پیام قدردانی جمعیت انقلابی زنان افغانستان به مناسبت اهدای 'جایزه سکینه جانسز' از سوی زنان کورد

جمعیت راوا به مناسبت اهدای 'جایزه سکینه جانسز ' از سوی زنان کورد به این جمعیت بیانیه‌ای منتشر کرد. در بیانیه از آمده است:"ما فراموش نمی‌کنیم در شرایطی که جهان کشور افغانستان و زنان افغانی را به فراموشی سپرده است شما در کنار ما قرار گرفته‌ایم."

جمعیت زنان آزادیخواه کوردستان (رژاک) روز گذشته در مراسمی در شهر سلیمانیه، جمعیت انقلابی زنان افغانستان (راوا) را شایسته اهدای 'جایزه سکینه جانسز' سال ٢٠٢١ اعلام کرد.

جمعیت انقلابی زنان افغانستان در بیانیه‌ای مراتب قدردانی خود را از دریافت این جایزه بیان کرده است.

در بیانیه راوا آمده است:

"سلام و درود به رفقا و زنان مبارز کورد

به نمایندگی از قدیمی‌ترین تشکل سیاسی زنان افغانستان، «جمعیت انقلابی زنان افغانستان» (راوا-RAWA) از همه مبارزان و بخصوص زنان کورد تشکر می‌کنیم که جایزه‌ی بسیار باارزش و معتبر سکینه جانسز را به خواهران خود در افغانستان تقدیم نمودند. بدون شک سکینه جانسز و همرزمانش با آگاهی، فداکاری و قهرمانی‌های شان نمونه‌های درخشان برای تمامی زنان ستم‌ستیز اند. آنان برای زنانی که در سراسر جهان برای آزادی و برابری مبارزه می‌کنند، الگوی شایسته می‌باشند. همچنین برای ما زنان افغانستان که در این شب‌و‌روز در وضعیتی بسیار دشوار و دوزخ‌‌آسا زندگی می‌کنیم، نمونه‌ی الهام‌بخش هستند.
پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ و برقراری حکومت دهشت طالبان در افغانستان، زنان افغان در شرایطی بس دشوار زندگی دارند که شاید در کمتر جایی از جهان زنان در چنین شرایطی به سر برند. به عنوان مثال از حقوق ابتدایی و انسانی خود محروم اند؛ دختران جوان افغانستان دیگر حق رفتن به مکاتب (مدرسه) را ندارند و در خانه‌ها مانده‌اند؛ همه‌ زنانی که در ارگان‌های دولتی یا در بخش خصوصی مشغول کار و فعالیت‌های گوناگون بوده و دارای پست‌های دولتی و غیردولتی بودند، اکنون بیکار و خانه‌نشین شده‌اند؛ پوهنتون‌ها (دانشگاه) به روی بسیاری از جوانان افغانستان چه دختر و چه پسر بسته شده است و آنان فرصت تحصیل را از دست داده‌اند.... اوضاع اینان مانند اینست که در زندانی زندگی را بگذرانند. 

آزادی رسانه‌ها و بیان خیلی محدود شده است. با آمدن حکومت طالبان بیشتر رسانه‌ها مسدود شدند و کوچکترین اعتراضات توده‌ای از جانب طالبان سرکوب می‌گردند. فعالان، روزنامه‌نگاران و افراد دگر‌اندیش، هر لحظه را در ترس و وحشت به سر می‌برند و بیشتر آنان به دلیل جدی بودن وضعیت امنیتی به ناچار میهن را ترک کرده‌اند. 

همچنین فقری که طی چند ماه اخیر مردم ما با آن مواجه شده‌اند، شرایط را بسیار دشوارتر کرده است. به ویژه زنانی که همسران خود را در نتیجه جنگ و بمباران‌ها از دست داده‌اند، نمی‌توانند نیازهای اولیه فرزندان خود را برطرف نمایند. بیشتر مردم افغانستان که دارای کار و مشاغل گوناگونی بوده‌اند، دیگر فرصت کار و شغل‌های خود را از دست داده‌اند. افغانستان بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ خود را سپری می‌کند. اما برای خروج از این بحران اقتصادی هیچ فرصتی وجود ندارد. از یک طرف مردم شبانه‌روز در فقر و درماندگی و ناامنی زندگی دارند و از جانب دیگر طالبان هر روز مردم را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. به عنوان مثال در آخرین قانون وضع شده توسط طالبان، زنان حق ندارند به تنهایی رفت و آمد کرده و باید همراه با یک مرد «محرم» خود همراهی گردند.  شرکت در نماز جماعت اجباری است در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنند. به مردم گفته شده است گوش دادن به موسیقی و شرکت در هرگونه مراسم جشن و شادی ممنوع و حرام می‌باشد.

نکته‌ی امیدبخش این است که علی‌رغم آن که حکومت طالبان برای دومین‌بار بر افغانستان حاکم شده است، اما زنان افغانستان مانند ۲۰ سال پیش نیستند. زنان افغانستان به مراتب آگاه‌تر گردیده و با هرگونه فداکاری آماده اند تا صدای خود را علیه طالبان بلند نمایند. زنان افغانستان به این تفکر و هوشیاری رسیده‌اند که هیچ نیروی خارجی و هیچ نیروی امپریالیستی مانند امریکا و ناتو که پانزده سال افغانستان را در دست داشتند و خاک و خون آن را باهم درآمیختند، هرگز نمی‌توانند آزادی و شادی را برای این کشور به ارمغان بیاورند. زنان افغانستان به این تفکر و هوشیاری رسیده‌اند که فقط با مبارزات و تلاش و شجاعت باید صدای خود را برآورند و مبارزات خود را تقویت بخشند. 

«راوا» یکبار دیگر از مبارزان کورد برای تقدیم جایزه سکینه جانسز اظهار امتنان نموده و هرگز فراموش نخواهد کرد در شرایطی که همه جهان افغانستان و زنان افغان را فراموش کردند، شما باز هم  با حمایت و پشتیبانی از آنان، صدای مبارزات ما علیه مردسالاری و دولت‌های امپریالیستی مانند امریکا را بلند نگهداشتید. 

امیدوارم دوشادوش همدیگر و یک‌صدا و همراه با شما برای بنیان نهادن جامعه‌ای برابر و نجات بشریت از یوغ اشغالگری و دیکتاتوری به مبارزات مان ادامه دهیم.

زنده‌باد اتحاد زنان مبارز سراسر جهان"