند. نرخ بیکاری در بین زنان بیشتر است و نمی‌توانند از امنیت اجتماعی و شغلی بهره‌مند شوند."

گوهر به مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها توجه کرد و گفت: "زنانی که در کشاورزی و دامداری کار می‌کردند و خودکفا بودند، پس از مهاجرت از روستا به شهرها، به یک نیروی کار ارزان تبدیل شدند و وارد شرایطی شدند که به راحتی مورد استثمار قرار می‌گیرند. مهاجرت از حومه‌ها به شهر و تخلیه این مناطق، کارگران ارزانی را به شهرها آورده است که این خود نیز مشکلات زنان را دوچندان کرده است.

گوهر در ادامه به تاثیرات منفی بیماری کرونا بر وضعیت زنان اشاره کرد و اظهار داشت: "زنان به دلیل شیوع کرونا فقیرتر شده‌اند. زنان کارگر خانگی در شرایط کرونا قادر به ادامه کار خود نبودند. بیکاری که به چشم نمی‌آید زندگی آنها را مختل کرده است. از سوی دیگر زنان نمی‌توانند جایی برای خود در بازار کار پیدا کنند و نه حاضر هستند در شرایطی نابرابر و پر از ظلم در آن کار کنند. اگر صاحب بچه و فرزند باشند، دو دل شده و تردید دارند که آیا فرزندانشان را به مهد کودک بفرستند یا در خانه نگهداری کنند. چون به آن میزان پولی که برای مهد کودک باید پرداخت کنند، درآمد ندارند و در عوض اینکه زحمات آنها ارزان خریده شود و مورد ظلم واقع شوند، ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و  امور خانه را انجام دهند."

گوهر همچنین در مورد جلسات خود با TIS اعلام کرد که به هیچ عنوان نمایندگی حقوق زنان را نمی‌کند و خواسته‌های KESK در این سند لحاظ نشده است، به همین دلایل آنها این سند را نمی‌پذیرند و در این مورد امروز (جمعه) KESK در اعتراض با آن وارد عمل خواهد شد. گوهر از همه زنان شاغل خواست تا به این تجمع و کارزار بپیوندند و گفت: "ما به مبارزه برای حقوق سندیکایی که خواسته‌ها و موضوعاتی که توسط زنان مورد بحث و توافق قرار گرفته و در بخش جداگانه‌ای بر متن توافقنامه قرار داده شود، اسرار خواهیم کرد. به همین مناسبت، من از همه زنان شاغل می‌خواهم که روز ۲۷ آگوست اعتصاب کنند و کار نکنند، ما برای برابری و حقوق برابر باهم همکاری و فعالیت خواهیم کرد."