"درهای امرالی را باز کنید تا اوجالان سخن بگوید"

ارطغرل کورکچو ریاست افتخاری حزب دمکراتیک خلق‌ها سخنان اردوغان در مورد رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان را بی‌اخلاقی ارزیابی کرده و گفت: اگر به خودتان اعتماد دارد، درهای امرالی را بگشایید تا اوجالان سخن بگوید.

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد مدت ۲۳ سال است که در زندان امنیتی امرالی زندانی است و مدت ۱۰ ماه است که هیچ خبری از وی در دست نیست. تمام درخواست‌های خانواده و وکلایش برای دیدار با وی بدون پاسخ مانده است. علیرغم این حصر شدید، رجب طیب اردوغان به نیابت از رهبر خلق کورد سخن گفته و اشاره کرده است که اوجالان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، صلاح الدین دمیرتاش را تادیب کند. این اظهارات اردوغان گفتگوهای بیشماری را در کوردستان و ترکیه به دنبال داشته است.

در همین رابطه ارطغرل کورکچو ریاست افتخاری حزب دمکراتیک خلق‌‌ها نخست در خصوص نامه‌ای که در سال ۲۰۱۹ از طریق کمال اوزجان به زندان امرالی برده شده بود گفت: در صورتیکه فرصت مهیا شود، اوجالان همیشه نگرش‌های خود را بر زبان آورده است و هیچگاه نگرش‌های خود را مستقیما به عنوان دستور العمل صادر نمی‌کند. همیشه او پیشنهادات خود را مطرح کرده و چه با آن موافقت شود یا مخالفت، آن را طرح می‌کند. به همین دلیل هیچگاه نیاز نبوده است که با وساطت حکومت سخن خود را بر زبان بیاورد.

همان زمان هم در چارچوب طرحی، حاکمیت اوزجان را به امرالی اعزام کرد، اما نتوانستند به هدف خود دست پیدا کنند و در نتیجه حزب حاکم ۷ شهرداری بزرگ را از دست داد. به همین دلیل مسئله‌ای وجود ندارد که اوجالان به خاطر آن شخصی را استیضاح کند. بلکه این در واقع توضیح و تادیبی است که اردوغان آن را از ما می‌خواهد. اردوغان در واقع به آقای اوجالان، دمیرتاش، شما و من و حزب و همه ترکیه می‌گوید که اگر بر طبق خواست‌های من عمل نکنید باید حساب پس بدهید.

چرا باید باور بکنیم؟

کورکچو در رابطه با تهدید کردن صلاح‌الدین دمیرتاش از سوی اوزجان و به نمایندگی از سوی دولت ترک گفت: مطالبی که گفته می‌شود بی‌ربط هستند. بین آقای اوجالان و دمیرتاش و حزب هیچگونه اختلافی وجود ندارد. درهای امرالی مدت زیادی است که بسته مانده است. ما این مسئله از آقای اوجالان نشنیده‌ایم. نمایندگان ما با آقای اوجالان گفتگو و دیداری نداشته‌اند. در صورتیکه ما با آقای اوجالان دیداری نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم به دیدارهای دولت با آقای اوجالان باور داشته باشیم؟ ما نمی‌دانیم که ارتباط اوجالان با دنیای خارج چگونه است؟ حاکمیت تلاش می‌کند نگرش‌های شخصیتی زندانی و ایزوله شده و تحت شکنجه را به نگرش‌های خود شبیه کند. چنین رفتاری با این زندانی در هر جایی که باشد، بی‌اخلاقیست. رئیس جمهور یک کشور دست به فتنه انگیزی می‌زند، ارتباط یک رهبر را با جهان خارج قطع کرده است و سیاستمدار دیگری را هم دستگیر و زندانی کرده است. تلاش می‌کنند تا از طریق این گفته‌ها نشان بدهند که بین این دو اختلاف وجود دارد. اگر به حرفهایتان اعتماد دارید و دروغ نمی‌گویید درهای امرالی را باز کنید و اجازه بدهید که آقای اوجالان خودشان حرف بزنند و تمام جامعه از واقعیات مطلع شوند.

کورکچو در ادامه سخنان خود اظهار داشت که اظهارات اردوغان در رابطه با سلامت جسمی اوجالان و دمیرتاش باعث ایجاد نگرانیهایی شده است و در خاتمه اظهار داشت: اردوغان با گفته‌های خود مبنی بر لزوم پاسخگو بودن، اوجالان و دمیرتاش را تهدید جانی کرده است. در این صورت اگر رویدادی برای آقای اوجالان یا دمیرتاش روی دهد دولت مقصر است. حاکمیت تلاش می‌کند توطئه خود را به طور سیاسی هرچه بیشتر گسترش دهد. بدون آنکه این دو از حق انسانی خود برای دفاع از خود برخوردار باشند. می‌خواهم بگویم که لازم است خلق کورد، انقلابیون کوردستان، نیروهای دمکراتیک در ترکیه، سوسیالیستها و میلیونها رای دهنده حزب دمکراتیک خلق‌ها نباید به هیچ وجه به اظهارات قصر اردوغان باور کنند. کسانی که از زبان اردوغان به پیامهای اوجالان باور می‌کنند، آنها هم در واقع شرکای جرم به شمار می‌روند.