احمد کاراموس: سرزمین خود را ترک نکنید

رئیس مشترک کنگره ملی کوردستان در رابطه با بحران انسانی در پی تجمع هزاران نفری پناهجویان در مرز لهستان گفتگویی با خبرگزاری فرات انجام داده است. احمد کاراموس از مردم کوردستان خواسته است سرزمین خود را ترک نکنند و برای رفع مشکلات بکوشند.

احمد کاراموس که به تازگی بهمراه هیاتی برای نظارت بر وضع پناهجویان به مرز بلاروس و لهستان رفته بود در مورد مشاهدات عینی خود می‌گوید: "متأسفانه فرصت تماس مستقیم با پناهجویان به وجود نیامد چون لهستان اقدام به ایجاد یک منطقه امن به طول ١۵٠ کیلومتر در شعاع ١٠ کیلومتری نوار مرزی با بلاروس کرده و با استقرار پانزده هزار نیروی نظامی آن را منطقه قرمز اعلام کرده است. در مرز همچنین موانع فیزیکی و سیم‌های خاردار نصب شده‌اند. امکان دیدار پناهجویان از طریق لهستان وجود ندارد هرچند برخی گروه‌های امدادرسانی به طرقی کمک‌های خود را به پناهجویان می‌رسانند. این کمک‌ها فقط ۵٪ نیازهای پناهجویان را تأمین می‌کند."

رئیس مشترک کنگره ملی کوردستان در رابطه با تعداد پناهجویانی که در منطقه امن گیر کرده‌اند می‌گوید: "طبق اطلاع ما شمار پناهجویان بین ۵ تا ۶ هزار نفر بوده که ٣ تا ۴ هزار تن از آنان را اهالی باشور کوردستان تشکیل می‌دهند. آنها به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی، نارضایتی از وضعیت موجود و عدم امکان ترسیم آینده‌ای روشن در باشور کوردستان تصمیم به کوچ گرفته‌ و زندگی خود را برای سکونت در کشوری دیگر به خطر انداخته‌اند."

نیروهای پلیس و نظامیانی که برای محاصره منطقەی امن مرزی گماشته شده‌اند به هیئت کنگره ملی کوردستان گفته‌اند حکومت لهستان هرگونه دیدار هیئتهای خارجی با پناهجویان و کمک‌رسانی به آنها را ممنوع کرده است.

احمد کاراموس می‌گوید برای رفع موانع کنونی در حال رایزنی با نهادهای نزدیک به دولت لهستان و گفتگو با مقامات پارلمان اروپا و کمیسیون امور پناهجویان هستند.

او از حضور هیئتی از کنگره ملی کوردستان در ورشو پایتخت لهستان برای پیدا کردن راهی جهت کمک‌رسانی به پناهجویانی خبر داده که تاکنون دوازده تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند. کاراموس همچنین به پیدا شدن یک زن پناهجوی باردار اشاره کرده که در معرض سرما و گرسنگی، نوزاد در شکمش از دست رفته و خودش با حال وخیم به بیمارستانی در لهستان منتقل شده است.

رئیس مشترک کنگره ملی کوردستان از ترکیه و بلاروس به عنوان عاملین اصلی این وضعیت نام برده و تأکید می‌کند هر دو طرف منافع مشترکی در ایجاد فشار بر اتحادیه اروپا از طریق اعزام موج پناهجویان دارند. او می‌گوید اردوغان فاشیست علاوه بر این در پی تغییر بافت جمعیتی کوردستان بوده، مانند آنچه در عفرین و سرکانی و گری‌سپی انجام داد و گروه‌های تبهکار نزدیک به خود از جمله عناصر داعش و النصره را بجای ساکنین بومی اسکان داد.

احمد کاراموس همچنین بیانیه‌های حکومت اقلیم کوردستان که انگشت اتهام را به سوی پناهجویان دراز کرده‌اند را غیر واقعی و ناراحت کننده توصیف کرده و می‌گوید عملکرد دولتمردان بوده که موجب کوچ شهروندان باشور کوردستان شده است.

رئیس مشترک کنگره ملی با اینحال به مخاطرات پناهجویی و تلاش دشمنان برای تغییر بافت جمعیتی مناطق کوردنشین پرداخته و از مردم کوردستان خواسته است علیرغم همه مشکلاتی که وجود دارد بجای ترک سرزمین خود برای آبادانی آن بکوشند.