در سمیناری در استکهلم: باید حمایت از کوردها گسترده‌تر شود

در استکهلم سمیناری درباره انتخابات ۲۸ می برگزار گردید و در آن خواسته شد تا حمایت از کوردها فراوان‌تر شود.

روزنامه‌نگار یواخیم مدین، روزنامه‌نگار و نویسنده کوردو باکسی و سیاستمدار سوئدی پیه‌ر شوری در این سمینار که در سالن ای.اف.بی برگزار شد، انتخابات ترکیه و باکور کوردستان و ممانعت‌های ترکیه از عضویت سوئد در ناتو را مورد ارزیابی قرار دادند.

موضوعاتی ازجمله آیا ترکیه به‌سمت دولتی تک حزبی می‌رود؟ آینده کوردها در ترکیه و سوئد چگونه خواهد بود؟ درخواست سوئد برای عضویت در ناتو به‌کجا خواهد رسید؟ مورد بحث قرار گرفت.

یواخیم مدین گفت که برای بررسی نتایج انتخابات در ترکیه ۵ هفته زمان هست و افزود: در ساختار دولت ترکیه دشمنی بزرگی علیه کوردها در جریان است. امید زیادی در میان احزاب اپوزیسیون دیده می‌شد. از طرف دیگر نژادپرستی نیز موج می‌زد و فراخوان می‌دادند که اگر کوردها بالادست شوند؛ همه‌ی شهرداری‌ها را تعطیل کنند. لذا ما باید سیستم یک نفره‌ی اردوغان را کنار بگذاریم.

کوردو باکسی به عملیات سرکوب سیاسی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۱ نماینده‌ی مجلس کورد زندانی‌اند. مطبوعات ترکیه هنوز هم درحال مقصر جلوه‌دادن کوردهاست. در این دوره همه‌چیز سخت‌تر می‌شود.

پیه‌ر شوری در سخنانش درباره ناتو و آینده کوردها خواستار تقویت و فراوان‌تر کردن حمایت‌ها از کورد شد.

شوری گفت: خیلی عجیب است؛ از زمانی‌که موضوع ناتو به‌میان آمده، موجی در سوئد به‌وجود آمده و در همه‌جا گروههای مافیایی اعلام وجود نموده و از خطر قتل و کشتار کوردها گفته می‌شود!