روزنامه‌ی ایتالیایی در اطلاعیه‌ای خواستار پایان دادن به ممنوعیت علیه پ.ک.ک شد

شماری از روشنفکران ایتالیا در پیامی که در روزنامه «اِل سُلِ ٢۴ اُرِ» (Il Sole 24 ORE) منتشر کرده‌اند اعلام می‌دارند که برای صلح، آزادی، دمکراسی، امنیت و حقوق بشر باید نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' خارج شود.

همزمان با فراخوان روشنفکران از سراسر جهان برای خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست سازمان‌های تروریست'، روزنامه‌های پرتیراژ در کشورهای مختلف مطالبی را در این رابطه منتشر می‌کنند. در این راستا روزنامه ایتالیاتی Il Sole 24 ORE در شماره امروز خود مطلبی را منتشر کرد.

یادداشت روزنامه مذکور با عنوان "کمپین ابتکار عمل بین‌المللی؛ عدالت برای کوردها ودرخواست فوری برای خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریست اتحادیه اروپا" منتشر شده است. در یادداشت آمده است: ما به نام صلح، دمکراسی و حقوق بشر از شورای اتحادیه اروپا می‌خواهیم که نام پ.ک.ک را از لیست سازمان‌های ممنوعه تروریستی خارج کند.

راه حل صلح‌آمیز مسئله کورد پیش شرط استقرار و دمکراسی در ترکیه و خاورمیانه است. ترکیه و جامعه گسترده کورد تنها از طریق مذاکره می‌توانند به راه حل صلح‌آمیز دست یابند. در این مذاکرات باید تمامی طرفین از جمله حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) جای بگیرند. اما اعلام پ.ک.ک به عنوان یک سازمان تروریستی مانع دستیابی به صلح است.

دلایل کاربردی و قانونی بسیاری برای خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست مذکور وجود دارند. پ.ک.ک در سال ٢٠٠٢ به درخواست ترکیه به عنوان یک عضو ناتو در لیست سازمان‌های تروریستی جای گرفته است. دادگاه عالی اتحادیه اروپا، دیوان عدالت لوکزامبورگ سال ٢٠١٨ تصمیم گرفتند که پ.ک.ک در خلال سال‌های ٢٠١۴ الی ٢٠١٧ بناحق در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا باقی مانده است. در این تصمیم همچنین به 'فراخوان عبدالله اوجالان در سال ٢٠١٣ برای صلح' اشاره شده است. در دادگاه بلژیک نیز حین تعریف ترور اعلام شد که پ.ک.ک طرف یک جنگ مسلحانه بین‌المللی نیست، از این رو نباید در لیست ترور باقی بماند.

در این لیست جایگاه نوین پ.ک.ک در خاورمیانه مد نظر قرار داده نشده است؛ نه مرحله گفتگوهای صلح مابین سال‌های ٢٠١٣-٣٠١۵ میان پ.ک.ک/کوردها و حکومت ترک، نه نقش تازه کوردها در خاورمیانه. به عنوان مثال؛ د رمبارزه علیه گروه به اصطلاح دولت اسلامی (داعش). پس از آنکه داعش در سال ٢٠١۴ اعلام 'خلافت' کرد و اشغال بخش وسیعی از خاک عراق و سوریه را آغاز کرد، دولت ترک به داعش کمک کرد تا به مناطق کوردها حمله کند. پ.ک.ک در شکست داعش و شبه‌نظامیان اجیر شده نقش تعیین کننده‌ای داشت. مبارزه پ.ک.ک علیه داعش به تلاش‌ها علیه تروریسم در عراق و سوریه کمک کرد. پ.ک.ک در حافظت و رهایی مخمور، شنگال، کرکوک عراق و کوبانی و مناطق دیگر شمال سوریه کمک کرد. پ.ک.ک برای نجات ده‌ها هزار ایزدی در کوهستان شنگال در آگوست ٢٠١۴ که در محاصره داعش قرار گرفته بودند، یک کریدور انسانی باز کرد.

در تاریخ کوردها هیچ جنبشی به اندازه پ.ک.ک نتوانسته است میلیون‌ها کورد را برای کسب حقوق خود بسیج کند. آشکار است که پ.ک.ک در میان کوردها در خاورمیانه و دیاسپورا یک جنبش نیرومند اجتماعیست. پ.ک.ک در خاورمیانه آزادی زن را به عنوان نیروی استراتژیک دمکراسی اجتماعی تشویق می‌کند."

در پایان پیام آمده است:"ما به نام صلح، دمکراسی و حقوق بشر از شورای اتحادیه اروپا می‌خواهیم که نام پ.ک.ک را از 'لیست سازمان‌های تروریستی' خارج کند."